Halm och lusern

Skuggfaxe12

Trådstartare
Är det bra att ge hästar mat så här:
Morgon: Lusern + hö
Kväll: Lusern + kraftfoder
Hela tiden fri tillgång på halm som de kanske äter en bal om dan av.
Det är bara lättfödda raser som det inte fungerade att ha på fri tillgång på hö.

Acceptabelt? :confused:
 
Nej, jag tycker inte att det är acceptabelt att ge hästen hö bara en gång per dag. :eek:

mvh Jessica
 
Vad är det för raser. Hästen behöver ju näringen som finns i höet och det finns ju nästan ingen näring i halmen kanske lite om det finns grässtrån i.

Varför fri tillgång?

Man kan ju fodra lite men ofta.
 
Jag tycker inte heller att det är acceptabelt.
Bara för att de inte kan ha fri tillgång på hö, varför ska de endast få 1 ggr/dag????
Våra hästar har inte heller fri tillgång, men får hö 4 ggr/dag. Skulle helst vilja ge 5ggr/dag, men det är tyvärr inte möjligt.
 
Lusern (hack) = istället för hö

Halm - fri tillgång = sysselsättning som höet skulle gett

Förklarar det lite?

Raserna är fjorhäst och shettis.
 
Hästar äter oftast inte på samma sätt av halmen som av höet, de tröttnar fortare. Lucernet tröttnar de också på ganska snabbt.

Det spelar överhuvudtaget ingen roll vilken ras hästen är.

Vad har du för värden på höet? Är det bra värden kan du kanske ge fri tillgång på det ute.

mvh Jessica
 
Det var ett dåligt hö år förra sommaren. Tror bonden tog in höet lite, lite fuktigt, så mycket av vårt hö har möglat upp och vi har köpt lusern i stället. Vilket var sagt att man kan byta höet mot helt och hållet sa han som sålde fodret (pratar bara om hackat eftersom pelleterat ej ersätter höet). Rasen har "stor" betydelse eftersom våra hästar snabbt blir tjocka på minsta lilla. Men jag har märkt att ett dåligt hö i stora mängder är sämre än bra foder i små mängder. Vill därför hellre ge lusern, som man vet är bra än det dåliga höet som görs av bönderna. Men kanske kan man komplettera med höet ändå!?

Våra hästar äter av både halmen och lusernen friskt och halmhäcken minskar stadigt. Hästarna går på lösdrift och har alltid tillgång till halmen.
 
Hur mycket lucern får de då?

Det jag menade med att rasen inte spelar roll är att alla raser bör få hö minst 3 ggr per dag. Hur tjocka de blir beror ju på energimängden i foderstaten.

För att en 400 kgs häst med ett MJ-behov på 55-60 ska klara sig på endast halm och lucern så måste man se till att hästen äter 5 kg halm och 3,5 kg lucern. Hästen behöver också tillskott av fosfor i så fall.

mvh Jessica
 
Jaså. Ja då håller jag fullständigt med dig. :)

Just nu får de ca 2 liter lusern + kraftfoder + 14 kg hö.
Men det är forfarande bara invänjning på lusernen.
För att en 400 kgs häst med ett MJ-behov på 55-60 ska klara sig på endast halm och lucern så måste man se till att hästen äter 5 kg halm och 3,5 kg lucern. Hästen behöver också tillskott av fosfor i så fall.
Kanon! Precis vad jag behövde veta! Tack så hemskt mycket!
Vad kan man ge dem som fosfor tillägg? Är det kalk?
 
Nej, du behöver inte kalk utan snarare fosforbalans, som kan köpas på Granngården.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
498
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Murray
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp