Hålla foundation fräsch

Det sjuka är att jag gör typ som du beskriver :laugh: Konstigt nog har jag typ porslinshy oavsett (eller iofs nu är jag solbränd och täckt av fräknar :p )
Om hyn är bra, måste man verkligen engagera sig? :cautious:

Jag tror man har vissa grundförutsättningar. Men sen tror jag man kan förlänga tiden tills man blir rynkig.
Jag är ju 38 i år. Och jag har inte direkt mer rynkor än som 28-åring.
Det tror jag är pga mitt duttande med hudvård jag kört sen jag var 15 typ.

Jag har ju inga hudproblem förutom allergi och lätt bli torr. Så jag fuktbombar och sen lite fett sas utanpå.
Och spf vid sol.
Det tror jag gett mer än vad man sett för stunden nu med rätt många år att utvärdera på sas.

Jag tror man har vissa grundförutsättningar. Men sen tror jag man kan förlänga tiden tills man blir rynkig.
Jag är ju 38 i år. Och jag har inte direkt mer rynkor än som 28-åring.
Det tror jag är pga mitt duttande med hudvård jag kört sen jag var 15 typ.

Jag har ju inga hudproblem förutom allergi och lätt bli torr. Så jag fuktbombar och sen lite fett sas utanpå.
Och spf vid sol.
Det tror jag gett mer än vad man sett för stunden nu med rätt många år att utvärdera på sas.

Håller med! Samtidigt tror jag att det främst är ärftligt. Känner 90+ are som knappt har en rynka och inte lagt ner nån direkt tid på hudvård

Det sjuka är att jag gör typ som du beskriver :laugh: Konstigt nog har jag typ porslinshy oavsett (eller iofs nu är jag solbränd och täckt av fräknar :p )
Om hyn är bra, måste man verkligen engagera sig? :cautious:

Nja, måste är nog dumt att säga:D. Är du inte intresserad alls så gör som du känner för. Men snälla inte handtvål, kan du lova mig det?:angel: . Så uttorkande. Jag tror dock (och därom tvista de lärde) att en återfuktad hud åldras långsammare. Och så tror jag verkligen att solskydd är superviktigt! Jag har minst spf 30 när jag är ute i solen, helst 50.

Hahaha.
Det ÄR iolika.
Jag har hy som faktiskt mår bäst av att inte "behandlas" alls. Tvättar med tvål och använder aldrig något rengörande i annan form.

Jag har haft perioder när jag gått på reklam och övertalning och använt ansiktsvatten etc. Det har enbart resulterat i sämre hy.

Samma med lotion. Vissa vintrar behöver jag smörja kroppen, speciellt benen. Men en flaska lotion brukar aldrig ta slut. Jag slänger för att det blivit för gammalt.

Jag använder dels Bare Minerals och dels flytande foundation. Den flytande behöver masseras in för att inte ligga utanpå. Om jag bara stryker på den så ligger den i porer opch veck efter ett tag. samma med BM. Den behöver jobbas in för att inte kaka sig.
Jag funderar på om TS jobbar för lite med produkterna?

Det är ju jätteskönt om din hy är bra "av sig själv". Dock tror jag att den i det långa loppet mår bättre av en rengöring gjord för ansikte (finns jättemilda parfymfria, tex la roche posay på apoteket) eftersom tvål torkar ut så mycket ;) .

Men visst är vi olika! Jag föddes i princip med eksem och har alltid varit sjukt torr och väldigt känslig, så hudvård för mig har aldrig varit ett val. Jag tror att det ofta är ett problem som föder ett intresse för hudvård, just för att skillnaden blir så påtaglig. Ett par dagar utan hudvård för mig resulterar i sveda, torrfläckar, rodnad och eksem. Men alla produkter passar inte mig, många får jag utslag eller andra besvär av.

Tror absolut det kan vara så att TS inte jobbar tillräckligt med sin bas! Jag lägger nog ca 5 min på att "buffa in" min foundation för att den verkligen ska smälta in i huden. Men jag är lite av en perfektionist när det kommer till basen :D .

Mina foundations satte sig så mycket bättre när jag började använda konjaksvamp och trollhassels- och neem oil rengöring från The Funky Soap Shop. Blev perfekt balans av rengörande men inte uttorkande. Sen slår jag ett slag för Smashbox Photo Finish Oil primer, håller i eeeevigheter och den passar jättebra på mig med blandhy. Setting spray är också något du kan kolla upp, detta har min studentlön hoppat dock eftersom jag investerade i Bare Minerals nu istället och den är riktigt bra.

@nyponros Vad ska man tvätta ansiktet med om inte handtvålen? :angel:

En ansiktsrengöring/ansiktstvätt som är till för huden i ansiktet :). Tvål torkar ut så mycket och huden i ansiktet är tunnare och känsligare än huden på händerna. Du kan köpa en rengöring för under 100-lappen och vilken du bör testa har lite med din hudtyp att göra. Om du är torr, oljig, känslig tex. Eller om du är "normal" vilket innebär att du generellt inte har något problem med din hy.
Jag skulle tipsa dig om att gå in på apoteket (budgetalternativen där är bättre än på tex kicks, och har du aldrig lagt pengar på ansiktstvätt innan kanske du inte vill lägga flera hundra) och kika på tex La roche posay, Bioderma, Indy Beauty och Vichy. Be personalen att välja en variant som passar just dig om du är osäker. Och allra helst, plocka med dig en fuktkräm när du ändå är där om du inte redan har en :D.

Tack @nyponros ! Men hur gör man då, först tvättar ansiktet med bara vatten och sedan ansiktstvättgrejen på bomullspads, eller är den istället för tvål och ska sköljas bort med vatten efteråt?

Tack @nyponros ! Men hur gör man då, först tvättar ansiktet med bara vatten och sedan ansiktstvättgrejen på bomullspads, eller är den istället för tvål och ska sköljas bort med vatten efteråt?

Nu hoppar jag in och svarar :p Men det finns många olika sorters ansiktsrengöring, men de flesta "vanliga" använder du som tvål :) Det brukar stå på förpackningen har jag för mig.

Jag roterar ett gäng foundations (men jag är en riktig nörd också) beroende på hyns dagsform, vilken täckning och finish jag vill ha och hur länge det behöver hålla. Mina favoriter just nu (till min torra vinterhy) är Lancome le teint miracle, Lumene natural glow foundation och Lumene CC cream, Ingen av dem ser torr och kakig ut och smälter in fint i hyn. Jag har hellre en lätt foundation och går in med concealer för att täcka mer bara på de ställen jag behöver. Favoritprimer just nu är Clarins beauty flash balm (med den ska dock foundationen på DIREKT efter, till skillnad från de flesta andra som helst ska få sjunka in på egen hand innan nästa steg).

Av de primers du nämnde är det bara Lumenes som hade funkat för mig (den använder jag ibland), men det är så individuellt. Det gäller att prova sig fram :). Du kanske kan gå in på typ kicks eller sephora (om du bor i en av städerna som har Sephora som fysisk butik) och säga att du letar primer och be om ett gäng prover på olika typer, så får du testa dig fram? :). Jag använder mest lite dyrare primers (laura mercier hydrating, too faced hangoverX, becca backlight filter) men i budgetklassen har jag mest gillat lumenes och milanis. INgen av dessa med silikon :D. De som är lite mer porutjämnande som jag gillar är smashbox original photo finish primer och benefit porefessional. Men där gäller det, iallafall för mig, att inte ta för mycket produkt. Och låta den sjunka in ett par minuter innan foundation! Det har faktiskt stor betydelse upplever jag, särskilt när det gäller hudvården. Där väntar jag helst minst 10 minuter innan jag lägger primer, för att låta krämen sjunka in. Annars kan jag uppleva att foundationen och concealern inte riktigt vill appliceras jämnt och att den inte riktigt vill sjunka in i huden.

Om du tycker att du måste använda mycket ansiktskräm, har du ett serum under? Det gör stor skillnad iallafall för mig. Jag har inte så stora porer (än, det kan tydligen komma med åldern :crazy:), men jag tycker att exfoliering är det som förbättrar min hy mest tillsammans med fukt. den blir slätare och får bättre textur. Helst ingen variant med korn i utan enzym eller syra :)

Hoppas du orkade läsa ända till slutet, jag tenderar att spinna iväg i det här ämnet :D

Jag tycker det är så SVÅRT med foundation! Först och främst att ens hitta en som matchar mitt ansikte, och sen ska den ha rätt finish också :crazy: Jag använder som sagt oftast inte foundation i hela ansiktet, utan gillar att lämna de fräscha partierna i ansiktet "nakna" för mer naturligt utseende liksom. Men där jag väl har foundation vill jag ha en som är lätt men ändå utjämnande och någorlunda täckande... Och så passa min torra hy med oljig näsa då :p Vad rekommenderar du då?

Jag ska prova använda lumenes primer igen, var ett tag sen jag använde den nu. Och låta den (och hudvården) sjunka in... Jag brukar ha ansiktskräm, sen direkt primer, och sen direkt foundation :o Ska man vänta innan man har på puder också?

Serum... Vad är det? :o

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Finns det fortfarande något intresse för en sminktråd? Jag sökte upp den gamla och kände att näe, här behövs en nystart. Såg mina gamla...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 958
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar