hästarna käkar bark som galningar i hagen, varför?

P

prinsus

Vet ej om detta är rätt forum men... Hästarna har en ny stor härlig skogshage på ca 4 hektar som vinterhage. I höstas fällde vi en del träd där och det ligger kvar en del stockar och grenar i en hög. Upptäckte för ett tag sen att de gnager rent grenarna från bark och att de nästan hellre äter det än hö, de är helt galna och springer dit så fort man släpper ut dem. Jag blev ängslig och tänkte att "nu har de blivit Ek-knarkare" man har ju läst artiklar om hästar som blir beroende av ekollon mm och förstör njurarna. Men idag var vi inne i hagen och tog ut stockarna för att de inte ska äta mer (de rör inte träden som står i hagen) och då sa pappa att alla stockar de hade gnagt av var asp. Ek-stockarna hade de inte rört. *phu*
Varför gör hästarna så här? Är det nyttigt eller skadligt för dem att äta bark från asp?
 
Hoppsan!
Har läst en del andra trådar här nu och lärt mig att asp-bark är rena hälsokuren för hästarna! Vilken fullträff att vi kapade ner en massa asp i hagen i höstas då! Och att hästarna själva har vett på att ta vara på detta till synes så delikata fodertillskott.

De har verkligen gnagt rent stockarna som Kalle Anka äter majskolv på julafton! :rofl:
 
Det finns masvis med mineraler i just "asp-barkar" vorå hästar gnager som sjutton på alla träden vissserligen somvi slänger in till dem.igår tog vi en hel skopa (lastmaskinen) med aspar och ngr andra träd,så nu är hästarna full susselsatta! så ut och ge dem någon asp att tugga på :D
 
Det finns tom "aspbarkspellets" att köpa och ge. Det är jättenyttigt. Min hovslagare berättade det för mig.

Vi brukar alltid ge våra på vintern. Pappa brukar fälla någon asp och ta hem. Så lägger vi ut i hagen. De har också kul i vinterhagen och kan sysselsätta sig. Valacken leker med grenar och kastar runt dem och har sig. Märker oxå skillnad på boxätning. Om de inte fått asp på ett tag så kan de börja gnaga i boxarna men när de väl fått sitt "aspbehov" tillfredsställt så slutar de :)
 
Sv: hästarna käkar bark som galningar i hagen, varför?

Jo, jag har också hört att detta skall vara populärt hos hästarna :D
Men en sak jag undrar är varför det på så många ställen som träden är "inplastade" eller liknande så hästarna inte skall få möjligheten att äta, slicka eller klia sig vid behov.
Tycker det är otroligt fel... Varför gör de såhär tro?

Tacksam för svar!


Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.
 
Sv: hästarna käkar bark som galningar i hagen, varför?

Därför att de förmodligen inte vill att träden ska dö! Får hästarna fri tillgång till träden kommer de att ringbarka dem till slut och då dör träden.
 

Liknande trådar

Hästvård Ponnyn har inte rört stolparna i hagen på över ett år, eller typ smakat på någon, men gnagt lite på sitt hus, normalt i mina ögon. På...
2
Svar
31
· Visningar
2 131
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Behöver tips på vad man kan göra för att hästar inte ska äta upp träd i hagen. Jag har en tvåårig och hennes mamma, ett fullblod. Mamman...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: Buck
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
18 827
Senast: Alexandra_W
·
T
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till Er för lite tips och idéer!:laugh: Det står en häst här på gården som fullständigt skalar alla träd han kommer åt...
2
Svar
21
· Visningar
6 778
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp