Hålla igång magen

SnigelEffekt

Trådstartare
Har en häst som bajsar sällan känns de som. Under en natt (ca 6 timmar) så bajsar han bara 1 gång. Ibland 2.

Skulle därför önska tips på foder som hjälper till att hålla magen igång. Är livrädd att han ska bli förstoppad. Särskilt med tanke på att han just nu inte rör på sig mycket mer än utevistelsen i hagen.

Just nu äter han:

Fri tillgång på hösilage (ger ca 13 kg per dygn men allt äts inte upp)
2 kg Lucern
1,5 kg Rehab
0,6 kg Betfor
0,3 kg Soja

Alla tips är välkomna.

Sv: Hålla igång magen

När min häst hade förstoppning fick jag rådet att ge kli, betfor, linfrö och olja för att hålla igång och smörja tarmarna. Han äter även hö och rehab.

linfrö olja ska väl vara bra, när man blöter det bildas det väl något "slem" som gör det enklare för maten att passera. Se till så att hästen dricker ordentligt.

Prova med lite yougurt med aktiva bakterier, jag körde med dofilus yougurt och det fungerade väldigt bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 310
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Lime
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 478
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka