B
**BORTTAGEN**
Nu måste jag faktiskt skälla lite på alla som tror att deras hästar får för mycket, vs lagom mycket mat...!!!! att höra en stor häst få ca 6 kg hö om dagen, är helt oacceptabelt! Min häst, ca 165 cm i makhöjd, måst lägga på sig lite, men hon är absolut inte underviktig!
Just nu får hon mat, kraft+hö 3 ggr dagligen. Kan verka sällan, men min häst är alltid mätt!
hon får:
Obegränsat med hö: ca 11-12 kg/dag!!
0,5 kg betfor -som blätlägges
2,4 kg korn -krossad
2,0 kg havre -hel
+ mineraler
+ vitlök
+ E & B vitamin
+ extra tillskott av behovet av kalcium, då mineralerna inte täcker det.
(+ lite salt vid extrem svettning under sommaren)
fördelat 3 ggr daglign md MEST VOLYM på kvällen, och MEST ENERGI på morgonen
!!!OBS!!!
alla dessa fodrtillskott är inte nödvändiga, men min häst tränas extra hårt för hög prestation!!!!
Jag håller på att byta ut 0,8 kg korn till 1 kg luzern strå. detta görs på ca 4 dagar, för att vara snäll mot magen.
Hela hennes kraft volym blir ca 15 liter mat!! + hö och fodertillskott.
Att få upp en häst i hull och muskler är en lång process, som tar tid.. satsa på att få upp dn i hull! det är fettet som sedan omvandlas till muskler!! kom ihåg det!!
Nu vill jag inte se några mer snål-foderstater!
Kommntra gärna detta inlägget!
Kom också ihåg att det är bra att fråga om man är osäker..
Just nu får hon mat, kraft+hö 3 ggr dagligen. Kan verka sällan, men min häst är alltid mätt!
hon får:
Obegränsat med hö: ca 11-12 kg/dag!!
0,5 kg betfor -som blätlägges
2,4 kg korn -krossad
2,0 kg havre -hel
+ mineraler
+ vitlök
+ E & B vitamin
+ extra tillskott av behovet av kalcium, då mineralerna inte täcker det.
(+ lite salt vid extrem svettning under sommaren)
fördelat 3 ggr daglign md MEST VOLYM på kvällen, och MEST ENERGI på morgonen
!!!OBS!!!
alla dessa fodrtillskott är inte nödvändiga, men min häst tränas extra hårt för hög prestation!!!!
Jag håller på att byta ut 0,8 kg korn till 1 kg luzern strå. detta görs på ca 4 dagar, för att vara snäll mot magen.
Hela hennes kraft volym blir ca 15 liter mat!! + hö och fodertillskott.
Att få upp en häst i hull och muskler är en lång process, som tar tid.. satsa på att få upp dn i hull! det är fettet som sedan omvandlas till muskler!! kom ihåg det!!
Nu vill jag inte se några mer snål-foderstater!
Kommntra gärna detta inlägget!
Kom också ihåg att det är bra att fråga om man är osäker..