Hållbarhet

E

Egonson

Småbal av hösilage, 35 kg, hur länge håller sig en öppnad bal utan att bli dålig?
Ganska torrt silage.

Sv: Hållbarhet

jag har hört att hösilaget i en öppnad bal ska förbrukas inom 2-3 dagar vid den varmare tiden & vid den kallare tiden något längre.

Det har jag också hört, men sedan har jag läst runt lite här och vissa säger upp till en vecka om det förvaras under nollgradigt :confused:

jag har också hört det där med 2-3 dagar vid 0 gradigt och varmare och sen något längre vid minus grader. men jag tror nog att man måste lita lite till sitt öga och näsa i detta fall. man ser ju om det ser okej ut och du känner ju på lukten om det luktar bra. luktar det väldigt surt och lite jäst, då ska hästen inte äta det. men hästar brukar ju heller inte äta sånt som är dåligt! :)

/Malin

det är sant, man märker nog på hösilaget med både ögonen & näsan om det börjar bli dåligt. :smirk:

Ja det tror jag också. Men det kan vara bra att veta rekomendationerna. Nu har vi ju kallt, cirka 4 minusgrader, och vårt stall är jättekallt inomhus.
Kommer förvara öppen bal där, så det håller sig längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
885
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar