Hage på matrk med jordvärme?

1

12342345

Hej, är ny här så jag vet inte riktigt om denna tråd hamnar rätt.
Jag funderar på att göra en ny vinterhage till mina pållar, men marken jag funderar på är det jordvärme nergrävt. Om hästarna trampar runt på det, påverkar det jordvärmen på något sätt? Någon som har erfarenhet? :confused:

Sv: Hage på matrk med jordvärme?

Hupp! Det funderade jag inte ens på när vi la vår vinterhage över marken där jordvärmen är nedgrävd :crazy:

Men det verkar gå bra, rören ska ju ligga ca 1 m ner i marken och jag tror inte att det påverkar så mycket med lite hästtramp på ytan. Inte ens med största shirehästen, faktiskt, även om vi bara har ett par små islandshästar... för övrigt kör vi med traktor över också.

Man ska inte ha hästarna där man har jordvärme nedgrävt. I så fall måste man isolera rören. Men ska inte heller ploga upp där rören ligger.
Anledningen är att snön isolerar och du får ut bättre värme. Annars förlorar du mycket på vägen.
De vägrade lägga jordvärme där vi hade hästar just av den anledningen. Så jag får helt enkelt tro på vad de säger.
Och efter att grävt upp en avloppsbrunn bredvid där den gamla jordvärmeslingan låg (oisolerad och på en plogad del) kan jag förstå att man ska låta snön ligga som ett täcke.
Gick knappt att gräva för tjälen runt slingan var hur tjock som helst och fick förklarat för mig av han som grävde att det blir så om man inte isolerar rören och plogar.
Även han visste det!

Jadå, rören är 1 m ner, jag var själv med och donade. Men om det funkar för dig så kan man ju anta att det inte är några problem :laugh: Hur länge har dina hästar gått i den hagen?

Tycker det är viktigt att du pratar med en som kan.
Det har inte med att rören blir skadade eller så. Ytan med isolering.
Det är mycket man kan. Men som man inte bör. Prata med en som anlägger jordvärme så får du deras åsikt och bättre föklaring varför man inte bör.

Man ska inte ha hästarna där man har jordvärme nedgrävt. I så fall måste man isolera rören. Men ska inte heller ploga upp där rören ligger.
Anledningen är att snön isolerar och du får ut bättre värme. Annars förlorar du mycket på vägen.
De vägrade lägga jordvärme där vi hade hästar just av den anledningen. Så jag får helt enkelt tro på vad de säger.
Och efter att grävt upp en avloppsbrunn bredvid där den gamla jordvärmeslingan låg (oisolerad och på en plogad del) kan jag förstå att man ska låta snön ligga som ett täcke.
Gick knappt att gräva för tjälen runt slingan var hur tjock som helst och fick förklarat för mig av han som grävde att det blir så om man inte isolerar rören och plogar.
Även han visste det!

Jahapp.. Men snön är ju kvar i hagen även om hästarna går där? Jag kanske är helt ute och cyklar...:crazy:

I förra stallet, hade vi utsläpp till alla hagar genom vinterhagen och där har stallägaren sina jordvärmekablar under. Så hästarna kliver där i stort sett året om. No prob's.

Jag skulle också rekommendera att prata med någon som kan! Även om man inte "ser" något problem med jordvärmen så är den ju faktiskt nedgrävd och ganska svårt att hålla koll på. Alltid bra att i alla fall veta vad som sker i värsta fall så att man kan räkna på den risken :)

Jag har ingen aning om hur det fungerar med hästar. Däremot tror jag att jordvärmen uppför sig lite olika beroende på markbeskaffenheten samt på vilket djup slangarna är nedgrävda.

Vi har inte haft problem med att det skulle tina senare eller att det marken (i vårt fall gräsmatta) skulle sjunka mkt där slingorna är nedgrävda. En bekant har dock haft stora problem med detta, det tinar sent och han får fylla jord varje sommar.

Det låter konstigt i mina öron att isolera slangarna

Min hästar går i en hage där vi har jordvärme sedan flera år utan problem.
Kan dock tänka mig att det skulle kunna vara skillnad på om jordvärmen ligger i täta slingor på ett litet områden eller om den är utlagd i lång slingor. Vår är lagd med 850 m slinga ut som ett enda stort "U". Som flera har sagt - fråga en fackmänniska. Det finns ett forum för "värmepumpsälskare" där en man kan ställa frågor precis som här! www.varmepumpsforum.com. Det fungerar precis som Buke! Fantastiskt va! Det finns forum för alla slags nördar!:rofl:

Du bor i Skåne så där har det nog inte samma betydelse som här med sträng kyla o ett snötäcke som normalt isolerar.
PL

Tack för alla svar. Jag ska nog kolla med gubbarna som var här för säkerhets skull.

Inga problem.
Jag har haft det så i åratal. Den stig som hästarna gör för att ta sig fram genom hagen kan näpperligen påverka värmen från slangen.

min vännina har sin jordvärme nedgrävd i sin åretrunt hage. fungerar lika fint nu som för 15 år sedan, fast vad vet jag hon kanske haft tur :)

Kan du inte skriva här och berätta vad de sa? Kan ju vara bra att veta...

Vi har inte bott här så länge, så vi har bara använt hagen sedan i maj.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 521
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 205
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 212
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30