hästföretag, bolla lite idéer

NovaCrown

Trådstartare
Läget ligger till såhär

Jag har alltid velat ha ett eget företag med hästar, vem vill inte det?
Jag har läst företagsekonomi med hästinriktning och vad jag lärde mig där? Du blir inte rik på hästar :angel:

Jag har tänkt mig en verksamhet med 7-8 hästar. Ridlektioner och turridning, jag har staplat upp det mesta och vill nog ändå tro att jag kan gå med vinst, och då har jag tom räknat med en lön på 25 000kr / månad åt mig själv ;)

Mina upplägg är bra, läget är bra. Min verksamhet är uppbyggd dock med ett gäng förutsättningar för samarbete med närliggande verksamheter av annat slag.

Det här är mest drömmar som jag filat på senaste två åren.


MEN nu till det riktiga... Drömmen kan bli verklighet?
Det finns en hästanläggning i närheten idag med möjligheter. Men allting står stilla.

Det finns ett ridhus, men det är bara skalet klart. Det finns ett stall, men det är bara skalet (och vad jag förstått det som ej heller golv, bara jordgolv).
Vatten lär inte vara indraget och ej heller iordninggjorda hagar.

Meningen är att anläggningen ska färdigställas och sedan hyras ut till någon som bedriver verksamhet. Men som jag skrev, det står stilla och har banne mig gjort det i ett år snart gissar jag!

Jag har ca 300 000 egna kronor som jag skulle kunna casha upp i morgon i princip.
Det hjälps ju inte så långt när vi börjar prata om att gjuta golv, dra in vatten och färdigställa ridhus (sarg och underlag).
Dessutom ska ju hästar köpas in, två hästar lämpliga för verksamhet har jag redan idag men behöver 5-6st till.
Och utrustning till stall och djur.....

Ja ni förstår, 300 000kr är en piss i havet...

Jag vet inte varför anläggningsrustningen står stilla, kanske pengarna tog slut?

Kan man söka sponsorer för just ridhus och stall?

Det är så mycket så jag vet inte var jag ska börja känns det som. Och hur 17 gör man...
Jag har en egen egen-företagare-coach som jag kan/ska prata med.

Å andra sidan är mina planer olika för varje dag som går!
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden, kanske bara skriva av mig...

Jag pratar med kompisar och dom typ "jaja, det låter super" men jag tror inte det är någon som tror på mig, att jag verkligen vill och kan göra detta....
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Finns det en befintlig brunn som klarar att ta upp den mängden vatten du behöver eller måste det borras ny?

Det finns stall utan gjuten grund, som istället har dräneringssystem med singel o dyl. Då kanske det kan räcka att gjuta stallgång (om ens det) och runt ev spolspilta (dock har jag ingen aning ifall det är möjligt att ha en spolspilta utan gjuten grund i hela stallet).

Söka sponsorer är nog svårt, men kan fungera. Ett bidrag till ridhuset = en reklamskylt uppsatt i ridhuset för företagen som bidragit. Dock tror jag det är svårt att få sponsorer till det sålänge man inte har ett ridhus som använda för tävlingar eller mkt träningar.
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Kan tillägga att 300 000.- kommer aldrig räcka som startbuffert, du kommer nog behöver låna till pengar, men det är du nog redan medveten om :)
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Hur bor du? Har du eget stall? Om inte, så kanske det är bättre att lägga pengarna på något eget, så du betalar hyra till dig själv. Sen får man inte starta upp för fort, börja med de två hästar du har och öka upp allt eftersom det finns efterfrågan. Har du rätt utbildning för det du vill satsa på? Har du jobb så börja först i liten skala på fritiden, för pengar går det åt......
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Hur bor du? Har du eget stall? Om inte, så kanske det är bättre att lägga pengarna på något eget, så du betalar hyra till dig själv. Sen får man inte starta upp för fort, börja med de två hästar du har och öka upp allt eftersom det finns efterfrågan. Har du rätt utbildning för det du vill satsa på? Har du jobb så börja först i liten skala på fritiden, för pengar går det åt......

Kanske hyra ut stallplats billigare mot att hästarna får gå med i verksamheten på deltid?
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Just nu vet jag inte hur många boxar det finns i stallet men jag TROR det kan vara runt 40st...
Och nog tror jag det skulle finnas intresse för uppstallning på anläggningen då detta är det enda ridhuset på många mils avstånd.
Anläggningen används som tävlingsplats på somrarna då det finns en stor användbar uteridbana. Och stallet används som tillfällig uppstallning vid tävling och träning - som hittills bara sker på sommaren eftersom ridhusbygget står stilla.

Så frågan är om man ska sköta sig själv och bara gjuta ordning "sin del" av stallet men känns ju som om man kan hjälpas åt då och göra hela stallet.
Anläggningen ligger så pass långt norrut att man nog ändå vill ha ett riktigt stall att kliva in i när det är svinigt kallt ute. Sådan är jag i alla fall.


Jag har ett ställe där jag kan bo helt gratis som ligger 5 mil från anläggningen och det kan jag pendla. Mina 300 000kr loss är om jag säljer min bostad där jag bor idag (45 mil från anläggningen ;) )

Jag har ingen möjlighet att bygga stall i närheten av mitt hus då jag inte har någon mark för det eller till hagar och ej heller möjlighet till arrende i närheten.

Jag har precis avslutat viss utbildning för den verksamheten jag vill ha. Att starta på liten skala är ju bra men eftersom jag behöver en egen häst också vid viss verksamhet så behöver jag ändå ett antal hästar.
Och det vore bra att ha ett par russ för barn och kanske ett par större till ungdomar och vuxna...

Men ja, det är mycket jobb kvar... Ett alternativ är ju att bara vänta och vänta och hyra anläggningen när den är helt klar. Men då blir det säkert dyrt och man får ju inte vara med och tycka riktigt som man vill ;)
Och vem vet hur många år det dröjer
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Kanske hyra ut stallplats billigare mot att hästarna får gå med i verksamheten på deltid?

Detta var en bra idé. Så har jag haft på en stallplats en gång för massa år sedan. Dock kan det finnas hästar som inte är lämpliga för verksamhet
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Först och främst bör du ta reda på varför allt står stilla? Dessutom: vem är ägaren? Finns det andra som är intresserade av att hyra? Har du anmält något intresse av att eventuellt hyra?

Innan du börjar planers för en verksamhet av något slag måste du veta att du har tillgång till en anläggning...

En sak till, om du tänker ha turridning: hur ser markerna ut runtomkring? Finns det utrymme för flera olika rundor av olika längd? Och framför allt, hur ställer markägaren/na sig till turridning?
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Först och främst! finns det en marknad för din satsning i området? Gör en ordentlig marknadsundersökning och utifrån den en kalkyl på intäkter och kostnader osv.... Detta är ett absolut måste för en sådan satsning i mina ögon. Finns det underlag så är det MYCKET lättare att få lån från banken, för det är nog vad som krävs för att färdigställa anläggningen.

Om det blir ngt av detta, så dokumentera noga hur allt ser ut när du flyttar in. Om du blir utslängd när det är fördigbyggt så måste du ha bevis för hur mkt du lagt ner så att du kan få ersättning för det. Var noga med kontrakt och vad som skall ingå i hyran osv.

Roligt att se ngn som verkligen är seriös och funderar på företag, ser allt för många som drömmer i det blå....! Lycka till!
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Jag tror att ägaren till marken och byggena är en ridklubb. Jag har inte haft någon kontakt med dessa än eftersom jag inte är 100% säker än på mig själv om det verkligen är detta jag vill.

Och den dagen jag ev. tar kontakt måste jag ha min egen verksamhetsidé klar och nedskriven för att presentera.
Jag har inte spånat fram min verksamhet med tanken på att jag behöver ett ridhus, så det är bara bonus egentligen.
Jag behöver ett 'riktigt' stall, fantastiska ridvägar och hagmark gärna lösdriftshållning.

En ridbana ligger i min verksamhetsplanering kan tillkomma efter 2 år.

Men att jag är intresserad av den här tomma anläggningen är att den ligger i ett område jag känner mig hemma i. Jag känner till naturen och vet vilka ridmöjligheter det finns.

Som du säger ska jag försöka luska lite mer om varför det står stilla. Men jag tror det kan vara så att pengarna har tagit slut.


