Håll still skänklarna!

C

Concordia

Tjah!

Jag rider en ponny några gånger i veckan,
och jag har ett problem. Jag har så svårt att
hålla stilla mina skänklar i traven. Det går bra
i galoppen och självklart skritten! Även fast hon
går långsamt i traven så vill fötterna inte va stilla :crazy:

Någon som vet ett tips på hur jag ska göra för att
det inte ska va så här? :o

Mvh

Sv: Håll still skänklarna!

Mina skänklar flaxar om jag spänner mig i axlarna, rörelsen måste
komma ut någonstans, men det har blivit mycket bättre när hästen
har börjat bära sig själv och jag inte har 10 kg i varje tygel :p
Jag har tänkt att benen ska vara långa och att försöka slappna av
i axlarna, om man spänner sig så blir det mycket värre tycker jag.
Min ponny har massor med gång och bakben och det känns
ibland som om hon "sparkar mig ur sadeln" :o då är det också svårt
att sitta still och mina ben flaxar. Har även fått höra förrut att
jag flaxade med benen för att jag höll takten med dem istället
för sätet, men har börjat tänka travtakten i huvudet och försökt
att hålla tvåtakten med sätet, det är det som har hjälpt för mig,
även om de rör sig fortfarande så är det inte alls lika mycket som
förrut.

Tack för svaret, tror att det ligger nåt i det du säger ;)
Jag va och red igår, och provade att bara slappna av i
hela kroppen och nästan tänka på nåt helt annat, och
då konstigt nog va fötterna där som skulle va :smirk:
Och då hade jag ju "slappa" tyglar.. så de kanske berodde
på att jag inte spände axlarna :idea: Ska öva på detta
nu mera :p

Den är riktigt läcker.

Fast det var ju inte vad tråden handlade om direkt men men :p

Hallåja! Jag hade samma problem jätte länge. Jag lärde mig en ful ovana på en ridskola som jag gick på ett tag när jag var mindre. Ridläraren sa att jag (vi) skulle "skänkla" varje gång jag satte mig ner i lättridningen. Det ledde till att jag satt och sprattlade med underskänklarna. Hemsk ovana och inte direkt fint heller ...
Det tonade väl ner sig med åren men det har ändå suttit i fram till nu för ett tag sen när jag skaffade privat tränare. Hon kom med ett skit bra tips som hjälpte snabbt och bra. Balsnören! Knyt fast stigbyglarna i sadelhjorden. Inte för löst och inte för hårt, bara så att skänkeln är stilla och där den ska vara. Det kan göra lite ont i början, men det hjälper väldigt snabbt. Släpp också i knäna och stampa ner hälen ordentligt. Lägg kraften på lårmusklerna istället för på knäna! Lycka till, / Emma

Balsnören! Knyt fast stigbyglarna i sadelhjorden. Inte för löst och inte för hårt, bara så att skänkeln är stilla och där den ska vara. Det kan göra lite ont i början, men det hjälper väldigt snabbt. Släpp också i knäna och stampa ner hälen ordentligt. Lägg kraften på lårmusklerna istället för på knäna! Lycka till, / Emma

Både att knyta fast/fixera benen i en låst position innan man löst det egentliga problemet och att trampa ner hälarna ger spänningar.

Försök länga benen, knip inte mot sadeln på något sätt, vrid om uppe i höftleden så att du sitter på framsida/insida lår och försök låta rumpan "flyta ut" över sadeln. Försök sen absorbera rörelsen i mellangärdet istället.
Tänk inte "trampa ner" i stigbygeln utan tänk upp med tårna. Det ger mindre spänning. Och vila bara foten mjukt i stigbygeln, inget tryck.

Hallåja! Jag hade samma problem jätte länge. Jag lärde mig en ful ovana på en ridskola som jag gick på ett tag när jag var mindre. Ridläraren sa att jag (vi) skulle "skänkla" varje gång jag satte mig ner i lättridningen. Det ledde till att jag satt och sprattlade med underskänklarna. Hemsk ovana och inte direkt fint heller ...
Det tonade väl ner sig med åren men det har ändå suttit i fram till nu för ett tag sen när jag skaffade privat tränare. Hon kom med ett skit bra tips som hjälpte snabbt och bra. Balsnören! Knyt fast stigbyglarna i sadelhjorden. Inte för löst och inte för hårt, bara så att skänkeln är stilla och där den ska vara. Det kan göra lite ont i början, men det hjälper väldigt snabbt. Släpp också i knäna och stampa ner hälen ordentligt. Lägg kraften på lårmusklerna istället för på knäna! Lycka till, / Emma

Men hur ska man skänkla medan man rider lätt om har en seg häst som behöver skänklas på ganska ofta? :angel:

Hejsan! , Man ska inte knyta så hårt att skänklarna blir i en "låst position" utan bara så att skänkeln är någorlunda stilla. Du ska fortf. kunna röra på benen! Detta har iaf hjälpt mig jätte mycket och är definitivt värt att testas! , Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka