Hållbarhet oöppnat ensilage?

mackan

Trådstartare
Just det. Hur länge håller sig oöppnat ensilage. Jag tänker på om det blir över från vintern och man vill spara det till hösten därpå osv?

tack :bow:

Sv: Hållbarhet oöppnat ensilage?

Inga problem att spara till nästa säsong, under förutsättning att plastningen är bra.

Kicki :laugh:

Har också massor med hösilage kvar. Våra är ordentligt plastade, men har hört att soljus kan göra plasten skör...

Plasten tål mer än vad många tror, den är ju tillverkad för att klara lite prövningar.

Kicki :laugh:

tillverkarna garanterar att plasten är UV-beständig i ett år, så vill man vara helt säker är det kanske inte fel att lägga på ett till lager plast på dem.

(detta var det svar jag fick när jag mejlade ensilage-experten på SLU om samma sak)

Även jag har hört att man kan använda silaget även nästa säsong så länge plasten är okej. Plasten bör väl klara solljus i normal mängd men det kanske är bäst att försöka hålla det på skuggig plats. Men det har jag inga vetenskapliga bevis för :D

Jag har flera ggr gett fjolårssilage, inga problem. Dock lagrad under tak då.

En gång så hamnade en balstackare underst hela tiden. Av ren nyfikenhet öppnade jag den säsong tre. Dvs om den var producerad sommaren 2006 så öppnade jag den hösten 2009. Av allt som gick att bedöma (lukt, utseende etc) så var den fortfarande tip top. Jag fodrade inte med den dock, men mest troligt hade det gått utmärkt iom att plasten var hel och sjysst.

tillverkarna garanterar att plasten är UV-beständig i ett år, så vill man vara helt säker är det kanske inte fel att lägga på ett till lager plast på dem.

(detta var det svar jag fick när jag mejlade ensilage-experten på SLU om samma sak)

Fast om de är plastade med tillräckligt många lager så är det faktiskt allra bäst att låta dem vara.Det är när man börjar flytta på dem eller på annat sätt hantera dem som det finns risk att man skapar små hål eller sprickor i dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 946
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30