Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

T

Trollsan

Jag vänder mig till Er för lite tips och idéer!:laugh:

Det står en häst här på gården som fullständigt skalar alla träd han kommer åt (asp och al smakar bäst men andra sorter går också bra!).

Han äter massor med bark även under sommaren med fri tillgång till rikligt bete dygnet runt så han gnager inte för att tuggbehovet inte är uppfyllt.

Så snart tjälen släpper ska det anläggas en ny vinterhage, där står det några fina träd som jag hemskt gärna vill ha kvar.
Hur ska jag skydda dem?

Att stänga runt med eltråd funkar inte, om det inte är ström på trycker han tråden direkt...:mad:
Det enda jag kan komma på är att sätta trästaket runt.
De små remsorna man sätter runt fruktträden i trädgården funkar väl inte:confused:? Det kan ju bli en rolig lek att slita bort bandet och sedan äta bark...

Fram med era smarta lösningar!
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Jag har sett hagar där folk har klätt träden med något som liknar hönsnät. Det lär vara svårt att komma åt barken om man inte har världens minsta mun (och din häst är väl ingen mus? :)).
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Funderade på hönsnät, men fick höra att det kan skada träden (jag har ingen aning, mina fingar är inte ens nästan gröna).
Någon som har provat näten av plast? De är gröna, har fyrkantiga rutor. De verkar vara lite "snällare" än hönsnäten.

Tyvärr KT, hagar utan träd har jag inte, det är småland!

Ni som har klätt in era träd, hur högt upp har ni fått klä?
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Han kommer att bita sönder nätet eller tugga sig igenom.

:confused:
Varför ska alla strida mot och bekämpa hästens medfödda behov??? Varför inte möta hästen och försöka tillfredsställa dom istället?

I ditt fall, fäll ett par rejäla aspar i hagen så kommer du att få ha dom andra träden ifred.

LIA
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Vi har också en bäver.
Vi har hela tiden fällda träd inne åt honom som han kan bita på samt att vi satt plank med spännband runt de träd vi vill spara. Så byter vi ut träden när han gnagt för mycket på dem. Fast det är långt emellan vi behöver byta plank :)
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Hönsnät har jag satt på en del av träden i min hage. Det skadar inte träden om du är uppmärksam på att vidga nätet om träden får en bredare stam, börjar nätet sitta jätte hårt mot stammen så kan trädet skadas. Lycka till!
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Fast det hjälper inte alltid. jag har stora rasthagar, haar varje vårvinter lagt in mängder med asp som de glatt gnager på, ändock finns det hästar som vill gnaga på tallar och ekstammar, kanske inte i jätte stor omfattning men tillräckligt för att träden ska fara illa. Jag har satt hönsnät på de träd hästarna gnagt på och övriga träd är oskyddade.
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

På hydralslangspaket sätter man en sorts plastspiral som kan vara lämplig ,dock vet jag ej om priset är realistiskt .Finns på hydralslangs firmor.
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Vi har satt upp staket runt träd vi vill ha kvar i hästarnas vinterhagar, har iofs använt elstaket då våra har stor respekt för tråden även om de inte är ström. Brukar även lägga ut rejält med lövsly för att hästarna ska ha annat att tugga på. I ditt fall verkar ju rejäla trästaket vara enda lösningen :)
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Jag har haft hönsnät runt träden och det har fungerat bra.
Man måste bara komma ihåg att släppa ut nätet runt trädet vart efter att det växer så att man inte stryper det.
Nätet har jag "sytt" ihop med ståltråd (hässjtråd).
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Både och fungerar bäst.
Hönsnät för att styra om till att tugga på det som man lägger in eller ändå tänker ta ner.
Det är inte alls säkert att träden som växer i hagen får vara i fred bara för att det finns inkastade aspar att tugga på.
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Det kan väl hända att dom vill ha omväxling även i träddieten. Jag vet att våra byter om ibland och äter en och gran. Men där blir det bara kvistar som går åt så det gör mindre.
Annars låter dom bli övriga lövträd när dom fått asparna.

LIA
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Jag har problem med att de äter upp tallarna som jag vill ha kvar.
Lövet får de äta om de vill.

Så de stora träd som jag vill spara dem skyddar jag med hönsnät.
Men de får ju äta på annat då.
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Är det inte rätt bra att ta reda på VARFÖR hästen gnager på träden?
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Det finns massor av orsaker till ett sådant beteénde.
Jag har försökt att åtgärda alla.
Men de gnager fortfarande på träden.

Så jag har en teori om att de har ett behov av att just gnaga på träd som inte går att ersätta med något annat.
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Hej hej!
För några år sen var min pappa så arg på att hästarna gnagde på hans aspar så han tog färsk häst skit i en hink och spädde med vatten. Sen tog han en barn piasava kvast och stod och borsta på träden:crazy:
Väldigt ofrescht men det fungerade faktiskt, efter någon månad gjorde han samma sak.... Nu har han tröttnat och skänkt asparna till hästarna;)
Vi har stängt av dom från granskogen nu efter han klaga på att de gnagt sönder träd för många tusen:angel:
 
Sv: Hästen är en bäver! Hur skyddar jag träden?

Så bra att hönsnät verkar fungera! Ska absolut prova.
Det är bara 3-4 träd som jag vill rädda, resten får pållen gärna göra flis av.

Varför denna häst gnager har jag inte lyckats ta reda på.
Som mest gnager han sommartid, alltså på betet. Stora hagar, mycket bete och massor av träd dessutom dygnet runt.
Så gnaget kan omöjöligt bero på för lite mat eller sysselsättning.
Han väljer att skala träden som de står och vilar under.
Det kan vara något som han har med sig från tidigare. Det är en inackorderad häst inköpt för 1,5 år sedan som kom med ganska dålig bakgrundsinformation. Kanske har han gnagt tidigare pga dålig tillgång på foder, tristess och nu fortsätter han på ren rutin. Men som sagt rena spekulationer.

Dessutom verkar det vara bättre att gnaga på träd som fortfarande står på rot än de som man fäller och lägger in.
De brukar få sly och mindre träd som vi gallrar ur skogen, men de som står upp är mer populära. Kanske ger grenarna på marken ett sämre motstånd när de gnager?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp