Hästhantering av minderåriga i stall!

Noak

Trådstartare
Det råder ofta delade meningar om vad som gäller vid hästhantering i ett kollektivstall. Om det är ca 10-12 hästar i ett stall av varierande storlek, både mindre och stora hästar. Det är en vuxen som har ut/insläpp men låter yngre (12 år) ta låt säga insläppet, den vuxne finns i stallet, är alltså inte med ut i hagen. Är det ok?

Jag betalar för service i veckan, ut/insläpp, helg är det kollektivt. En del hästägare låter yngre 12 - 15 åringar ta deras pass. ( ibland med en vuxen i stallet ). Jag som hästägare tycker inte det är ok, jag anser att man i den åldern inte har koll på hur hästen i flock kan reagera på olika sätt om det nu gäller lunchfodring eller ut/insläpp när man leder hästen till/från hagen.

Finns det någonstans där det står skrivet vad som gäller för allas skull så att man slipper dessa eviga diskussioner? Vem bär ansvaret om det händer något? Tänk om en häst är skadad, om man tappar en häst och den springer ut på vägen?
Jag anser att i ett privatstall där man betalar för viss service ska kunna kräva att hästarna hanteras på ett varsamt och riktigt sätt, att alla hästar får det de ska. I mitt tycke att man är 18 år annars har man målsman med.
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

På vår gård har man en viss ålder då man inte får hantera hästarna själv(andras alltså a la utsläpp etc). Jag minns inte den exakt, men 16 år eller så.

Just i vårt lilla stall(gården har fler) har vi valt vilka som ska hantera våra hästar. Vi vill känna oss trygga med de som ska hantera våra djur. Dels att de hinner undan om någon häst hoppar till. Men också att de kan rutiner, minns allt och är nogranna. Vi har bara vuxna som sköter sånt hos oss.

Jag anser inte att ungdomar i nedre delen av tonåren bör sköta sånt själva. OM något händer och de skadar sig rejält eller en häst gör det så tror jag en vuxen klarar sånt bättre.
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Det är den som tecknat avtal om boxen som har ansvaret, och det lär ju knappast vara den som är minderårig. Så händer något så är det den boxtecknaren som har ansvaret om detta sker under dennes pass, personligen är jag inte bekväm med att låta unga har hela ansvaret men kan tycka att det är ok med att vara delaktig i uppgiften vid te x ett utsläpp eller intag, fodring eller vad det nu handlar om.
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Jag hade inte tyckt att det var ok. Att en yngre person är med vid insläppet och kanske tar någon snäll häst under överinseende av vuxen kan vara ok, men inte att låta någon -säg 12 år, ta hästarna själv.
Sen hade jag iofs inte velat att en "grön" vuxen tar in mina hästar heller trots att jag har rätt enkla hästar men de är båda unga och vakna så risken finns att det sprattlar till och då vill jag att det är en hästvan människa i andra änden av snöret -oavsett ålder.
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Om ansvarig finns i stallet och har överblick under tiden för dessa förhållanden antar jag att denna tagit på sig ansvaret ?
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Ja det får man hoppas, tyvärr ser man inte allt själv. Men om det händer något och det blir en försäkringsfråga av händelsen, vem bär då ansvaret, stallägaren, den vuxne som har passet eller hästägaren om "min" häst råkar sparka en minderårig för att de är ovarsamma. Även fast "våra" hästar i stallet är väldigt välhanterade så kan alltid allt hända efter vägen.
Har tittat på en del ridskolor och där ska hjälm bäras.

Anledningen till min fråga är att vi alltid har varit vuxna som hanterat hästar i de stall jag varit i. Men inte nu längre. Det kändes inte tryggt av vad jag såg häromdagen. Men naturligtvis tar jag upp det med berörda. Ville bara kolla om någon visste vad som gäller enligt förordning gällande hästhantering i verksamhet.
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Jag är 13år och hjälper till på min ridskola att ta ut hästarna i hagen ingen häst är typ äldre än 10år som är 1år till 4-5 år. detta är inga ridskole hästar det är andras.. Så det bror på vilken kunskap man har..
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Jag hade min första sköthäst när jag var 12 och då skötte jag allt. Jag kan förstå att det är många som tycker att det borde vara äldre med men jag kan säga att jag tog min uppgift på största allvar och det enda som var viktigt för mig var att min häst hade det bra. Jag var extremt noggran med foder osv. Visst har jag blivit sparkad, trampad, avslängd osv men det kan vem som helst som har hand om hästar bli. Om jag skulle behöva hjälp med min häst hade inte åldern varit det viktigaste utan om personen i sig är noggran och pålitlig och vill hästens bästa. Självklart är man orolig att något ska hända med personen men man kan ju kräva att personen har hjälm på sig vid in och utsläpp, skor med stålhätta och andra försiktighetsåtgärder.
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Jag hade blivit tokig om du hade hanterat min häst! Ens egen häst kan man direkt lämna över till någon på sitt eget ansvar, d.v.s. då man står bredvid. Men att någon såpass ung som du hade fått hantera andras hästar... nej!

Jag har själv hanterat hästar (andras) utan vuxnas närvaro redan i tioårsåldern, och jag tyckte ju det gick bra då, men man ser saker lite annorlunda som vuxen. Jag kunde inte förstå varför vissa vuxna var skeptiska. Det var rena turen att ingen skadade sig allvarligt under alla de åren jag utan vuxna hängt i stallet.

Ännu som tonåring var man högst oansvarig (även om man såg sig själv som hypernoga och ansvarig då). Det är faktiskt otroligt att ingen dog, ungefär.
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Jag vill inte ha minderåriga som hanterar min nuvarande häst - av flera orsaker. Här är det enbart vuxna. Barn och tonåringar är i stallet tillsammans med en vuxen, och går inte ut ensamma i hage eller rider ensamma på ridbanan. Det är stallägarens regler och jag tycker det är utmärkt med ett tydligt säkerhetstänkande.
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Mmm...

En liknade situation diskuterades i en annan tråd för någon månad sedan men då handlade det om stallägarens barn. Det stoppades snabbt då arbetsmiljölagen bland annat var tillämplig. I vilket fall som helst så hade samtliga hästägare i stallet vad jag minns ett möte där beslut fattades om huruvida minderåriga tilläts att göra det arbetet du beskriver. Vad jag förstod så slutade det med att ingen under 18 ensam fick hantera hästarna.

Tror ni får ha ett möte i ert stall och diskutera sins i mellan vilka regler som skall gälla. Det kan vara bra att belysa ansvaret, försäkringsregler och eventuella följder om något händer. Tror ingen förälder vill stå där och betala veterinärkostnaderna för en skadad häst där det minderåriga barnet gjort ett jobb som föräldern hade ansvaret för att utföra...
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Jag tycker som Du att definitivt ska frågan ha höjts och folk ha godkänt det Isåfall , klart och tydligt .
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Bowman det du nämnde ska jag ta med mig på ett möte. Det du sa om att belysa ansvaret är bra!

Samt det som Lager säger att man har ett tydligt säkerhetstänkande. Jag önskar att stallansvariga har det.

Det är även intressant att se tillbaka som em-pirre gör, att man som vuxen ser helt andra saker än när man som barn vistades i stallet och fick ta ett stort ansvar. Man tyckte då att man var noga, jätteduktig och kunde sin sak. Men man hade inte samma säkerhetstänk.
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Jag är 13år och hjälper till på min ridskola att ta ut hästarna i hagen ingen häst är typ äldre än 10år som är 1år till 4-5 år. detta är inga ridskole hästar det är andras.. Så det bror på vilken kunskap man har..

Om du hjälper till, alltså hjälper ansvarig för att det ska gå snabbare, så är det en sak.

Jag tror att anledningen till att många av oss vill ha en vuxen ansvarig vid insläpp är för att vi i unga år själva ansvarade för in och utsläpp av hästar och när vi ser tillbaka på det nu så är vi tacksamma att inget allvarligt hände.
Så är det för mig i varje fall.
 
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Jag tycker alltid att det beror på personen, inte åldern. Jag var 15 när jag fick egen häsy och hade honom på halvkollektiv och skötte mina fodringar och utsläpp själv. Stallägarens dotter var 1-2 år yngre än jag och tog också pass. Hon hade haft häst i hela sitt liv och tävlade med framgång. Hon var bra mer kapabel att hantera hästarna än ponnyägarnas ovana föräldrar som tog passen för sina barn. Vi hade vid ett tillfälle ett ungsto över 170 som var riktigt otrevlig vid fodring i hagen. Henne fick jag ordning på mrdan andra kastade sig ut mellan trådarna. Så åldern är inte det mest vesentliga anser jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Så är det ju men oavsett så är det vett , etikett och även lagliga ansvar som kommer in i fråga om att få detta godkänt av de de berör i stallet . Om frågan höjs bland inackar är det ju helt ok om det godkänts . Jag tror problemet uppstår när inackar ställt sig där på premiss att personal sköter hanteringen och sen lejs den ut utan att det förankrats , om än under uppsyn . Kommunikation löser många problem innan de blir problem ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhantering av minderåriga i stall!

Precis så är det mackan! Man köper en viss service som ut/insläpp när sen det lejs ut till andra som i sin tur lejer ut det för att de inte kanske "orkar" åka varje dag till stallet. Det är då det blir problem, ingen har sagt det till mig som "hyresgäst". För som sagt så köper jag den tjänsten och då ska det gå rätt till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 267
Senast: kattan1974
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 582
Senast: Karamello30
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 170
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp