Hagar vs ridvägar ?

DarkInNight

Trådstartare
Blev det rätt forum?

Eventuellt är vi spekulanter på ett hus. Det finns möjlighet att bygga för att ha häst, men hagutbudet är lite snålt.

Med en häst som haft fång blir man lite hämmad när det gäller hagar.. och i dagsläget står hästarna i en skogshage på ca 1 ha som de verkar trivas jättebra i. Nackdelen är att de bor ca 1 km ifrån mig (hade helst önskat att ha hästarna i direkt anslutning till hemmet eftersom vi har en bebis nu) och att ridvägarna härikring inte är så roliga.
På huset vi tittar på finns det en liten skog som isf skulle få agera hage till fånghästen, men den är nog inte mer än 100*20m.

MEN ridvägarna :love: , milslånga stigar och sandade vägar. Av en timmes aktiv ridning kan man lätt trava/galoppera 9/10 av sträckan, i jämförelse mot i dagsläget när jag får skritta ca 8/10 av sträckorna. Dessutom finns det inte många vägar att välja på och det mesta består av asfalt eller steniga småstigar. Jag har märkt att jag inte tycker det är lika roligt att rida längre pga det dåliga ridvägsutbudet :( .

Dessutom är det ca 30 minuters ridning till ridhus från det nya huset, eller ca 5-10 minuter med släp. I dagsläget tar det ca 30-40 minuter med släp att ta sig till ett ridhus. SKulle jag rida till ridhuset härifrån skulle det ta hela dagen :p

Det finns mer mark runtikring huset som skulle kunna stängslas in och bli jättebra hagar till fånghästen, men dessa ingår inte i fastigheten och jag har inte kollat upp vilka som äger dessa och tar alltså inte med dem i beräkningen, det är ju inte alls säkert att ägarna har lust att arrendera ut eller sälja.

Hur hade du valt?, vad tycker du är bäst?
Stor hage och dåliga ridvägar eller mindre hage och underbara ridvägar?
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Det blir ju ingen frimärkshage så jag hade absolut valt huset med många ridvägar :)
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Att stå ute i mindre hage i skogen på 100x20mär mer aktivitet
Än i en hage på plan mark med måtten 200x40m...
Dvs hästen slappar inte när den går eller drygar när den springer utan måste tänka sig för. (dvs stimulering och aktivering i den "lilla hagen."

Skulle du känna att di häst rör på sig för lite så äre bara att rida två pass o dagen istället :-) ett med mer skritt och trav kanske och ett normal pass (de mest aktiva ex..)

Fånghästar har väl heller incet behov av stora beten direlt, kompisen lider inte sålänge den har det bra.
Roliga ridvägar är guldvärda, har flera olika långa mils långa vägar och det är superkul att rida ut trots dressyrintresset. :-)
Lycka till!!!
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Jag skulle välja ridvägarna helt klart! 100*20 är helt ok storlek på hage och bra ridvägar är guld värda :)
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Jag tycker det beror helt och hållet på hur mkt och ofta du rider, vs hur länge hästarna får gå i hage?
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Jag tycker det beror helt och hållet på hur mkt och ofta du rider, vs hur länge hästarna får gå i hage?

5-7 ggr/veckan, där 1-2 ggr är snabbisar på 30-40 minuter, 2-7 ggr >60 minuter. Hade tänkt uteboxar eller lösdrift så hästarna går ute så mycket det går.

kl
Har en liten shettis på foder som också haft fång som går som sällskap till min fånghäst. Den andra hästen som inte haft fång kommer få gå i större hage med gräs i .


Tack för alla svar. Jag tänker lika som er, men behövde bolla funderingarna ifall att jag tänkte helt fel.
Bra ridvägar väger upp nackdelarna med liten hage, helst eftersom jag då kan motionera hästen mer och mer effektivt. Vilket känns väldigt viktigt med en häst som INTE får gå upp i vikt!
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Säger också ridvägarna. Vår lösdrift är ganska "liten", ca 1 ha, om man tänker på att det går fem hästar där dygnet runt 9 månader om året, men den är JÄTTEkuperad och uppdelad i skogspartier och små ängar så det blir väldigt mycket rörelse för hästarna och mycket att pilla med. Man får mocka runt matplatserna (för hand varje dag och sedan med traktor någon gång om året) för att det inte ska bli äckligt men sköter man marken så fungerar det utmärkt att ha så många hästar på så liten yta. 100x20 m är ju betydligt mindre än 1 ha men du ska ju (väl?) ha färre hästar också, och det finns fortfarande utrymme för hästarna att verkligen röra sig.
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Skulle nog säga att det beror helt på hur marken är där det ska bli hage. Ju mindre hage desto viktigare blir underlaget för att det inte ska bli upptrampat, och har man inga alternativa hagar utan hästen måste stå med lera upp till knäna under vår och höst så skulle jag inte satsa på att ha hästarna hemma, hur bra ridvägarna än är. Är det däremot bra, fast mark som kan tåla belastningen hade jag absolut satsat på att ha hästen där.
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Jag förstod inte hur många hästar ni ska ha i hagen? Bara en? Att ha lösdrift i en hage på 20X100 meter låter väldigt optimistiskt, det blir ett ordentligt slitage på en så liten hage.
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Min tanke är att en häst (och en halv.. minishettis) ska gå där året om, eventuellt en eller två till. Men jag vet inte så mycket ännu, om det blir installning, lösdrift, utebox, en eller två hagar, skogshagen eller fler hagar etc. Vet inte ens om vi ska lägga bud på huset.

Det finns olika markägare runtikring, OM vi köper huset så ska jag kolla runt och se om det finns mer skog att arrendera/köpa.

Lera upp till knäna är oacceptabelt. Usch, i hagen de går i nu blir det under regnperioder lera som täcker halva hovarna vid grindhålen, det tycker jag är illa nog :crazy:
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Fyra (tre och en halv) hästar skulle jag aldrig ställa i en så liten hage, speciellt inte som lösdrift. Det fungerar säkert för en och en halv men vi har som sagt fem hästar på en hektar (10 000 kvm) nu och redan det är kännbart så att ha fyra hästar på 2000 kvm låter oklokt. Bestämmer ni er för att köpa så är det nog en bra idé att helt ge upp tanken på fler hästar förrän ni vet att ni kan arrendera.
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Fyra (tre och en halv) hästar skulle jag aldrig ställa i en så liten hage, speciellt inte som lösdrift. Det fungerar säkert för en och en halv men vi har som sagt fem hästar på en hektar (10 000 kvm) nu och redan det är kännbart så att ha fyra hästar på 2000 kvm låter oklokt. Bestämmer ni er för att köpa så är det nog en bra idé att helt ge upp tanken på fler hästar förrän ni vet att ni kan arrendera.

jag var nog otydlig, 3½ hästar ska inte gå där dygnet runt i lösdrift.
Men kanske 1½ heltid eller halvtid.

Det finns mer hagmöjligheter för hästarna som tål gräs :)
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Sålänge hästarna kan sträcka ut i ordentlig galopp i hagen och att den inte är så liten att det blir lervälling på hösten så tycker jag det är helt ok att välja ridvägar före hage. Jag har stått i ett stall med minimalt med ridvägar (alla dessa inkluderade minst 1 km på cykelbana) som dessutom blev söndridna och jag säger ALDRIG igen. Det var så tråkigt både för hästen och mig. Nu har jag något mindre hagar men både jag och hästen har roligare.
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Ja, jag har också stått i ett stall där det bara fanns en enda ridväg som inte var asfalterad. Den ridvägen var visserligen sagolik men jag tröttnade jättefort, hästen med... Vi rider trots allt ut 4-5 dagar i veckan. Där vi stor nu finns det miltals med ridvägar av alla slag, helt underbart.
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Ridvägar! :)

För att minska slitage på hagen, kan du inte ha skilda sommar/vinterhagar? Att de går i en hage det normalt är gräs i under hösten/vintern och sen hoppar in i skogshagen på sommaren? Eller finns det inte nog mycket mark till det heller? Dränera i så fall en vinterhage så borde du ju klara dig. Vid grinden blir det skitigt men det är klart att om det är torrt bortanför den är det ju inga problem för djuren att röra sig där. Och så kan du minska lerpölarna ytterligare om du fodrar på olika ställen under lerperioderna.
 
Sv: Hagar vs ridvägar ?

Ridvägar! :)

För att minska slitage på hagen, kan du inte ha skilda sommar/vinterhagar? Att de går i en hage det normalt är gräs i under hösten/vintern och sen hoppar in i skogshagen på sommaren? Eller finns det inte nog mycket mark till det heller? Dränera i så fall en vinterhage så borde du ju klara dig. Vid grinden blir det skitigt men det är klart att om det är torrt bortanför den är det ju inga problem för djuren att röra sig där. Och så kan du minska lerpölarna ytterligare om du fodrar på olika ställen under lerperioderna.

Det finns det mark till så det vore ju något, förutsatt att det blir så mkt snö att hästen inte kan gräva ner till gräset .


Ja vi får se hur vi gör, har inte ens bestämt oss för om vi ska ha huset eller ej. Det är så synd att hästen ska vara en fånghäst, hagutbuden blir så begränsade eftersom han måste stå i hage utan gräs...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 836
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 948
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 544
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp