Halm som "tilltugg" - men vilken sort?

M

Mirakla

Halm som \"tilltugg\" - men vilken sort?

Hej. Har en pålle som som står på spån och som behöver lite förströelse i form av halm. Men det finns ju olika sorters halm. Min höbonde (som också har halm) frågade om jag ville ha vete-halm eller råghalm. Han tyckte själv det var bättre med råghalm för då vräkte hästarna inte i sig som galningar. :confused: :confused: Är det nån här som vill tycka lite om det här för jag vet i princip ingenting om halm. Är det någon sort som man helst inte ska ge?
:confused:
 
Re: Halm som \"tilltugg\" - men vilken sort?

Hej! Jag rekommenderar vetehalmen. Jag har hört att hästar kan få kolik eller korsförlamning av råghalmen. Själv så föredrar jag havre- eller vetehalm. Ha dè! :)
 
Re: Halm som \"tilltugg\" - men vilken sort?

Hästar brukar föredra havrehalmen som tilltugg.

Vetehalm är den halm som oftast ratas eftersom den är lite stickig.

Min häst har stått på råghalm och det har inte varit några problem. Den kan vara lite gråare än andra sorter. Råghalmen anses ha störst uppsugningsförmåga så kanske är det därför hästar kan få kolik av den. Dricker din häst ordentligt med vatten (minst 30 liter per dygn) så är det nog inga problem.

mvh Jessica
 
Re: Halm som \"tilltugg\" - men vilken sort?

Sysselsättning = äta så du borde ge havrehalm. Den andra halmen kommer inte att ge sysselsättning för han kommer pilla i sig några ax och sen har han ändå ingenting att göra. Havrehalmen äts upp helt. Väg det du ger så vet du vad han får i sig.
 
Re: Halm som \"tilltugg\" - men vilken sort?

:) Okej då får det bli havre - eller vetehalm! Någon kolik vill vi minsann inte riskera. Fast om min pålle skulle få säga sitt så bryr han sig nog inte om vilken sort det blir för han vräker i sig det mesta och han har en riktig "betongmage" verkar det som! :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 271
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp