P

PowerPinglan

Jag ska ge lite halm till mina hästar då det blir så lång tid mellan målen.
Jag har att välja mellan kornhalm och halm med insådd. Vad som är insått vet jag inte nu men många rekommenderar den. Den är ju säkert smakligare än bara halmen. Jag har inte själv erfarenhet med att fodra med halm, så hjälp mig här med vad jag ska tänka på.
Jag har hört att havrehalmen är bättre att fodra med..?

Båda är lättfödda ponnier. Den ena har haft fång men är i fin kondition nu och perfekt hull.

Sv: Halm

Insådd är vall av något slag. Sort på den halmen?
Kornhalm brukar inte vara så gott, massa spröt i som sticks! Havrehalm gillar hästarna ju, men kan nästan äta för mycket av det om de är väldigt lättfödda.

Jag skulle valt halmen med insådden. Kolla bara så den är fräsch!

Halmen med insådd antog jag också var kornhalm. Det är stora rundbalar, tyvärr, så kvaliten ser jag först när jag öppnat och grävt runt i den. Den ska inte stå i hagen utan jag har tänkt portionera ut till dom. Några extrakilon till lunch och i hönät i boxen på natten.

Min tanke är ju att dom ska få lite extra att tugga. Halmen med insådd blir väl som "hö light" och gör det lite mer smakligare kan jag tänka mig?

Visst är den med insådd mer smaklig och i medel förmodligen som hö light, precis som du säger.

Det kan ju dock bli så att det som ponnyerna verkligen får i sig, efter att de sorterat bort den tråkiga halmen :D, har ett väldigt högt näringsvärde:d

Vallväxter innehåller även mer vatten än halm så det finns en risk att de inte var helt torra vid pressning vilket medför hygieniska problem.

I övrigt: Vill du att de ska äta mycket halm - ta den med insådd. Vill du inte det - ta den rena halmen.

Det blir halm med insådd. Börjar dom gå upp i vikt alltför mkt så får jag lösa det då.
Killen sa att det var skulltorkat före inplastning men blir inte det bökigt att göra rundbalar av det då?

Jag antar att du redan har bestämt dig. Men jag hade tagit kornhalmen. Det är väl inte meningen att de ska äta massor av detta? Jag tänker mest på den som har haft fång. Jag hade nog i alla fall velat ta reda på vad det är som är insått. Det är ju svårt att veta vad man ger hästen annars.

delvis kl
Kolla så den inte är insådd med en massa klöver bara, just förstaårsvall (som man kan säga att detta blir) brukar det va mkt klöver i om det är en sån insådd.

Är den skulltorkad borde den ju vara fräsch.

Jag ska ringa och fråga lite mer om vad det är exakt i halmen.

Värre vet jag inte men det blir ju ett helt annat näringsvärde. Om man hade tänkt sig halm som ren bukfyllnad, menar jag. Klöver är ju väldigt bladrikt, o tar stor plats i halmen. Vet av egen erfarenhet hur gröna o fina sådana balar kan vara!

kl
Gör en analys, vetja! Du kanske rent av kan dra ner på höet, o spara pengar!

Senast ändrad av en moderator:

Ja den är inplastad.

Det blev bara halm nu. Den med insådd tar tydligen värme ännu och då möglar innerst i när den öppnas.
Får se till vintern om det blir med insådd då. Det är vanligt gräs i fick jag till svar om vad det är för något som är insått.

Funkar halmen bra nu så kanske jag låter dom äta halmen hela vintern, om dom vill äta den. Det kan ju vara onödigt med onödiga foderbyten och är den med insådd redan plastad så kanske det blir för mkt likt hösilage?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka