Hålla efter sin hästs hovar själv

Bedott

Trådstartare
Jag har en fantastisk hovslagare, och en hemsk häst ;) Hennes ena hov vill växa rakt uppåt (bockhov) och behöver verkas mycket och ofta. Min hovslagare gör verkligen allt han kan för att hjälpa hoven at bli bättre och har gjort ett fantastiskt jobb hittils. Men.. Jag tycker att han tar något för lite på trakten, vilket gör att den snabbt blir för hög igen.

Hon brukar skos ca var fjärde vecka men efter tre veckor skulle man vilja ta endel på trakten egentligen. Det märks att rörelsemönstret ändras (ytterst lite) och hon kan slå i hovarna något. I sommar ska hon gå barfota då hon ändå bara trampar av skorna.. Vågar jag ta lite på trakten själv emellan hovslagarbesöken så hovslagaren slipper komma med två-tre veckors mellanrum? Jag tänkte isåfall endast ta med raspen ett par drag.. Jättedum ide?

Prata med din hovslagare helt enkelt. Jag filar i alla fall på mina barfotahovar och min hovslagare tycker det är jättebra

Som sagt ovan, be din hovis visa hur du ska göra med just din häst på bästa vis. Jag sköter själv mina barfotahovar mellan regelbundna kontroller av hovis. Mycket smidigt :)

Tack för svar! Jag har fått uppfattningen att många håller efter sina barfotahästar lite själva. Det är mycket lättare för mig att hjälpa till nu när hon är oxå är det. Jag ska prata med hovslagaren så vi tillsammans kan få lite ordning på fötterna :)

Du skriver att den har en bockhov men verkar inte förstå varför och hur en bockhov uppkommer.

Är du klok så börjar du med att ta den till en klinik så dom där får reda ut vilken sena/ligament som blivit utsatt för ett trauma innan du börjar verka ner den i trakerna för då är risken att det redan skadade området "exploderar" å då har du ingen häst mera.

Tanken har aldrig slagit dig om orsaken till att hon hela tiden trampar av skorna kan bottna i att hon inte kan röra sig balanserat.

Gör som du vill men den dagen det smäller är mitt råd att du inte säger ett ord till försäkringsbolaget att du varit där och kladdat på hennes hovar själv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar