Halm OCH spån?

L

Lollo25

Hej!
Får hem min häst nu igen efter att ha haft honom utlånad i 10 mån.
Han har stått på halm hos dem och hos mig stod han på spån. Hemma hos mig bet han sönder träväggar och även ett tag hos fodervärden, men efter ett tag på halm så slutade han. Jag vet inte om det kan bero på att han kom till en lugnare miljö eller om det var för att han blev sysselsatt av halmen. (Han har alltid haft en balanserad foderstat och mkt utevistelse osv.) I början åt han mkt halm men sen bara lite grann. Nu är det så att jag tänkte ha spån men om han mår bättre på halm så kunde han kanske stå på en blandbädd tänkte jag? Hur gör man iså fall för att han ska kunna sysselsätta sig, att det ska vara smidigt att mocka och att det ska bli varmt och mjukt? Kanske inte fungerar med bädd, men som underlag? Hans golv är av betong och lite ojämnt, kan man ha halm först som täckande, sen ett spånlager och sedan halm överst? Hur gör ni? Dessutom är det havre halm och jag vill inte att han ska bli bukig. Hur mkt hö kan man ta bort om han äter en del halm? Och om han får extra energi av havrehalmen kan man då minska på helhavren?

Sv: Halm OCH spån?

Intressant tråd (jag har precis börjat använda halm igen efter några års uppehåll)!

Jag har ett spånlager under, därefter halm över. Det blandas dock när hästen trampar runt i boxen, i alla fall är det så för min häst...

Jag kan tänka mig att din häst slutade tugga på boxväggarna när han fick stå på halm istället för spån. Jag skulle gladeligen ha min häst på halm eftersom et ger sysselsättning, men jag är för lat, tycker att det är för tungt att mocka med halm. En blandning med spån och halm tycker jag är hopplöst ur mockningssynpunkt, då är det till och med bättre med enbart halm. En period gjorde jag så att min häst stod på spån, men fodrades med ett antal "kakor" halm vid varje fodringstillfälle. Då fick han sysselsättning, men inte fullt så kraftigt med mat som det skulle ha blivit med samma mängd hö. Detta fungerade bra och han trampade inte runt halmen i boxen.

Hm en annan ide bara, om hästen behöver sysselsättning som halmen ger för att sluta bita sönder väggar. Kan du då möjligtvis inte ha det i någon form utav hönätt/höhäck elelr liknande.

Spån och halm blandas ju och det blir riktigt drygtt att mocka.

Bara en tanke sisådär.

jag blandar spån och halm. den första gången hade jag in 7balar halm iboxen. det han inte åt upp då fick sedan ligga kvar.
en blandbädd var lättare att få tjock än en spånbädd som jag hade innan..

sedan har de något att pilla med:banana:

men välj en annan halm än havre halm.vi har vetehalm...

Liknande trådar

P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 550
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Undrar om någon har användt sig av spån+halm bädd någon gång? Alltså man blandar spån och halm. Funderar på det till boxen där min...
Svar
18
· Visningar
3 493
Senast: Ubbe R
·
Hästvård Kele har tidigare stått på spånbädd utan större problem. Nu står hon ju dock på papper, jag har dock så gott det går behållit ett...
Svar
3
· Visningar
927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka