Hästarna jag ska köpa har två ägare.

Lunett

Trådstartare
Hej!

Om man köper en häst som har två personer registrerade som ägare enligt webstamboken, måste då båda ägare skriva under vid köpet? Om jag förstått allt rätt har dessa personer varit gifta men har nu skilt sig.

??
 
Sv: Hästarna jag ska köpa har två ägare.

Kort och gott; Ja. Alla som äger någonting måste skriva på om hela saken ska säljas. Annars köper du bara den ena ägarens halva.
 
Sv: Hästarna jag ska köpa har två ägare.

Okej, förutsatt att den ena inte har något typ av fullmaktspapper från den andra då antar jag.
Detta är definitivt inte dom första hästarna denna ägare säljer så jag hoppas dom får ihop alla papper på ett rätt sätt... :S
 
Sv: Hästarna jag ska köpa har två ägare.

Ja har den ena fullmakt från den andra att sälja hästen så är det OK, men kontrollera det, du vill inte ha den andra ägaren efter dig som vill häva köpet. Du är inte i god tro om du misstänker att det inte gått rätt till. Det enklaste är att helt enkelt ha båda att skriva på kontraktet.
 
Sv: Hästarna jag ska köpa har två ägare.

Ja det måste de. Iaf måste båda.skriva under ägarbytet. Jag och min syster är delägare och vi kan inte sälja hästen utan den andres tillstånd.
 
Sv: Hästarna jag ska köpa har två ägare.

Kan ju hända att det gjort bodelning men inte brytt sig om att uppdatera hos rasföreningen? Då lär säljaren ha papper på att hästen är dennes efter bodelning, och den andra ägaren har antagligen redan skrivit på ägarbytespapperen.
 
Sv: Hästarna jag ska köpa har två ägare.

Ja, båda ägarna måste skriva under! :) Det krånglade till sig när jag köpte min nya häst så jag köpte bara en tredjedel av hästen, de två tidigare delägarna stod fortfarande kvar som delägare även efter ägarbytet. Ordnade sig enkelt i efterhand men det var ingen kul överraskning när jag trodde att alla papper var korrekt signerade..
 
Sv: Hästarna jag ska köpa har två ägare.

kl
Råder samäganderätt presumeras båda ägarna ha lika stor andel i hästen enligt lagen om samägande. Båda ägarnas samtycke krävs vid försäljning och för att förvärva äganderätt för hela hästen måste du köpa bådas andelar (lagligt sett).
Precis som skuggi säger så kan dem ha gjort upp detta vid en bodelning men i sådana fall finns detta på papper.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 239
Senast: L(i)FE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 185
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 155
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 180
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp