Hästiga drömmar

emlem

Trådstartare
Jag drömmer ganska ofta om hästar, undrar varför :D, Det finns alltid 2 olika scenarion; antingen kommer jag aldrig upp på hästryggen för att personer eller saker runt omkring strular och sätter käppar i hjulet. Eller så är det något som inte stämmer med hästarna, de kan vara väldigt stora samtidigt som mina fötter tar i marken vartannat steg för att hästen plötsligt blir abnormt svankig.

Igår däremot skulle jag rädda världen i en form av "röda-lyktan-stopp" scenario. När jag väl tagit mig fram till den onde som liknade Darth vader med en svart skurhink på huvudet, så fick jag en 3 meter hög vit stridshäst med vit sadel och träns. Satt upp upp på den med hjälp av stigbyglarna som bestod av vita koner med blått glitter på. Tyglarna var så korta att jag måste klämma runt fingrarna som på ett dörrhandtag och sen satt de fast. Skurken med skurhinken på huvudet säger sedan att jag ska rida in den stora freden, varpå hästen inleder en snabb, vansinnig galopp rakt fram, den vejar inte för något utan hoppar över allt i sin väg och fläker ut sig som superman över "hindren" och landar mjukt som på moln på andra sidan.

Jag antar att fler av er brukar ha drömmar om hästar, så jag är lite nyfiken på hur de utspelar sig? om de är verklighetstrogna eller om de påminner mer om mina drömmar
 
Jag drömmer alltid att min häst står i ett stall där jag inte får för stallägaren hämta min egen häst, jag blir oerhört frustrerad i drömmen.
 
J

Jag antar att fler av er brukar ha drömmar om hästar, så jag är lite nyfiken på hur de utspelar sig? om de är verklighetstrogna eller om de påminner mer om mina drömmar

Senast jag drömde om hästar var det att jag hade fått en ponny men jag visste inte riktigt var jag skulle ställa den. Och när jag tittade lite närmre på ponnyn så var den ett barn med jättestora händer och hästhuvud? Helt obskyrt. Och mitt stall var inte de två stora boxar som är nu, utan ett kaos av boxar i alla möjliga och omöjliga storlekar. Och min skimmel som är 163 hade ställt sig i en ponnybox, och den svarta stod i ett hörn och högg och jag visste inte vad jag skulle göra med ponnyn/barnet/den konstiga varelsen...
 
Jag har sedan jag tog bort min häst drömt otroligt verkliga underbara drömmar om honom flera gånger i veckan. Sådär verkliga så man kan känna hans härliga lukt och varma andetag och den där underbara varma mjuka mulen. Ett antal av dom drömmarna består i att han aldrig försvann och jag står och tycker att vad konstigt, konstigt att det inte finns en garanti att dom försvinner. Antagligen kanske pga att jag faktiskt aldrig såg honom död, i mitt huvud så går han kvar i hagen, jag har heller inte varit i stallet sen han försvann. Kanske man måste det för att få ett avslut, ett konstaterande på något sätt.

Sen dyker han nog upp så ofta även pga att jag har foton brevid sängen på honom som är det sista jag ser innan jag somnar.

Men oavsett så är det underbara drömmar och jag hoppas dom aldrig försvinner. Han känns otroligt levande och verklig och varje gång jag vaknar så vaknar jag upp till den hemska verkligheten och inser att jag aldrig kommer kunna träffa honom igen.

Annars trots att jag alltid umgåtts med hästar så är det sällan jag drömt hästdrömmar konstigt nog.
 
Senast ändrad:
Drömde senast igår natt att min häst blev stulen. :( Naturligtvis var det en sådan dröm där du "Kämpar för att komma dit men kommer aldrig fram/kommer saker i vägen-dröm". Avskyr att drömma om mina djur eftersom att det oftast är stressrelaterade drömmar som får mig att vakna gråtandes eller i panik. :rofl:
 
Jag har liksom Grazing mycket drömmar om min ponny som jag tog bort för snart 10 år sedan. Otroligt verkliga där verkligen hans bra sidor visar sig. I många drömmar har vi tävlat tillsammans. Har ofta svårt att komma ihåg exakt vad jag drömt i efterhand, men han är ofta med och det känns väldigt verkligt. Han betydde otroligt mycket för mig och under en period i livet var han min enda vän. Jag inbillar mig att han medvetet kommer tillbaka till mig för att han vet hur mycket han betyder. Jag har förlorat fler hästar och även andra djur efter honom men det är bara han som dyker upp i drömmarna.

I övrigt drömmer jag nog inte så mycket hästrelaterade drömmar faktiskt. Ganska skönt ändå. Någon gång har jag drömt att min häst dött, och det är ju ingen rolig dröm direkt.
 
Jag har sedan jag tog bort min häst drömt otroligt verkliga underbara drömmar om honom flera gånger i veckan. Sådär verkliga så man kan känna hans härliga lukt och varma andetag och den där underbara varma mjuka mulen. Ett antal av dom drömmarna består i att han aldrig försvann och jag står och tycker att vad konstigt, konstigt att det inte finns en garanti att dom försvinner. Antagligen kanske pga att jag faktiskt aldrig såg honom död, i mitt huvud så går han kvar i hagen, jag har heller inte varit i stallet sen han försvann. Kanske man måste det för att få ett avslut, ett konstaterande på något sätt.

Sen dyker han nog upp så ofta även pga att jag har foton brevid sängen på honom som är det sista jag ser innan jag somnar.

Men oavsett så är det underbara drömmar och jag hoppas dom aldrig försvinner. Han känns otroligt levande och verklig och varje gång jag vaknar så vaknar jag upp till den hemska verkligheten och inser att jag aldrig kommer kunna träffa honom igen.

Annars trots att jag alltid umgåtts med hästar så är det sällan jag drömt hästdrömmar konstigt nog.

Jag har liksom Grazing mycket drömmar om min ponny som jag tog bort för snart 10 år sedan. Otroligt verkliga där verkligen hans bra sidor visar sig. I många drömmar har vi tävlat tillsammans. Har ofta svårt att komma ihåg exakt vad jag drömt i efterhand, men han är ofta med och det känns väldigt verkligt. Han betydde otroligt mycket för mig och under en period i livet var han min enda vän. Jag inbillar mig att han medvetet kommer tillbaka till mig för att han vet hur mycket han betyder. Jag har förlorat fler hästar och även andra djur efter honom men det är bara han som dyker upp i drömmarna.

I övrigt drömmer jag nog inte så mycket hästrelaterade drömmar faktiskt. Ganska skönt ändå. Någon gång har jag drömt att min häst dött, och det är ju ingen rolig dröm direkt.

Har också drömt mycket om en död häst som betytt något enormt för mig. Senaste gången var vi också och tävlade och jag var så arg när jag vaknade, för att jag hade vaknat.
Strax efter att han gick bort drömde jag att jag spred hans aska, och jag har även drömt att jag hämtat tillbaka honom från de döda. Både fina och lite sorgliga drömmar alltså..
 
Drömde senast igår natt att min häst blev stulen. :( Naturligtvis var det en sådan dröm där du "Kämpar för att komma dit men kommer aldrig fram/kommer saker i vägen-dröm". Avskyr att drömma om mina djur eftersom att det oftast är stressrelaterade drömmar som får mig att vakna gråtandes eller i panik. :rofl:
Såna där drömmar hade jag hela tiden om min häst, fast jag var inte panikslagen.
 
Har också drömt mycket om en död häst som betytt något enormt för mig. Senaste gången var vi också och tävlade och jag var så arg när jag vaknade, för att jag hade vaknat.
Strax efter att han gick bort drömde jag att jag spred hans aska, och jag har även drömt att jag hämtat tillbaka honom från de döda. Både fina och lite sorgliga drömmar alltså..
Jag brukar också bli arg när jag vaknar och inser att det inte är sant. Att han inte står där i stallet...
 
Sist jag drömde något hästigt så drömde jag att jag hade mitt stall, men med stallet fullt av små shettisar. Fick plats många boxar :D Minns dock inte vad jag hade dom till..
 
Äckligaste drömmen var när jag drömde att någon hade varit inne i stallet och sytt i alla mina hästar med björntråd, stora klumpiga stygn... :nailbiting:
 
Drömde inatt om att jag var på clinic och failade med att göra iordning min häst gång på gång (ni vet, hämtar sadeln men hittar inte hästen, hämtar hästen men hittar inte sadeln).

Jobbigt!

Drömmer ungefär lika ofta om min häst som om min sambo =p...
 
Jag har en hemsk hästig mardröm som återkommer i olika variationer. Den går alltid ut på att jag plötsligt kommer på att "Helvete! Jag har ju en häst!", men att jag har glömt att ta hand om den. En gång resulterade det i att jag hittade min gamla sköthästs hovar i en jympapåse i garderoben. Ibland hittar jag min häst helt utmärglad och vanvårdad i ett stall. En mildare form är att jag beger mig till stallet och hästen mår bra, men att de andra i stallet är svinsura eftersom de har behövt ta hand om min häst i flera månader utan att jag har dykt upp. Drömmarna kommer särskilt i perioder då jag har alldeles för mycket att göra och är stressad...

För någon vecka sedan kom ett "genombrott", för då köpte jag faktiskt en ny häst i drömmen. MEN så vaknade jag (i drömmen) och insåg att jag hade glömt att ta ut hästen ur transporten, så att den hade fått stå där hela natten. :/
 
Drömmer inte så ofta om hästarna vad jag kan minnas.
Men drömde iaf för några månader sedan att Valle sprang omkring i hagen med flugtäcket på trekvart "åh, vilket tur att det gick sönder nu när jag ändå ska till Gekås!" Gick ut och skulle klä av honom det trasiga men då såg jag att täcket skurit in i magen till den milda grad att jag såg tarmar, muskler och hela köret. HELA undersidan på hästen. Fick panik och skulle ringa veterinären men fick inte fram något nummer på den jävla mobilen!
Vaknar av att jag panikgråter och har svårt att andas (skrämmer slag på sambon! Haha). Måste gå ut till pålle och klappa honom över magen i 15 min innan jag kommer ur drömbubblan och kan andas normalt igen.

Eeeeeh, ja. Det var väl den mest utmärkande drömmen om häst som jag kan minnas ;)
 
Någon gång per år går jag i sömnen lite grann och sist jag drömde om hästar var en sådan natt och väldigt läskigt just då men roligt efteråt.

Min bror har bytt lägenhet och har lämnat lite bråte (massa kassar och ett isärskruvat skrivbord) hos mina föräldrar i mitt rum där. Jag var hemma den här helgen och hade lagt mig som vanligt. Mitt rum är fyrkantigt. Vägg nummer ett är den jag har sängen vid. Vid fotändan finns en bokhylla, precis intill sängen står en bokhylla som skärmar av rummet, på andra sidan längs vägg 2 är det ett element och sedan en bokhylla. Sedan är det längs vägg nummer tre 2 bokhyllor, och 2 garderober. Vägg nummer fyra är där dörren är (jämte hyllan vid fotändan av sängen). Där står även en byrå och mitt i rummet typ bakom min avskärmande bokhylla är allt bråte.
(Jag vet att det verkar lulligt men ville förklara miljön lite för det blir roligt).

Så till drömmen; Jag stod plötsligt mitt i mitt rum (Både i verkligheten och i drömmen) och det var kolsvart. Men in genom min dörr kommer ett STORT brunt hästarsel inbackandes. Jag fick panik då det är så trångt i mitt rum, en häst får inte plats! Denna häst hör mig inte och känner inte hur jag slår på den utan fortsätter. Jag tvingas kasta mig åt sidan - dvs ner i allt bråte. Jag skriker och tänker att jag måste tillbaka till tryggheten i min säng! (Nu var adrenalinet väldigt högt och jag var väldigt orolig i situationen mellan dröm och verklighet). Men jag förmår mig inte att gå, jag försöker resa mig men mina ben sviker mig. Så jag kravlar upp och faller in i bokhyllan intill sängen. Faller tillbaka igen med en jävla smäll innan jag lyckas kravla under hästen och fram till min säng med andan i halsen. Upp i sängen kommer jag och drar täcket över huvudet.
Jag andades tungt och stressad och försökte samla mig. Såg mig omkring men såg bara mitt rum och somnade igen efter en stund i tron om att allt faktiskt bara var en dröm.

När jag vaknade var jag blåslagen, min brors skrivbordsdelar är utspridda och jag berättar för familjen om min dröm. Min mamma berättade att hon vaknat vid tre av en jäkla smäll och varit på toa men då hade det blivit tyst. Nu var ju inte detta så mycket om just hästen i drömmen men det var senast en häst visade sig i mina drömmar. ;)
 
Jag brukade kunna drömma konstiga drömmar om ridskolan, jag gick bara runt i stallet men inget var som det borde vara (fast i drömmen kändes det som att allt made perfect sense :up:) det var saker som att t.ex boxarna bestod av ca 3-4 dm höga staket till att det stod två-tre hästar i samma spilta, eller ett sto med föl eller att det kom typ 10 nya hästar på en gång, ibland dök det upp stora kallblod osv. Haha :p Men har inte drömt den drömmen på länge faktiskt har haft en period där jag inte riktigt kommer ihåg mina drömmar utan bara har en "känsla" av vad jag drömt.

En annan dröm jag har ibland är att jag på ett eller annat sätt lyckas köpa loss min sköthäst och flyttar ut till en gård på landet, känns alltid lite extra surt att vakna upp då! :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp