N

Nutten

Tänkte ev. sätta min kuse på fri tillgång på halm istället för silage för att få bort lite mage, men hur stor skillnad är det egentligen på fettbildningen?
självklart kommer jag ju ge silage/hö också

Sv: Halm?

Du ska veta att halm bara innehåller ca 5 Mj/kg och INGET protein. Ta och räkna över din foderstat först så att din häst inte får proteinbrist. Normal Mj/smbrp-kvot är 6,0, sedan finns det ju givetvis variationer då hästar är individer.
//marti

förmodligen kommer din häst att få mer mage av halmen..

MOTIONERA! bort magen istället.. ut å trava!

hur kommer det sig isf att han skulle få större mage av halm ?

jag rider redan ordentligt 1h om dagen minst 6 ggr i veckan, eftersom att jag har skolan att tänka på så hinner jag inte rida så mycket mer.

Nutten skrev:
hur kommer det sig isf att han skulle få större mage av halm ?

Det blir sånna "tomma kalorier" och fyller bara ut buken... :crazy:

Du skulle i sånna fall kanske kunna bytaut ca hälften av grovfodergivan mot halm och sen lägga till nåt proteinfodermedel för att få ersätta det förlorade proteinet (halm inenhåller ingen protein).

Har som fått för mig att halm innehåller i princip ingenting, men då har jag fel eller ?

Min tanke var att det är bra att hästen har nåt att pilla och knapra på hela tiden, då det ligger i deras natur, alltså att ha en halmbal ute i hagen som han kan gnaga på mellan målen.
Har honom nu i en hage med fyra hästar och på fri tillgång till silage, men jag tycker att han börjar bli lite väl rulltig, samtidigt vill jag inte att han ska stå helt ensam i hagen så då är det enda alternativet att släppa honom med en häst som har fri tillgång på halm i hopp om att bli av med lite mage.

Nutten skrev:
Har som fått för mig att halm innehåller i princip ingenting, men då har jag fel eller ?

Min tanke var att det är bra att hästen har nåt att pilla och knapra på hela tiden, då det ligger i deras natur, alltså att ha en halmbal ute i hagen som han kan gnaga på mellan målen.
Har honom nu i en hage med fyra hästar och på fri tillgång till silage, men jag tycker att han börjar bli lite väl rulltig, samtidigt vill jag inte att han ska stå helt ensam i hagen så då är det enda alternativet att släppa honom med en häst som har fri tillgång på halm i hopp om att bli av med lite mage.

Halm inenhåller ca 5MJ/kg och 0 i protein. Normalhö innehåller ca 7-8MJ och varierande i protein (ca 20-60g/kg är vanligast).

Visst kan du göra så att du släpper ihop din häst med en som har fri tillgång på halm i hagen, eftersom läget är som det är hos er...
Självklart är det rätt tänkt att hästen ska helst ha något att knara på mest hela tiden.
Dock är frågan om hur din häst ser ut? Är den jämntjock över hela bålen eller har den bara en stor mage men är för övrigt lite kantig? Det sistnämnda kan vara proteinbrist och då är hästen inte tjock utan bukig, men många missupfattar det och tror att hästen är tjock.
Har du en bild på hästen?

har ingen bild som visar detta, men han är inte alls kantig. Bra med muskler och ett fint fettlager över revbenen. Ser inte så tjock ut i profil, men framifrån är det två kulor på varje sida. Han är inte alls så himla tjock om man jämför med hans hagkamrater, men jag tycker att magen stör sadelläget då jag upplever att sadeln och gjorden vill på att glida fram.

Nutten skrev:
har ingen bild som visar detta, men han är inte alls kantig. Bra med muskler och ett fint fettlager över revbenen. Ser inte så tjock ut i profil, men framifrån är det två kulor på varje sida. Han är inte alls så himla tjock om man jämför med hans hagkamrater, men jag tycker att magen stör sadelläget då jag upplever att sadeln och gjorden vill på att glida fram.

Okej. Den har alltså gott om FETT på hela kroppen och inte bara en stor mage? Då är det nog inte proteinbrist. :smirk:

Du har inte värdena på erat silage? (fast du kanske skulel ha nämnt det redan i såfall :angel: )

Iaf låt säga såhär då... Om din häst nu, med fri tillgång på silage i hagen, äter (utgår ifrån en 500kg varmblod) ca 15kg av det per dygn. Värdena 6MJ/35smbrp. Det blir 90mj och 525smbrp. Det ger en okej balans mellan mj/smbrp (kvot 5.8) och behoven är säkert mer än täckta!

Om du då släpper han på fri tillgång på halm istället och han fortsätter med säg hälften av silage-givan, säg 8kg, och en äter ca 6kg halm i hagen på dagarna. Då blir resultatet istället:
48+30mj =78MJ (12 mj mindre :) )
280+0mj= 280smbrp :crazy:
280g smältbart råprotein räcker inte! Kvoten blir bara 3.6. Och 280g täcker nog inte ens hans behov av protein!
Därför måste du då lägga till ex. soja för att få upp proteinet men MJ:et så lite som möjligt. Dock måste du (utan att jag ens behöver räkna på det) minska på silaget lite för att få in minst 400gram soja...

Ja det var mest att jag vill förklara hur det blir om man byter ut silage eller hö mot HALM. Jag utgick ifrån påhittade värden och påhittad häst så du ska inte ge som jag skrev ovan (om du nu trodde det).

Ger du förresten nån raftfoder eller tillskott (bortsett från ev. mineraler)? Då ska du i första hand ta bort all kraftfoder.

Nutten skrev:
Nu är det så att grovfoder oavsett om det är hö/hösilage/lucern/halm etc tar plats i magen! Grovtarmen fyller större delen av hästens bukhåla och ju mer grovfoder ju mer plats tar det i tarmarna...total tid för maten att passera igenom är 35-50 timmar och äter då hästen lite men ofta så finns det ju alltid mat i grovtarmen.

Men sluta för allt i världen inte att ge din pålle ett bra grovfoder. Ville bara skriva detta så att du förstår att om du byter ut silage mot halm så förlorar både du och din häst på det. Hästen blir felnärd dvs mycket Mj och lite protein, du förlorar iom att din pålle inte kommer att må bra...
//marti

får dom inte mer mage av halm? dom blåser väl upp sej lite d+:/

Hästen i vårt stall som har störst mage får nästan enbart halm. I och för sig väldigt bra halm men ju mer volym på stråfodret desto större mage. Verkar inte som en god idé att byta tycker jag

har inte analyserat det då det bara är jag som är intresserad av värdena och då blir det så dyrt :S men det är ett ganska kraftigt silage iår. hästen är just ett varmblod 450-500 kg =)

men jag tror jag dumpar idén med halm och väntar på en ledig hage utan rundbal, tack för alla svar :P

Fri tillgång på halm istället för silage tycker jag låter bra. Halm är ofta inte lika gott som silaget, så det kan leda till att de äter mindre. Stor mage av halm beror ofta på att de har mycket foder i magen. Fri tillgång på grovfoder är ju bra, och till en rund häst ska man ju försöka välja det med minst energi...

Jag tänkte på det också - att jag tror inte att den äter lika mkt av halmen. Så då blir den totala mängden energi mindre. Dock måste man då lägga till protein på nåt sätt!
och att den fortfarande får åtminstoen 6-7kg silage.

Nutten skrev:
har inte analyserat det då det bara är jag som är intresserad av värdena och då blir det så dyrt

Tänk såhär istället; analysen kanske visar att du inte behöver ge något kraftfoder alls...det kan spara in betydligt mer än vad en analys kostar! ;)

halm gör inte hästen fett, men därimot kan den få halm mage som inte är så snyggt, om jag var du skulle jag motionera lite mer, trav o galopp. :) sen kan det vara bra för magen med lite halm och desutom e det syselsätning för hästen. (bukfylla)

Trissa: Du har rätt där, men fordet ingår i stallhyran och stallägaren är inte så pigg på att rucka på priserna. :crazy:

Panikie: jo jag motionerar och motionerar, får väl försöka ännu mer, men det är svårt att hinna så mycket mer än 1 h/dag när jag har mycket prov och sånt :S

En häst som har stor mage, brukar oftas behöva galopperas mer... Det har jag hört jarafall. :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama