Hålla foundation fräsch

Problematisk

Trådstartare
Fråga till er sminkkunniga :)

När jag använder foundation (sällan) så har jag problem med att den inte håller sig fräsch. Antingen typ "torkar" den, så huden nästan ser lite flagig ut. Eller så blir den oljig och superblank. Eller så så lägger den sig i porerna så de syns dubbelt så tydligt. Eller också släpper den typ fläckvis, så hudtonen i ansiktet blir ojämn. Hur ska jag göra?

Jag har flera olika foundations/bb-creme, och tycker det blir problem med alla. De jag har är nyx stay matte but not flat, lumene blur, maybelline bb-creme, och mac face and body. Jag har alltid ansiktskräm + primer under. Transparent puder under ögonen och färgat puder i t-zonen, där jag gärna har lite extra täckning, men jag använder inte mycket puder alls, och avslutar alltid med setting spray (urban decay all nighter).
Har inte foundation i hela ansiktet heller, utan typ i t-zonen och käken. Resten av ansiktet "behöver" ingen foundation, och jag tycker det ser mer kakigt ut.

Applicerar jag på fel sätt? Hur gör ni? Hur lägger ni på pudret? Bra tips sökes desperat!

Måste du ha foundation? Det kanske räcker med en concealer? :) Jag använder aldrig foundation men ibland lite concealer under ögon tex

Testat mineralsmink? T ex Bare minerals eler Jane Iredale (som jag har). Tycker det är mycket bättre än foundation.

Det låter som att du inte hittat rätt produkt för din hy, antingen är det foundationen som inte passar eller så är det hudvården eller primern. Mkt handlar om att prova sig fram till rätt kombination av produkter...

Den som torkar är nog för matt för dig och den som blir glansig är kanske för återfuktande. Jag har torr hy i grunden men kan bli oljig i t-zonen och det jag oftast bär är en dewy foundation som jag pudrar lätt med transparent puder och ett par gånger under dagen kör jag touch up med pudret i t-zonen.

Val av primer gör jättestor skillnad! Det gäller att lära känna sin hy. Jag föredrar återfuktande primers och kommer oftast inte överens med silikonbaserade, isåfall bara jättelite på näsan och i näsvingarna, och i pannan.

Du kanske applicerar för mycket produkt? Det är då jag kan uppleva att det framhäver porer/linjer. Om jag vill bygga täckning tar jag hellre två tunna lager än ett tjockt.

Låter du ansiktskräm och primer sjunka in i huden innan du lägger på foundation? Upplever du att din hudvård fungerar för din hy?

Många faktorer kan spela in :)

Det låter som att du inte hittat rätt produkt för din hy, antingen är det foundationen som inte passar eller så är det hudvården eller primern. Mkt handlar om att prova sig fram till rätt kombination av produkter...

Den som torkar är nog för matt för dig och den som blir glansig är kanske för återfuktande. Jag har torr hy i grunden men kan bli oljig i t-zonen och det jag oftast bär är en dewy foundation som jag pudrar lätt med transparent puder och ett par gånger under dagen kör jag touch up med pudret i t-zonen.

Val av primer gör jättestor skillnad! Det gäller att lära känna sin hy. Jag föredrar återfuktande primers och kommer oftast inte överens med silikonbaserade, isåfall bara jättelite på näsan och i näsvingarna, och i pannan.

Du kanske applicerar för mycket produkt? Det är då jag kan uppleva att det framhäver porer/linjer. Om jag vill bygga täckning tar jag hellre två tunna lager än ett tjockt.

Låter du ansiktskräm och primer sjunka in i huden innan du lägger på foundation? Upplever du att din hudvård fungerar för din hy?

Många faktorer kan spela in :)

Vad för foundation använder du? :)
Jag har blandhy i ansiktet, ganska torr överlag vintertid men inte så det flagnar. Kan bli lite oljig i t-zonen.

Jag har provat lite olika primers också. Hade en från elf, silikonbaserad, som jag tyckte var rätt bra. Sen provade jag en annan silikonbaserad, som jag inte gillade så mycket. Nu har jag maybelline babyskin, nyx porefiller, och lumene illuminating. Tror du nån av dem kan vara bättre eller sämre?

Jag brukar försöka applicera lite i taget, och bygga upp täckning lite i taget om det behövs. Men jag har nog lite för dåligt tålamod med att låta ansiktskräm och primer sjunka in :o Gör det stor skillnad?
Annars tycker jag min hudvårdsrutin fungerar rätt bra, skulle vilja hitta nåt dundermedel för porerna bara. Och så tycker jag att jag behöver ta ganska mycket ansiktskräm för att huden ska kännas återfuktad, ska jag prova använda mindre om jag ska sminka mig efteråt?

Många frågor blev det :p

Fråga till er sminkkunniga :)

När jag använder foundation (sällan) så har jag problem med att den inte håller sig fräsch. Antingen typ "torkar" den, så huden nästan ser lite flagig ut. Eller så blir den oljig och superblank. Eller så så lägger den sig i porerna så de syns dubbelt så tydligt. Eller också släpper den typ fläckvis, så hudtonen i ansiktet blir ojämn. Hur ska jag göra?

Jag har flera olika foundations/bb-creme, och tycker det blir problem med alla. De jag har är nyx stay matte but not flat, lumene blur, maybelline bb-creme, och mac face and body. Jag har alltid ansiktskräm + primer under. Transparent puder under ögonen och färgat puder i t-zonen, där jag gärna har lite extra täckning, men jag använder inte mycket puder alls, och avslutar alltid med setting spray (urban decay all nighter).
Har inte foundation i hela ansiktet heller, utan typ i t-zonen och käken. Resten av ansiktet "behöver" ingen foundation, och jag tycker det ser mer kakigt ut.

Applicerar jag på fel sätt? Hur gör ni? Hur lägger ni på pudret? Bra tips sökes desperat!

Jag använder Garnier BB-creme och har gjort länge nu. Jag använder den in hela ansiktet, och sedan en ansiktskräm över. Just nu är jag så torr att jag jag har en nattkräm överst. Funkar bra :) !

Bara för jättelänge sen, då från elf och nåt "drugstore brand". Har inte råd med nåt dyrare smink, de du tipsar om är väl lite dyrare?
Cirka 400 får man nog räkna med; BM är ofta på kampanj har jag sett. Räcker jättelänge dock, har använt min kakfoundation i ett halvår och den är inte slut på långa vägar.

Vad för foundation använder du?

Jag har provat lite olika primers också. Hade en från elf, silikonbaserad, som jag tyckte var rätt bra. Sen provade jag en annan silikonbaserad, som jag inte gillade så mycket. Nu har jag maybelline babyskin, nyx porefiller, och lumene illuminating. Tror du nån av dem kan vara bättre eller sämre?

Jag brukar försöka applicera lite i taget, och bygga upp täckning lite i taget om det behövs. Men jag har nog lite för dåligt tålamod med att låta ansiktskräm och primer sjunka in :o Gör det stor skillnad?
Annars tycker jag min hudvårdsrutin fungerar rätt bra, skulle vilja hitta nåt dundermedel för porerna bara. Och så tycker jag att jag behöver ta ganska mycket ansiktskräm för att huden ska kännas återfuktad, ska jag prova använda mindre om jag ska sminka mig efteråt?

Många frågor blev det :p

Jag roterar ett gäng foundations (men jag är en riktig nörd också) beroende på hyns dagsform, vilken täckning och finish jag vill ha och hur länge det behöver hålla. Mina favoriter just nu (till min torra vinterhy) är Lancome le teint miracle, Lumene natural glow foundation och Lumene CC cream, Ingen av dem ser torr och kakig ut och smälter in fint i hyn. Jag har hellre en lätt foundation och går in med concealer för att täcka mer bara på de ställen jag behöver. Favoritprimer just nu är Clarins beauty flash balm (med den ska dock foundationen på DIREKT efter, till skillnad från de flesta andra som helst ska få sjunka in på egen hand innan nästa steg).

Av de primers du nämnde är det bara Lumenes som hade funkat för mig (den använder jag ibland), men det är så individuellt. Det gäller att prova sig fram :). Du kanske kan gå in på typ kicks eller sephora (om du bor i en av städerna som har Sephora som fysisk butik) och säga att du letar primer och be om ett gäng prover på olika typer, så får du testa dig fram? :). Jag använder mest lite dyrare primers (laura mercier hydrating, too faced hangoverX, becca backlight filter) men i budgetklassen har jag mest gillat lumenes och milanis. INgen av dessa med silikon :D. De som är lite mer porutjämnande som jag gillar är smashbox original photo finish primer och benefit porefessional. Men där gäller det, iallafall för mig, att inte ta för mycket produkt. Och låta den sjunka in ett par minuter innan foundation! Det har faktiskt stor betydelse upplever jag, särskilt när det gäller hudvården. Där väntar jag helst minst 10 minuter innan jag lägger primer, för att låta krämen sjunka in. Annars kan jag uppleva att foundationen och concealern inte riktigt vill appliceras jämnt och att den inte riktigt vill sjunka in i huden.

Om du tycker att du måste använda mycket ansiktskräm, har du ett serum under? Det gör stor skillnad iallafall för mig. Jag har inte så stora porer (än, det kan tydligen komma med åldern :crazy:), men jag tycker att exfoliering är det som förbättrar min hy mest tillsammans med fukt. den blir slätare och får bättre textur. Helst ingen variant med korn i utan enzym eller syra :)

Hoppas du orkade läsa ända till slutet, jag tenderar att spinna iväg i det här ämnet :D

Senast ändrad:
Tillägg, borstarna och verktygen kan också ha stor inverkan på hur resultatet på hyn blir. Kanske kan du om du använder borste testa en beautyblender eller tvärtom, och se över borsten du applicerar puder med, den kanske behöver bytas ut? Jag älskar buffing brushes för foundation (tex Morphe m439, Sigma flat/round kabuki brush, real tecniques expert face brush) och till mitt puder använder jag oftast en real techniques setting brush. Den fördelar pudret jättefint och är så liten att det är lätt att få pudret precis där man vill. Jag kommer inte så bra överrens med beauty blenders men vet att många föredrar dem.

Jag skulle aldrig använda en gammaldags platt foundationpensel eller trekantig svamp tex, inte heller den lilla puffen till puder som kommer med i vissa förpackningar. Så skulle jag se kakig ut och jag tycker inte att pudret sjunker in i hyn på samma sätt med dem, utan mer lägger sig utanpå.

Imponerande @nyponros !
Själv smörjer jag knappt in ansiktet öht. Och om jag gör det så är det med ngt lite vad som jag fått i en goodiebag :laugh:

Imponerande @nyponros !
Själv smörjer jag knappt in ansiktet öht. Och om jag gör det så är det med ngt lite vad som jag fått i en goodiebag :laugh:

För mig är det nästan lite terapeutiskt att hålla på med rengöring och återfuktning och "ta hand om" hyn. Avslappande och tillfredsställande, haha. Jag myser liksom lite varje kväll när jag efter 10 minuter i badrummet går och lägger mig med min nattmask. Jag har full förståelse för att alla inte är så intresserade som jag, men gråter lite inombords när vänner till mig berättar att de tvättar ansiktet med handtvål och smörjer in med någon kroppslotion :cry::nailbiting::D. Eller ännu värre, tvättar med handtvål och inte smörjer in alls.
Då köper jag oftast en basrutin i form av ansiktstvätt och en fuktkräm till dem eller ger dem något jag har i gömmorna och efter ett tag tenderar jag få höra "ooh vad min hy känns len och mjuk", hehe. Vill nästan köpa till dig nu när jag läser vad du skriver :rofl:

För mig är det nästan lite terapeutiskt att hålla på med rengöring och återfuktning och "ta hand om" hyn. Avslappande och tillfredsställande, haha. Jag myser liksom lite varje kväll när jag efter 10 minuter i badrummet går och lägger mig med min nattmask. Jag har full förståelse för att alla inte är så intresserade som jag, men gråter lite inombords när vänner till mig berättar att de tvättar ansiktet med handtvål och smörjer in med någon kroppslotion :cry::nailbiting::D. Eller ännu värre, tvättar med handtvål och inte smörjer in alls.
Då köper jag oftast en basrutin i form av ansiktstvätt och en fuktkräm till dem eller ger dem något jag har i gömmorna och efter ett tag tenderar jag få höra "ooh vad min hy känns len och mjuk", hehe. Vill nästan köpa till dig nu när jag läser vad du skriver :rofl:

Det sjuka är att jag gör typ som du beskriver :laugh: Konstigt nog har jag typ porslinshy oavsett (eller iofs nu är jag solbränd och täckt av fräknar :p )
Om hyn är bra, måste man verkligen engagera sig? :cautious:

Jag har full förståelse för att alla inte är så intresserade som jag, men gråter lite inombords när vänner till mig berättar att de tvättar ansiktet med handtvål och smörjer in med någon kroppslotion :cry::nailbiting::D. Eller ännu värre, tvättar med handtvål och inte smörjer in alls.
Hahaha.
Det ÄR iolika.
Jag har hy som faktiskt mår bäst av att inte "behandlas" alls. Tvättar med tvål och använder aldrig något rengörande i annan form.

Jag har haft perioder när jag gått på reklam och övertalning och använt ansiktsvatten etc. Det har enbart resulterat i sämre hy.

Samma med lotion. Vissa vintrar behöver jag smörja kroppen, speciellt benen. Men en flaska lotion brukar aldrig ta slut. Jag slänger för att det blivit för gammalt.

Jag använder dels Bare Minerals och dels flytande foundation. Den flytande behöver masseras in för att inte ligga utanpå. Om jag bara stryker på den så ligger den i porer opch veck efter ett tag. samma med BM. Den behöver jobbas in för att inte kaka sig.
Jag funderar på om TS jobbar för lite med produkterna?

Haha, jag är precis som du gällande hudvård. :D

Haha, jag är precis som du gällande hudvård. :D

Jag kliver upp, fixar hår och kläder. Sen kletar jag på läppstift - går ut ;) Jag gillar inte riktigt den ”sminkade looken” men tänker att läppstift piggar ju upp!
Har fått flera samarbetsförfrågningar från hudvårdsföretag men det känns inte helt genuint. Typ som att jag skulle bli ansiktet utåt för nåt nykterhetsförbund :angel: ;)

Jag kliver upp, fixar hår och kläder. Sen kletar jag på läppstift - går ut ;) Jag gillar inte riktigt den ”sminkade looken” men tänker att läppstift piggar ju upp!
Har fått flera samarbetsförfrågningar från hudvårdsföretag men det känns inte helt genuint. Typ som att jag skulle bli ansiktet utåt för nåt nykterhetsförbund :angel: ;)

Jag är lite mer basic när det kommer till smink, det är när det kommer till hudvård det tenderar att gå överstyr :D och jag tänker att de vore lite beroende på vad det är för produkt, är det tex. någon multifunktionell kräm skulle ju passa någon som du, och vips så blev det genuint. haha

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Finns det fortfarande något intresse för en sminktråd? Jag sökte upp den gamla och kände att näe, här behövs en nystart. Såg mina gamla...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 958
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar