Hage/mask/föl-fråga

Kirre

Trådstartare
Har ju sto med föl på fem veckor nu och hagen de går i börjar tunna ur lite men frågan är hur jag ska göra för bästa maskförebyggande.

Markerna ser ut att vi har 8-9 ha på 7 hästar vintertid och någon eller ett par till sommartid. Vintertid utan tjäle/fruset går de i rasthagar och annars i varierande hagar sånär som på en som enbart används sommartid av någon anledning. Den används dock alltid hela somrarna. Som ni ser har vi inget totalskiljt sommar/vinterhage. I år har dock av förklarliga skäl rasthagarna använts mer frekvent än någonsin. :crazy:

Stoet är avmaskat i mitten på april samt i samband med fölning.
Frågan är om det spelar någon roll om jag väntar med att flytta dem tills jag har avmaskat fölet en gång eller om det inte spelar någon roll och vidare med tanke på mängden mark vi har om smittrycket överhuvudtaget är något att oroa sig för om jag bara sköter avmaskningarna ok på den lilla. Om jag alltså ska låta bli att flytta på dem.

Hagen de går i nu var den som jag räknade ut har använts minst det senaste året och därför valdes den som fölhage. Den ultimata hagen har det inte gått något alls på på två år pga grävningar och den är nu taget grovfoder på, den har dock inget som helst regn/vindskydd att tala om så så som vädret är nu är den utesluten. :(

Vad tror ni? Hur hade ni gjort?

Sv: Hage/mask/föl-fråga

Hmm, hängde inte riktigt med på slutet. Du har alltså en parasitfri hage, men utan väderskydd? Har du möjlighet att låta dem gå där när vädret tillåter?

Fölets avmaskning ska inte påverka hur du flyttar i hagarna. Första äggen lär inte urskiljas förrän runt 12v ålder, och avmaskar du då (helst pyrantel preparat) så släpper ju inte fölet nån mer smitta.

Vilken hage ska du flytta dem till?

Ja, bara vädret blir bättre = uppehåll, så kan de gå i den parasitfria hagen men nu är det inte aktuellt men jag skulle behöva flytta dem inom de närmsta dagarna. Den skulle vara bäst ur betessynpunkt också då det växer nytt efter slagning samt att den är nysådd för i år (för att ta grovfoder på alltså).

Men just nu är hagarna med väderskydd alla använda mer eller mindre, någon gång under året. Mindre frekvent under vintern men ändock enbart av 7 hästar fördelat på 8-9ha. Så en hage kan tex ha haft två-tre hästar två-tre veckor totalt under vintern men de är alla frekvent använda hela betessäsongen. Betas ned, vilar, betas sen ner igen osv.

Men om jag tolkade dig rätt spelar det ingen roll för fölets skull att jag väntar till efter första maskningen dvs jag kan lika gärna flytta dem nu. Frågan är ju också HUR eftertänksam jag behöver vara med tanke på mängden mark till antalet hästar som är ganska väl tilltagen. Parasittrycket borde rimligen inte vara särskilt stort.

Träckprov visar ju hur högt parasittryck ni verkligen har. Det är mitt råd.

Jo, jag vet.... :angel: Måste dock erkänna att jag ändå är lite skeptisk till det då det är så mycket som inte syns på det också, som de ändå kan ha. Även om det naturiligtvis kan vara bra att se om de har det som de kan se.

Jaja, ska klura lite på hur jag ska göra.

Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen. Träckprovet visar om hästen har ägg som sprids.

Det som inte alltid syns är bandmaskens ägg, som man ändå inte kan avmaska bort från markerna eftersom bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd.

Så, vad är du skeptisk till?

Om det är stora eller lilla blodmasken syns väl inte heller eller ffa vissa stadier.

Jo, jag vet det om avmaskning och träckprov och alltihopa. Försöker nu bara fundera ut vad som är bäst att göra för att minimera riskerna för fölet. Tanken låg väl lite i att vänta till första avmaskning och låta smittan hamna där de går nu och sedan inte använda den mer i år till fölet. Frågan är om det egentligen spelar någon roll.

Jag är ju inte den som direkt förespråkar att vi ska använda hagarna på det sätt vi gör idag vilket inte på något sätt är optimalt men så är jag redan stämplad i stallet av att vara den nojiga och överdrivna vad gäller saker som resten struntar helt i så det är svårt att få igenom.

Man odlar för att se om stora blodmasken finns. Och återigen, det är den smitta som sprids man vill stoppa med avmaskningen, det är därför man tar provet.

På de stall jag fått igenom provtagning och hållit i detta och även gjort uppföljningar så visar statistiken att de som ligger på 0 eller lågt fortsätter ligga där. De med högre får man snabbt ner, max ett par år så är man nere på övrigas nivå. Ungefär 10% av hästarna ligger alltid lite högre och behöver avmaskas regelbundet.

Liknande trådar

Hästvård Tvekade mellan hästvård och hästverksam, men lägger tråden här. Fick tillbaka träckprovsanalys och hästarna hade runt 650 EPG båda...
Svar
4
· Visningar
1 326
Senast: Madick
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 964
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Jag håller på att bygga vindskydd i min hage. Tanken är att de (halvblod + shettis)skall få någonstans att ta vägen om det blir uselt...
Svar
9
· Visningar
8 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24
  • Födda -21
Tillbaka