EmblaAsk: Tack! Det är roligt att sitta och drömma och ändå någonstans veta att man kan förverkliga det. Men jag tänker inte göra något förhastat. Som jag skrev så är jag velig från dag till dag. Just för dagen känns det som att jag kan nog vänta ett år och se hur bygget fortskrider och när allt verkar på fötter igen (för jag hoppas dom kommer på fötter) så kan jag presentera mig och min verksamhetsidé.
Gömma mina pengar i madrassen så länge och använda dom till arrende av anläggning och inköp av hästar istället för på att dra vatten åt en klubb som redan nu inte har pengar för att färdigställa själva...

Jag har dom här pengarna nu men det är också allt jag har och den dagen dom ska investeras så ska det vara något som garanterat ger mig något tillbaka.

Jag vet att man inte blir miljonär på hästverksamhet men man kan vara rik på många sätt ;) :)
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Kanske du ska se dig om efter en affärspartner? Starta upp ett sådant projekt ensam är jättejobbigt rent mentalt. Och en till som kan satsa lite pengar och som har en och annan häst att stoppa in direkt hade säkert underlättat
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

min tanke är : 5 mil är alldeles för långt att pendla.i ur och skur, vägarna fulla med snö på morgnarna, sena kvällar,o sen köra hem ännu efter en lång dag(lätt minst 12 timmar) i stallet .detta vareviga dag..

sen tycker jag att 40 boxar låter som massor.endel kan man hyra ut,men får du 30 innakorderingar? o vem ska sköta dem?

jag skulle försöka hitta en mindre gård, med en gammal ladugård som man skulle kunna fixa till lösdrift för det antal hästar du behöver..uppe i norr finns det säkert gårdar som lagt ner all verksamhet och som man skulle kunna hyra.

eller om du ändå väljer 40 hästars stallet, kan man fixa en liten lägenhet i samband med det, o ha fast bara 20 boxar? den skulle man kunna ha som övernattning,vid behov,om det känns att man inte orkar köra hem 5 mil..o kanske kunna ha att inhysa folk oxo,om du skulle ha nåt läger eller så. 20 hästar kanske man just och just hinner med själv.( typ 10-12 innakorderingar+ egna)

jag vet inte vad gårdar kostar i sverige,men här i finland,i norr, så är dom billiga, för 300000 + bara lite lån skulle du kanske hitta en egen liten gård?
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Konkret...

Starta AB, aktiebolag... efter 1:a November behöver du inte ha kostnad för revisorer.

Gå en starta-eget kurs... Finns ofta säkert i din stad. Prata med AF´kanske.

Länstyrelsen ... Se till att inte gå i personlig borgen för några lån.. Hitta andra lösningar, medfinansiering, Länstyrelsens bidrag till unga som startar företag som tillhör den "gröna näringen"

LRF.... Kanske hör av dig till LRF, det är den organisation som jag har haft att göra med som jag tycker företräder sin grupp ganska bra faktiskt... om man jämför med de svenska facken etc..

Gör som du gör ... ta det lite lugnt... jag tror att en idé blir inte sämre för att den blir äldre... håller idén så håller idén.
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Kan bara hålla med föregående. En idé blir inte sämre för att den blir äldre.
Jag har en idé som jag klurat på i drygt 5 år och nu (kanske ;) ) det är dags att göra verklighet av den.

När man nu ser tillbaka ser jag att det behövde ta den här tiden för att alla bitar & tankar skulle falla på plats.

Oftast brukar jag säga: KÖR! Men ibland är det bra att låta det ta tid ;)

Lycka till!
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Jag har en bekant som vill starta hästverksamhet. Hon lånade nånstans 1.5-2 miljoner för att bygga/förbättra en anläggning och trots att jag höll på att sätta i halsen när jag hörde det så inser jag att visst, vad annat kan man egentligen göra? Surt när man märker att det inte funkar bara...
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Du kan få investeringsstöd för bygge av ridhus och stall och eventuellt stöd till landsbygdsföretag för andra saker. Kolla med länsstyrelsen i ditt län.
 
Sv: hästföretag, bolla lite idéer

Har inte läst allt här, nån kanske redan sagt det. Men det finns ju hjälp att få för dina frågor. Jag var på Nyföretagarcenter där jag fick massa bra konkreta förslag hur jag skulle gå vidare. Kanske du ska kolla upp något sådant? Det är gratis, så du har inget att förlora annat än en timme av din tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp