Gullan86

Trådstartare
vilken halm är bäst att fodra med?

vilken halm är bäst som strö?

vilken halm är farlig/skall ej användas till hästar?

finns det något annat man bör tänka på när man använder halm till hästar?

Sv: Halm!!!

vi använder bara korn och havrehalm som strö. havrehalmen är den hästarna helst äter av här.

som foderhalm/tidsfördriv har vi använt havrehalm med mkt. grönt i :)

om halmen är tröskad med en äldre tröska så kan det vara mkt. säd kvar (dåligt urslagen) jag har en nu och har haft hästar tidigare som kan reagera med rejäla fodergallor under en liten period vid installningen pga. det.

Vi använder havrehalm som är vältröskad så det finns inte mycket säd kvar i den.Havrehalmen är (för oss) lätt att få tag i,billig och mjuk för hästarna att ligga på.

okej tack, är den bra för hästarna att äta då?

ur näringssynpunkt vilken halm är bäst? vad innehåller vilken halm tex?

vad är bäst till lättfödda hästar vs svårfödda?
ioförsej ska kanske inte svårfödda fodras med halm alls?

Använder bara vetehalm. Har hört/läst att kornhalm lättare ger kolik och att hästarna gärna äter för mycket av havrehalmen. Vet inte om något av de stämmer, men vill inte chansa.

De ligger väl runt 6MJ och halm innehåller ju inget protein så ibland om man ska ge hlam för mindre energi tjänar man inte på det.

ur näringssynpunkt vilken halm är bäst? vad innehåller vilken halm tex?

Jag undrar om det spelar ngn roll vilken halm man väljer. De innehåller ju i stort sett bara energi precis som det står i ett annat inlägg. Jag tror att de innehåller ungefär samma energimängd men är inte säker.

Vetehalm- bäst att strö med
Havrehalm- älskar hästarna att äta, men suger dåligt
Råghalm-bör man undvika
Kornhalm-?

Detta är vad jag har fått lära mig!

Är inte vete halm väldigt hårt? eller är det någon annan halm:confused:

vi har rågvetehalm o den skall inte vara så smaklig för hästar har sett att de petar i den när det är nyinlagt o grönt i men inte annars.

*kl*
Jag tycker att havrehalmen ofta är rätt långstråig vilket gör den mer svårmockad och o-dryg. Tycker INTE att hästarna gillar havrehalmen bättre än vetehalm, snarare tvärtom. Fast det känns ju bättre att de äter havrehalm än vetehalm.

En sak du ska tänka på är att om hästen äter mycket halm så får du kanske tillföra mer protein i foderstaten. :)

Foderstaten bör ju ha en viss balans mellan energi(MJ) och protein men eftersom halmen endast innehåller MJ och inget protein så blir det antagligen ett överskott på MJ och hästen får proteinbrist.

Min häst går med en islänning som inte får äta lika mycket hö som vår häst och därför så fodrar vi med i princip fri tillgång på halm i hagen. Sen fodrar jag givetvis med så mycket hö han behöver i boxen till natten :). Vi brukar för det mesta ha vetehalm men ibland även havrehalm.

Funkar jättebra men som sagt: jag måste tillföra protein för proteinet som finns i höet täcker inte upp överskottet av energin (MJ) som blir från höet + halmen. :)

Hoppas du fatta? :D lite rörigt kanske .....

Jag använder vetehalm till mina hästar och de fullkomligt älskar att pilla och plocka i den. Jag räknar med halm i min foder stat. Eftersom de har fri tillgång till halm blir det lite gissning men jag tror inte de plockar i sig mer än 1-2 kilo om dagen.

Angående kornhalm har jag fått höra att eftersom just korn har väldigt långa spröt till skillnad från vete och havre som inte har några spröt alls, så kan spröten sätta sig på tvären i hästen långa känsliga matstrupe men jag vet inte om detta verkligen stämmer. Dock kan en del hästar vara känsliga för korn så därför undviker jag korn min ena häst reagerade väldigt negitivt när jag fodrade med korn.

En svårfödd häst kan med fördel stå på halm, en svårfödd häst kan ju sällan äta för mycket.

Rågen har väl dessutom spröt som är väldigt vassa och kan skada hästarnas ögon om de ligger ner och råkar få in en bit i ögat.

Inte heller bra för hästarna att få i sig dessa vassa spröt som kan fastna och orsaka skador. (råg)

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
965
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Oknytt
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka