Jag roterar ett gäng foundations (men jag är en riktig nörd också) beroende på hyns dagsform, vilken täckning och finish jag vill ha och hur länge det behöver hålla. Mina favoriter just nu (till min torra vinterhy) är Lancome le teint miracle, Lumene natural glow foundation och Lumene CC cream, Ingen av dem ser torr och kakig ut och smälter in fint i hyn. Jag har hellre en lätt foundation och går in med concealer för att täcka mer bara på de ställen jag behöver. Favoritprimer just nu är Clarins beauty flash balm (med den ska dock foundationen på DIREKT efter, till skillnad från de flesta andra som helst ska få sjunka in på egen hand innan nästa steg).
Av de primers du nämnde är det bara Lumenes som hade funkat för mig (den använder jag ibland), men det är så individuellt. Det gäller att prova sig fram
. Du kanske kan gå in på typ kicks eller sephora (om du bor i en av städerna som har Sephora som fysisk butik) och säga att du letar primer och be om ett gäng prover på olika typer, så får du testa dig fram?
. Jag använder mest lite dyrare primers (laura mercier hydrating, too faced hangoverX, becca backlight filter) men i budgetklassen har jag mest gillat lumenes och milanis. INgen av dessa med silikon
. De som är lite mer porutjämnande som jag gillar är smashbox original photo finish primer och benefit porefessional. Men där gäller det, iallafall för mig, att inte ta för mycket produkt. Och låta den sjunka in ett par minuter innan foundation! Det har faktiskt stor betydelse upplever jag, särskilt när det gäller hudvården. Där väntar jag helst minst 10 minuter innan jag lägger primer, för att låta krämen sjunka in. Annars kan jag uppleva att foundationen och concealern inte riktigt vill appliceras jämnt och att den inte riktigt vill sjunka in i huden.
Om du tycker att du måste använda mycket ansiktskräm, har du ett serum under? Det gör stor skillnad iallafall för mig. Jag har inte så stora porer (än, det kan tydligen komma med åldern
), men jag tycker att exfoliering är det som förbättrar min hy mest tillsammans med fukt. den blir slätare och får bättre textur. Helst ingen variant med korn i utan enzym eller syra
Hoppas du orkade läsa ända till slutet, jag tenderar att spinna iväg i det här ämnet