Halm/ hö till feta hästar

S

sante

Har tre hästar som är väldigt kraftiga efter det gödade betet sen i somras. Nu har kylan kommit, men frågan är hur man ska utfodra dem, få dem att gå ner i vikt?
Har fått förslag att nästan bara ge dem halm( kornhalm) till måltiderna och blanda med hö...men en häst älskar att äta halm så hon blir så bukig, de andra har dock inte det problemet...sen är problemet att de går på lösdrift och halmen ligger framme så de alla kan äta...vad ska jag göra,...känns som om de inte får så mycket mat, men de är ju feta och den ena hästen börjar bli bukig...de motioneras nästan dagligen, får kraftfoder som innehåller mineraler, lite havre och betfor...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halm/ hö till feta hästar

Övervikt är inget som ska gå snabbt att ta bort. Bukighet brukar oftast bero på proteinbrist..inte alltid, men ganska ofta. Även om hästarna är överviktiga måste dom ha näring de med. Ett bra sätt att banta en häst är att räkna på den vikt de förväntas väga i normalhull, och ge därefter. En sak till...det är kraftfodret du ska minska ned på absolut INTE grovfodret. Att svälta en häst gör bara så den inte minskar i vikt...du får istället bara en olycklig häst. Att svälta är som att signalera till kroppen att: nu är det kristider därför spar vi på fettreserverna så vi klarar kommande tider. Du måste ge dom det dom ska ha i näringsväg och ev dra ifrån ca 10%...då kan du få resultat. Vad beräknar du att hästarna ska ned till då ?
 
Sv: Halm/ hö till feta hästar

Förstår att man inte ska svälta hästen, inte så elak är jag ;)
Jag pratade men en tjej idag som trodde att hästen som blivet bukig inte tål kornhalmen, hon har svullnat innan då hon fick ett färdigblandad kraftfoder men just korn i, så jag antar att korn som korn!
Har räknat ut foderstaten idag och kom fram till att energi låg bra till, dock lite mindre smb rp, men det gör kanse inget då de ska gå ner i vikt och protein omvadlas just till fett,...eller är jag på fel tankegång?
Vet att de inte tappar vikt snannt, som med människor, men vill att det går åt rätt håll...men då är det inte fel att ge pållen med svullen mage 8 kg /dag som hon enligt beräkningar ska ha och, men ska jag skippa halmen och ge vad?
De andra ska ha 6 kg / dag...ang kraftfoder så får de lite betfor blandad med mineraler och morötter till, inte alls mycket, men frågan är om man ska ha lite havre i?

Så svårt detta med att få hästen i bra hull när de är så feta som de är...
 
Sv: Halm/ hö till feta hästar

Alla hästar bör ha en smrp/MJ kvot på 6 oavsett om de ska gå upp eller ner i vikt. Ska du banta hästen så ska den ändå ha tillräckligt med protein och så minskar du på MJ. Ett kraftigt överskott på protein blir till energi.

Jag håller själv på att banta min lättfödda varmblodstravare. Hon får ca 8 kg hö och lite proteintillskott och mineraler. Kvoten ligger på 6,2 och hon får lite drygt 61 MJ. Rids ganska lätt för tillfället.
 
Sv: Halm/ hö till feta hästar

Jo, du är nog jääätteelak ;) ..nej då..skämt å sido. Alla näringsämnen måste ha en viss balans..se det som att tex baka bröd: har du för lite av någon ingridiens så får du inte den effekt du vill...för lite jäst gör att brödet ej jäser som det ska. Lika är det med näringsämnen. Ger man i underkanst av det ena så försöker ju kroppen kompensera detta på annat sätt. Och till slut fungerar det inte längre och då ser man det. Man ska inte ligga i underkant vad det gäller proteinet. Det är ju kroppens byggstenar...MEN ett rejält överskott brukar mestadels resultera i en slö häst. Protein gör hästen slö (om man överdriver mängden) eftersom det går åt så mycket energi för att bryta ned proteinet, det kan även omvandlas till hull..En jämn balans är det bästa av allt. Du kanske inte ser resultat av en banting förräns till våren om hästen har kraftig övervikt, men varje förlorat kg är ju ett steg i rätt riktning eller hur ?

Halm i sig tillfredsställer tuggbehovet, men halm är egentligen lite av en bukfylla bara. Christina Planck har sagt en gång att: halm är egentligen slöseri med god hunger...

Lite som hugget och stucket. Innehåller ytterst lite till inget protein och massa energi. Se halm som strömedel eller något att pyssla med i hagen. I bland kan halm passa in i ens foderstat som grädden på moset...men enligt mitt tycke inget direkt grovfoder av den kalibern som kan ersätta hö/ensilage i större utsträckning...

Hade du analyserat grovfodret ? Vad har du för hästar ?
 
Sv: Halm/ hö till feta hästar

ok, tack för info...så då ska jag inte dra in på hö, och börja ge dem havre så proteinet kommer att bli rätt?!
Det syns ju faktiskt lite att de har gått ner...har två isisar och en Irish Tinker..Tinkern är hoin som svullnar och de andra är bara "feta".
Hö har 7.5 Mj och 40 smb rp...som är ett ideal hö enligt foderstat boken ;)

Så då tycker du att jag ska ge dem den hömängs som är rek. til deras ideal vikt och ge dem havre..känns som man gör hästarna feta..men så är nog inte fallet dock!?

Tänkte på det med halmen...de får de bara om natten ( de går på lösdrift) för att ha något att tugga på så deras matspälknings apparat fungerar, vad kan jag ge den bukiga hästen då?

Lite nyfiken om du själv har häst som du haft sådant bekymmer med och hur du gick till väga?
 
Sv: Halm/ hö till feta hästar

Enda att göra är väl att ransonera för hästar äter verkligen hela tiden, det är ju naturligt för dem att gå å plocka.
Jag kan inte ha mina hästar på lösdrift då de blir för bukiga å tjocka.Det är ju omöjligt att ransonera när de går på lösdrift.Jag tror det är därför alla hästar som tränas/tävlas mer är uppstallade(dessutom brukar man ju klippa dem).
 
Sv: Halm/ hö till feta hästar

Hej!


För att hästen lättare ska gå ner i vikt, gäller det att motionera den mer... Mycket energi är bra, då rör den på sig mer, blir piggare och fettet omvandlas till muskler. Att hästar blir feta på energi är bara en myt. Jag har själv en islandshäst som har lätt för att bli fet, då under sommarbetet.( vägde ca 90 kg förmycket). Gav honom ett bra grovfoder och ett energirikt müslifoder, red mer och...vips ...plötsligt en dag var han i normal hull igen.

Att räkna foderstater är väl bra som riktlinje att gå efter, men det är till individen man måste se, för att det ska bli rätt.

Jag har aldrig räknat foderstat på mina hästar och dom är välmusklade, normalhull, blanka, pigga och glada....

Det säger väl en hel del...?

Hälsningar
Tasoom
 
Sv: Halm/ hö till feta hästar

Att hästar blir feta av för mycket MJ är inte alls en myt utan ett faktum! Hästen blir precis som vi människor för tjock om den får i sig mer energi än den gör sig av med.

Man ska heller inte svälta hästen förståss men får hästen i sig mer energi än vad den gör sig av med så kommer den inte att gå ner i vikt.
 
Sv: Halm/ hö till feta hästar

Två av dessa hästar är islänningar och de har ca 100 kg övervikt :o :crazy: :angel: då pga av det tjocka betet.
Den ena isläningen tränas regelbundet , den andra håller på att komma igång efter en skada.
Enligt fodertabellen ska de ha runt 6 kg hö / dag..de får nu 4 kg. Kraften får de bara lite av. Så jag får ju automatiskt en brist på smb rp...ska jag ge havre för att täcka ellet vad?
Den andra hästen som är en Irländsk Tinker har en buk...hon ska enligt tabellen få 8 kg , men får nu 6 kg, hon tränas regelbundet...på natten får de kornhalm för att tugga.
När de går på lösdrift så tas de in i varsin utebox så de får den mängen som behövs...så islänningarna är ett stort fett problem ;)
 
Sv: Halm/ hö till feta hästar

Soja är ett bra proteintillskott som man bara behöver ge lite av för att få upp kvoten ordentligt. Man ska inte ge mer än max 100g per 100 kg häst. Havre har ju inte så högt protein, 80-90 mot Sojans 380.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 418
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 693
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 162
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp