Myzan87

Trådstartare
Jag börjar bli rådlös och orkeslös angående stallägarens hagar. Stallägaren får EU-bidrag för marken. Så jag antar att bidraget är för att hålla landskapet öppet? I alla fall så hade länsstyrelsen varit och inspekterat för 2veckor sedan och dragit av för att det var upptrampat (jordigt) på några ställen. Egentligen inte konstigt eftersom hagarna har användes i vinter.

I alla fall så håller jag och ena tjejen på att fixa iordning sommarhage till våra 4 hästar. Tyvärr måste hela hagen göras om och röjas..

Så för att hagarna ska vara nerbetade, elen gå runt (annars är det ingen vits med att ha ström i tråden), mask/lerfria hagar och hela bidraget ska godkännas, så behöver jag hjälp med tips och idéer för att det här ska fungera. Gärna ett litet 'schema'. Något annat djur som kanske kan gå och beta ner det mesta?

1. Hagar som hästar har betat i de senaste 6 åren.
2 samt 3. 2st stora hästar har gått där hela vintern och förra sommaren gick där även hästar.
Övriga hagarna är de som ska bli nya sommarhagen. 2 stora hästar samt 2 ponnyer är det tänkt ska gå där hela sommaren. Gärna fram mot september/oktober. Andra hästar gick där hela förra sommaren.

De röda kryssen markerar lerzoner

karta1_zps198829ae.jpg


Så med andra ord ska helst följande kriterier vara uppfyllda
  • maskfria
  • nerbetade
  • lerfria
  • Fullt EU-bidrag (tror det är för att hålla landskapet öppet)
 
Senast ändrad:
Sv: Haghjälp

I hagarna som är upptrampade kan man ju välja att ha till exempel getter istället för hästar om man vill ha det nedbetat men inte upptrampat. Getter håller marker väldigt fina, och det kan ju även vara bra ur parasittryckssynpunkt att byta djurslag. :)
 
Sv: Haghjälp

Eftersom att det blivit avdrag där det är upptrampat så misstänker jag att det handlar om bidrag för att bevara den biologiska mångfalden. DÅ blir det avdrag på alla bitar som inte har "rätt" växtlighet. Med andra ord finns det inget att göra mer än att låta den marken vila och hoppas på att "rätt" växter kommer tillbaka så småningom. Vilket jag antar inte är möjligt eftersom hagarna används som vinterhagar och kommer att bli upptrampade igen kommande vinter.
Parasitfria är enklast att åstadkomma genom att växelbeta med olika djurtyper i det här fallet låta får eller kor varva med hästarna i hagarna. Att inte göra så gör det nästan omöjligt att hålla naturbeten med bidrag fria. Man kan ofta inte mocka hela hagen och man får inta plöja upp och så om.

Nerbetade får man genom att hålla tillräckligt högt betestryck och vad det är beror helt på storleken och kvaliten på betet. Men ofta är det inte vad den vanlige hästägaren tycker är bra. Utan för hålla Länsstyrelsens krav brukar man få låta djuren gå lite längre på betet än vad man annars gör, så att de blir hungriga och även då äter av det som inte är så gott. Ett alternativ är putsa/slå betena men man får kolla med reglerna för bidraget för vissa kräver att man tar bort det man klipper av direkt.
 
Sv: Haghjälp

Beror ju på vad du menar med "fullt EU-bidrag".

För gårdstödet krävs ju endast att marken hålls öppen, där har du ju inga direkta krav på växtligheten annat än att det inte får förekomma sly som kan antas vara 1 år eller äldre.

Har det blivit avdrag för att gräset är bort-trampat så har ni ju förmodligen någon form av miljöersättning eller annat åtagande på marken.

Annars så är ju betet optimalt, vad gäller näringsinnehåll, när gräset är ungefär 8-10 centimeter långt. De flesta hästbeten är ju övervuxna och ger inte lika mycket näring som dom skulle kunna göra.

Som sagt var så är det guld värt att kunna växelbeta med andra djurslag, parasiterna är artbundna så växelbetning minskar ju parasittrycket avsevärt. Generellt så har vi för lite betesdjur i Sverige så se till att du genast skaffar dig en flock med får eller getter ;)

Annars så är det en viktig grejj att du verkligen skiljer på sommarhagar och vinterhagar. Även om vinterhagarna kanske har någon liten tillstymmelse till grässvål kvar så måste dom få vila, marken mår många gånger bäst om den utsätts för ganska intensivt betande följt av perioder när den får vila.

Eftersom vi då har för lite betesdjur i landet så innebär det att massor av växt och djurarter som är beroende av öppna betesängar är utrotningshotade... ännu en anledning för dig att skaffa en flock med får eller getter ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
564
Senast: skiesabove
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Solis
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hur tänker ni och agerar kring hästägare som inte sköter om sina hästar? Hästarna får inte mat, de har börjat rymma från sin hage för...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp