Halm vs. spån?

Sv: Halm vs. spån?

Av de gillar jag nog spån bäst, med halm ovanpå :p Främst för att jag tycker halm är svårmockat, och spånet suger upp på ett mycket bättre sätt.

Fördelar med spån:
Ljust
Lättmockat
Suger upp bra

Nackdelar med spån:
Kan damma
Kan bli missfärgat så det ser smutsigt ut efter ett tag

Fördelar med halm:
Mysigt, mjukt o skönt + att det ser trevligt ut
Hästen har ngt att göra hela tiden

Nackdelar med halm:
Svårmockat (enligt mig, men man lär sig ju)
Suger upp sämre (kan lägga spån under)
 
Senast ändrad:
Sv: Halm vs. spån?

Jag vill ha spån. Det gillar jag. Sedan så blev jag bra kompis med torv att ha i spiltan med. Har bara halm när stona fölar.
 
Sv: Halm vs. spån?

fördelar med spån:
*ser mysigt ut när det är nystrött
*suger upp bättre än halm

nackdelar med spån:
* suger upp lite väl bra ibland, det blir blött och äckligt vilket inte halm blir om man strör tillräckligt
* dyrt (södra sverige)
* svårmockat
* dammigt
* går inte att äta

fördelar med halm:
*hästen har något att göra/äta hela tiden
*lättmockat
*billigt och lätt att få tag på
*det blöta lägger sig i botten medan det fortfarande är torrt ovanpå
* ser mysigt ut

nackdelar med halm:
*kan också damma (dålig halm)
* tar upp större plats på gödselstacken
*jobbigare att hantera, storbalar krävs det traktor för att hantera och småbalar måste man bära in själv i ladan.

helt klart halm :)
 
Sv: Halm vs. spån?

Bra att du tog upp ämnet. Jag har funderingar på att ha spån efter betet. Men jag är inte alls säker. Jag har aldrig haft mina hästar på spån eftersom jag gillat halm bäst.

Jag skulle vilja ha spån och sen ge halm som han kan ha o pilla med under natten. Han äter aldeles för mycket halm och det är ett stort problem.
 
Sv: Halm vs. spån?

Har oxå alltid haft halm. Hur gör ni som har spån, mockar ni ur psset varje dag?Kan man inte ha spån med en hög halm i ett hörn så de har något att tugga på?
 
Sv: Halm vs. spån?

Ja de är nästan bäst att ha lite halm i boxen när man har spån då hästarna lätt börjar tugga på inredningen (om den är av trä) när man enbart har spån.
 
Sv: Halm vs. spån?

Min får liggsår när han står på spån. Kan strö upp till knäna på honom och det hjälper inte, så jag föredrar halm!
 
Sv: Halm vs. spån?

Jo visst kan man ha en hörna med halm. Man kan strö upp halm runt kanterna med om man vill. D har dom att göra o att äta under tiden dom står inne.

Jag funderar skarpt på att göra det.
 
Sv: Halm vs. spån?

Har hosthäst. så halm är tabu hos oss,

men här är ändå min åsikt om halm
:)
+ Hästen har att göra
+ -"- ligger gott
+ Ett "måste" vid lösdrift
:(
- Luktar
- Dyngstacken växer
- Som sagt ej till hosthästar eftersom hög sporhalt

Spån
:)
+ ljust
+lättmockat
:(
-Dyrt
-Ingen vill ha gödseln
 
Senast ändrad:
Sv: Halm vs. spån?

Ia* skrev:
Ni med spån, mockar ni ut piss varje dag?

Jag har spån till båda mina hästar och jag mockar ut piss varje dag. Mycket frächare så. :)
 
Sv: Halm vs. spån?

har spån med halm över. Spånet tar urinen och underlättar väldigt mkt. Halmen är bra då det underhåller hästens mage och tarmar. Så spån med halm över är de ultimata tkr jag ;)
 
Sv: Halm vs. spån?

Är det inte knöligt att mocka ur pisset? Hur lång tid tar det att mocka ur en box?
 
Sv: Halm vs. spån?

Jag föredrar spån för det är mycket lättare att mocka och tar inte så stor plats på gödselhögen. Det luktar fräschare i stallet också.
Vissa hästar som behöver lite att plocka med passar dock bättre på halm.
Självklart mockar jag ut varje dag.
 
Sv: Halm vs. spån?

Varför vill ingen ha din gödsel? Häromkring vill de ekologiska bönderna ha spångödsel. Den får bränna ett år sedan är den utmärkt att sprida på åkrarna.
 
Sv: Halm vs. spån?

Spån med ett lagomt tjockt lager halm ovanpå passar mej utmärkt. Speciellt om man har en häst som inte är så lättfödd, för då har den något att pyssla med samtidigt som den kan lägga lite extra hull :)
 
Sv: Halm vs. spån?

Jag är både och. Halm har sina fördelar o spån sina. Hade under hela ponnytiden spån, men har övergått till halm då jag har en hosthäst som helst inte ska stå på spån. (Visserligen rekomenderas spån före halm åt hostande hästar, men efter egen undersökning funkar halm bäst).
Fördelar spån:
Ljust
Oftast lättmockat i synnerhet om man har råspån
Dammar inte (råspån)
Billigt om man hämtar på lösvikt i kärra eller lastbil
Bra uppsugning
Lätt att få tag i
Går ej att äta

Nackdelar spån:
Dammigt
Svårmockat om man har en häst som rör till eller trampar sönder bajskottarna
Dyrt på bal

Fördelar halm:
Mysigt o mjukt
Dammar inte om den är bra
Bra om man har en svårfödd häst då dom gärna äter havrehalm
Går att pilla i på nätterna så hästen inte hittar på andra hyss tex krubbiter
Billigt i spannmålstäta trakter
Lättmockat även i en rörig box (högarna håller sej oftast intakta eller plattas bara till)

Nackdelar halm:
Kan mögla
Svårt att få tag i där jag bor
Korn o råghalm är inte bra till valacker (ax)
Dyrt om man måste transportera långt
Sämre uppsugning än spån

Själv har jag vete eller havrehalm med lite spån där hästen kissar för uppsugning.
Vet dom som har mycket spån med lite halm ovanpå. Ingen hit! Blir drygt att mocka o rörigt. Skulle hellre ge mer hö på kvällen för att den ska ha nåt å göra på natten o byta ut lunchhöt mot halm om man tycker att hästen får för mkt hö annars
 
Sv: Halm vs. spån?

Jag har halm med lite spån i botten som suger upp pisset. Det funkar bra tycker jag. Mockar ur allt blött o allt spån varannan dag. Hästen har då nåt o göra hela natten (har eksemhäst som börjar klia om han inte har nåt o göra).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
962
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
618
Senast: Roheryn
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 036
Senast: Guldaskig
·
Hästmänniskan Häromveckan läste jag en artikel (jag tror det var på ridsport, men kan ha fel) att man har gjort studier som visar att hästar ligger...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 508
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp