I

Isidor

min häst äter så mycket halm . har ni några tips hur man ska få han att sluta med det
 
byta till spån??
jag skulle bytt till spån & ändå gett en tuss halm att tugga på. :)

//johanna
 
vad gör det om han äter halm? hur länge har du haft honom på halm?
 
Jag läste förut i en tråd om någon som sprutade lite jodopax på halmen, vilket tydligen fungerade bra!
 
Hmm.. gör det något att han äter halm då? Eller blir han för tjock? Jag läste att om enhäst bara får rätt mineralbalans så kan de leva gott på halm (!) så det gör väl inget om han tycker att han mår bra av det? Hästar behöver äta lite hela tiden dygnet runt, annars hittar de på andra ovanor som vävning och krubbitning... Bara han inte blir smällfet skulle jag inte oroa mig :)
 
Om hästen äter halm hålls magen igång och den har sysselsättning.

Jag anser att det är bra om hästen äter halm! Det enda vettiga sättet att hindra hästen är att byta till ett annat strömedel.
 
har han på spån nu men tycker han får så lätt ligg sår av spånet. men har jag honom på halm så äter han upp minst över 1 bal per natt . och mera hösilage kan jag inte ge honom för du blir han för fet
 
Tyvärr är det nog så att om hästen vill äta halm kommer den att göra det. Enda sättet att förhindra det är att byta strömedel eller låta honom hållas.
 
kan du inte ta bort hösilage och bara ge halm då?
för då kanske det funkar bättre och han kan äta så mycket halm han vill ha?
 
Där jag jobbar så har de spån i botten och halm över. det funkar faktiskt väldigt bra. Halm e ju bra sysselsättning för endel hästar... :D
 
nej, alltså inte bara halm, men halm och kraftfoder såklart..
det jag menar är att du kanske kan ta bort ensilaget, då kan han ju äta mer halm..
 
Jag tycker snarare tvärt om, ge mer silage och mindre kraftfoder så kommer halmätandet antagligen att minska.

mvh Jessica
 
har han på spån nu men tycker han får så lätt ligg sår av spånet. men har jag honom på halm så äter han upp minst över 1 bal per natt . och mera hösilage kan jag inte ge honom för du blir han för fet

Hästen blir fet av halmen också, men det är nyttigare att ge silage än halm. Får han mer silage kommer antagligen halmätandet att minska lite.

Är du säker på att hästen äter så mycket halm? Tänk på att man mockar ut en hel del också.

Hur mycket silage äter hästen och har du några värden på det? Äter hästen gräs också?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Freazer
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp