DarkInNight

Trådstartare
Det börjar bli dags att boka halm till vintern. :)

Det finns ju många olika sorters halm. Havre, vete, råg..

Vad finns det för för-och-nackdelar med varje sort?
Är det någon som lättare håller sig damm/mögelfri?

Vilken halm föredrar DU?
 
Aldrig havrehalm. Det suger inte upp piss för fem öre. Boxarna ser på morgonen ut som att man inte mockat på 3 dagar, om man jämför med när jag strör med korn- eller vetehalm. Nu har jag mest kornhalm, den är tröskad så att de vassa spröten inte finns med, utan blåst iväg åt sidan vid tröskningen.
 
Vete eller korn. Inte havrehalm. Precis som CK säger suger den inte alls speciellt bra. Ska hästarna äta av halmen brukar många tycka om både vete- och kornhalm. Har lite dålig erfarenhet av halm från vårvete, de stråna var lite glatta och hårda (sög sämre).
 
Jag som egentligen inte gillar halm var "tvungen" att börja med det i sommar när min stod på boxvila. Höstvetehalm som var riktigt bra att både mocka och göra lite permanentbädd av. Mycket billigt när det ingår i hyran. Spånpellets är ju inte direkt gratis på GG
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 838
Senast: Wille
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp