Hästlös och semesterångest.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Terminens sista ridlektion reds i torsdags. Vi delades upp i två lag och sen lekte vi hela lektionen. Vårt lag vann och jag kammade hem fyra fruktkola och storvinsten som var en kexchoklad :D Den andra tjejen i laget fick förstås också en kexchoklad och ett antal fruktkolor.

En jag känner kommer att ta hem sin häst den här veckan. Den har varit hos fodervärd för att hon själv haft ridförbud efter en olycka. Den kan jag bli medryttare på under sommaren, men jag har inte bestämt något än.

Jag har några veckor kvar att jobba innan jag ska ha semester. Det ska bli skönt, men jag vet inte vad i helskotta jag ska göra på semestern. Helst vill jag ut och åka runt i Sverige, men det finns en förbaskad massa hakar som jag inte vet hur jag ska lösa.

Tidigare år har sambon och jag budgetsemestrat genom att antingen tälta eller sova i bilen när vi åkt runt. Det har jag tröttnat på. Det är alldeles för svårt att hitta bra övernattningsställen, så vi har ofta fått åka åtskilliga mil under sena kvällar och nätter för att hitta ett bra ställe, för det mesta timmervägar som slutar i skogen. Dessutom är det trist att laga mat i regn och man sover inte så bra heller.

Förra året åkte vi med husvagn, men den är så stor (5 meter) och sambons Vento fick jobba. Först skulle vi ta en tur till Skåne men tyckte husvagnen var så tung och åbäkig så vi lämnade den ca 15 mil hemifrån och sen hämtade vi den på hemvägen. Resten av vägen tältade vi. Andra vändan drog vi med oss åbäket till Ockelbo (från Stockholm). Det är väl ungefär så långt man kan åka med den utan att bli knäpp.

Nu är husvagnen tyvärr obesiktigad och jag är osäker på om den går igenom då bromstrumman (eller vad det heter) på ena sidan blivit lite oval så det går inte att ställa bromsarna bättre än vi gjort.

I år har jag dessutom en alldeles för liten bil, som också saknar dragkula. :( Sambon har kvar sin Vento men jag vet inte om jag faktiskt vill åka varken med sambon eller den bilen. Jag var ju faktiskt på väg att flytta härifrån för ett tag sen men då det eviga letandet efter bostad inte gav något resultat och att jag egentligen inte vill flytta från stället, så sitter jag kvar, men varför semestra med någon som man är rätt less på? Hans bil är väl inte så pålitlig längre heller.

Så vad har jag för alternativ?

-Sätta dragkula på bilen och byta till en pytteliten husvagn.
Jag vet inte om jag orkar med jobbet att få min gamla husvagn säljbar, och jag lär väl inte hitta något litet som kostar lika lite som jag kan få för åbäket. Montering av dragkula och byte av husvagn lär kosta mer i både jobb och pengar än vad jag är villig att lägga på det.

-Hyra pytteliten husvagn

Svårt att hitta en som är tillräckligt liten och jag måste fortfarande montera på en dragkula. Dessutom tycker jag de flesta husvagnsuthyrare vill ha mer betalt än jag är villig att ge.

-Hyra husbil
Skulle vara riktigt najs :) men återigen - det kostar skjortan.

Hyra dragbil och fixa husvagnen
Hm. Nä.

Jag har kikat lite på tältvagnar också men insett att en sådan kan man inte sova i om man tänker parkera vid vägkanten.

Äh. Det blir nog banne mig ingen semesterresa för mig. :( Jag är för bortskämd med budgetsemester och är inte villig att pynta 5-10tusen för en liten standardhöjning. För mycket pengar helt enkelt. En tusenlapp extra per vecka kan jag tänka mig i extrakostnad men så billigt kommer jag inte undan som det ser ut.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 059
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
950
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 336
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 328
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp