Hålla som hingst eller inte???

P

Pamir

Har en hingst som är 2 år. När jag köpte honom, som nyfödd, funderarde jag på att hålla honom som hingst om det fungerar bra. Det har det gjort, han är snäll och lätt att hantera, har förstås vissa hingstfasoner för sig och testar, men han är ju även unghäst och det har inte varit några problem hittills. Men jag nu funderar ändå på att kastrera honom. Varför skulle jag hålla honom som hingst? Varför skulle jag inte? Tycker det är så svårt. I så fall kastrerar jag honom i vinter när han är 2,5 år.

Har ni några tankar hur jag skall göra när jag inte vet själv?:confused:

Sv: Hålla som hingst eller inte???

Jag tycker ju själv att man kanske borde hålla dem som hingst lite längre OM de är hanterbara. De blir ju oftast snyggare då.. Står ju heller inte om din häst är renrasig el så, men är du sugen tycker jag gott du kan visa den som hingst o se hur det går..Jag hade en arab, från det han var 6 mån till han var 3 år. Jag kasterade honom som 3åring, den vår han skulle fylla 3. Funkade kanon!

Han är en stamboksförd frieser, så han är helt renrasig med full stamtavla.

Tanken att få honom som godkänd hingst existerar inte, men det känns ändå på ett vis roligare att visa honom som hingst än som valack.

Men ack så svårt, för han blir ju förmodligen bara mer och mer hingstig...

Men ifall du inte vill avla med honom, och inte vill göra det i framriden heller, så kanske man kan kastrera? men samtidigt är det väl kul att ålla honom som hingst, och se vad et blir av honom.

Så länge du kan ge honom ett bra liv med hästkompisar osv så är det väl inget problem att hålla honom som hingst :) Det värsta är ju när man stoppar undan hingsten själv i en egen liten hage... Då är det bättre att kastrera!

jag har en 5 årig frieser hingst o jag vet inte heller vad jag ska göra.
han har också stam o dylikt.

Men det jag är rädd för är att han ska bli skitseg i ridningen. min förra fries dog rejält i motorn när han blev valack och frieser överlag kan ju ha problem med bjudning (olika från individ till individ men det är inte ovanligt!) så det är det som får mig att tveka...

jag ser ingen anledning till att behålla en häst som hingst om man inte ska använda den till avel.

En del hingstar går ju inte att ha tsm med andra hästar alls, & varför behöva "brottas" med han om han blir mer hingstig när han blir äldre?

men om han har fin stam så kanske du borde satsa på att använda han till avel :D

Jag har själv också en unghingst. Står dessutom inackorderad :crazy: Jag har personligen gjort följande lösning: Hingstbete från maj-oktober, när han väl är hemma igen så ska allting fungera precis som med de andra hästarna. Annars så får han kastreras. Jag vill inte bli utslängd från stallet pga en oförskämd hingst.

Att kastrera en häst är att ta bort en stor del av dess personlighet. Kan du hålla hästen med lite kompisar och arbeta med honom normalt så varför kastrera? De är födda hingstar, inte valacker.

/Renée, som om hon var tvungen att kastrera en hingst hade sålt den omgående.

Har en hingst som är 2 år. När jag köpte honom, som nyfödd, funderarde jag på att hålla honom som hingst om det fungerar bra. Det har det gjort, han är snäll och lätt att hantera, har förstås vissa hingstfasoner för sig och testar, men han är ju även unghäst och det har inte varit några problem hittills. Men jag nu funderar ändå på att kastrera honom. Varför skulle jag hålla honom som hingst? Varför skulle jag inte? Tycker det är så svårt. I så fall kastrerar jag honom i vinter när han är 2,5 år.

Har ni några tankar hur jag skall göra när jag inte vet själv?:confused:

Jag föredrar ju hingstar eftersom det är ett helt annat "go" i dom (kanske inte alla, men dom flesta) än i ston och vallacker, dom ger sig inte så lätt och det är guld värt om man tävlar i körning :) Jag skulle behålla som hinst så länge han sköter sig och det inte är några andra problem. Börjar han däremot "dumma" sig så skulle jag inte tveka på att kastrera, det är inte roligt att ständigt ha en "dragkamp" med sin häst om vem som bestämmer ;)

Jag har en arabhingst på 5 år snart och han är helt okomplicerad i all hantering. Alla kan hantera honom. Det enda han gör när det är ston i närheten är att kröka på nacken och gnägga lite. Han går med sina hästkompisar i hagen 3 st andra hingstar + en 9 årig valack. han står med ston i stallet. Nu ska iof han förhoppningsvis bli avelshingst, men jag kommer att behålla honom som hingst även fast han inte ska användas inom aveln.
Men självklart skulle jag kasterar honom om det vore så att han ändrar beteende.

Om man som de som svarat i tråden, har hingstar som fungerar socialt och kan gå med hästkompisar osv, så finns det inte några problem tycker jag om man vill ha kvar den som hingst även om den inte betäcker. Men om man INTE ska använda den i avel och den inte kan ha ett socialt hästliv osv, så ser jag inte ngn anledning varför man ska envisas med att ha den som hingst. Hästar har ett behov av närhet och umgänge med andra hästar, kan man inte erbjuda det så tycker jag det är humanare att kastrera dom.

Tack för alla svar.
Jag har ett eget stall, så han får gå med kompisar i hagen. Det fungerar jättebra. Han går med en annan hingst.
Men man måste ju iväg nu och då och han lär ju bli större och dessutom tycka att han har mer att säga till om. Hingstar är ju ändå hingstar.

Det är så svårt att veta. Men det är jättebra med allas synpunkter som jag kan skriva in på min plus- och minuslista :smirk:

Jag har ju ett tag till på mig att fundera på saken...

Har du någonsin ägt en hingst som du kastrerat?? Jag kastrerade min hingst när han var 7 år (han var inte hingstig, gick med andra hästar och ändå valde jag att kastrera för hans skull:eek: ) och jag har kvar exakt samma häst! Att skriva att man tar bort deras personlighet visar bara att man inte kan något.. Det enda som försvunnit är att han inte längre brummar när han ser ett sto. Tänk hans lycka nu när han får gå och mysa med ston hela dagarna:D .

Jag är så trött på det nyromantiska tänkande runt hingstar i Sverige som kommit de senaste åren. Visst föds dom som hingstar, men det är inte naturligt för dom att inte få leva ut sin sexualitet tillsammans med ston.

Till trådskaparen, gör det som känns bäst för dig själv. Du har fått många olika synpunkter och råd i denna tråd, både för och emot. Är han snäll och du kan behålla honom som hingst något/några år till så tycker jag du kan behålla honom som hingst ett par år, blir han för besvärlig, kastrera. Men i slutändan mår dom oftast bäst av att vara kasterade.

Jag tycker verkligen du ska ha kvar han som hingst, så länge allt fungerar bra iaf. Annars ser jag ingen anledning i att kastrera honom.

När de är vuxna och har gått som hingst länge kan de visserligen behålla hurdana de är, men som unghästar så hinner inte hormoner m.m. få dom till det de är.

Jag är så trött på det nyromantiska tänkande runt hingstar i Sverige som kommit de senaste åren. Visst föds dom som hingstar, men det är inte naturligt för dom att inte få leva ut sin sexualitet tillsammans med ston.

Det finns/fanns vilda hingstar som heller aldrig fick betäcka eller gå med ston. Så att det skulle vara onaturlig stämmer inte.

Jag kastrerade min arab i februari och han fyller 3 nu i april. Jag var kluven endå in i det sista men nu i efterhand känns det helt oki.

Hade jag haft eget stall hade jag aldrig kasterat honom för han var/är underbar i all hantering och går med valacker utan problem.

Nu har jag bestämt mig för att han får bli valack. Han är så hingstig redan och ifrågasätter mig hela tiden. Han är en väldigt stark individ och en väldig ledartyp, så jag måste varje sekund vara väldigt observant. Han skulle ta varje tillfälle i akt att ta över ledarskapet om jag gav honom möjlighet. Känner att jag vill ha en häst att ha kul med och mysa med. Det känns inte kul nu och jag kan definitivt inte mysa med honom. Dessutom är han väldigt naffsig som ofta hingstar är. Så så får det bli om jag skall ha honom kvar, och det ska jag ju!

Nu har jag bestämt mig för att han får bli valack. Han är så hingstig redan och ifrågasätter mig hela tiden. Han är en väldigt stark individ och en väldig ledartyp, så jag måste varje sekund vara väldigt observant. Han skulle ta varje tillfälle i akt att ta över ledarskapet om jag gav honom möjlighet. Känner att jag vill ha en häst att ha kul med och mysa med. Det känns inte kul nu och jag kan definitivt inte mysa med honom. Dessutom är han väldigt naffsig som ofta hingstar är. Så så får det bli om jag skall ha honom kvar, och det ska jag ju!
Låter förståndigt och tyder på att du har en ärlig uppfattning om er framtida utveckling. Har inget emot att ha en hingst fram till vuxen ålder om den som flera andra redan sagt får gå med andra och inte isoleras från flocken samt att man har den uppfostrad. Om han ifrågasätter vilket en hingst ofta gör i större utsträckning än andra hästar pga sin kampvilja så blir kanske arbetet med honom onödigt tufft och ska du inte visa honom så spelar det ju ingen roll egentligen. Något av det värsta som finns är folk som ursäktar en dålig ordning på sin häst med att "han är ju hingst". Desto större anledning att ha ordning på den då!!! Du får garanterat en jättepampig häst även som valack eftersom rasen har den utstrålningen i sig själva.:banana:

För tjejjer att har hingstar är som för killar att ha sportbilar. Man tror man blir häftigare.
En hingst kräver mer arbete, det medför högre säkerhetsrisk att hantera hingst och man kan sällan lämna över till andra att hantera. Den blir oftast berövad en flock och den isoleras mer än en valack. För hästens skull så kastrera, den får ett behagligare liv. Är det så att du fortfarande vill att andra ska tycka att du är häftig, träna hästen så det skjuter blixtar om den när du rider. Det finns inget som imponerar mer än en välriden och välskött häst. Ouppfostrade hingstar är det värsta som finns.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur