Sv: Halm?
Nutten skrev:
har ingen bild som visar detta, men han är inte alls kantig. Bra med muskler och ett fint fettlager över revbenen. Ser inte så tjock ut i profil, men framifrån är det två kulor på varje sida. Han är inte alls så himla tjock om man jämför med hans hagkamrater, men jag tycker att magen stör sadelläget då jag upplever att sadeln och gjorden vill på att glida fram.
Okej. Den har alltså gott om FETT på hela kroppen och inte bara en stor mage? Då är det nog inte proteinbrist. :smirk:
Du har inte värdena på erat silage? (fast du kanske skulel ha nämnt det redan i såfall
)
Iaf låt säga såhär då... Om din häst nu, med fri tillgång på silage i hagen, äter (utgår ifrån en 500kg varmblod) ca 15kg av det per dygn. Värdena 6MJ/35smbrp. Det blir 90mj och 525smbrp. Det ger en okej balans mellan mj/smbrp (kvot 5.8) och behoven är säkert mer än täckta!
Om du då släpper han på fri tillgång på halm istället och han fortsätter med säg hälften av silage-givan, säg 8kg, och en äter ca 6kg halm i hagen på dagarna. Då blir resultatet istället:
48+30mj =78MJ (12 mj mindre
)
280+0mj= 280smbrp
280g smältbart råprotein räcker inte! Kvoten blir bara 3.6. Och 280g täcker nog inte ens hans behov av protein!
Därför måste du då lägga till ex. soja för att få upp proteinet men MJ:et så lite som möjligt. Dock måste du (utan att jag ens behöver räkna på det) minska på silaget lite för att få in minst 400gram soja...
Ja det var mest att jag vill förklara hur det blir om man byter ut silage eller hö mot HALM. Jag utgick ifrån påhittade värden och påhittad häst så du ska inte ge som jag skrev ovan (om du nu trodde det).
Ger du förresten nån raftfoder eller tillskott (bortsett från ev. mineraler)? Då ska du i första hand ta bort all kraftfoder.