Hästar, insulin och GI

Dreamer

Trådstartare
Då jag nyligen lärt mig en massa om hälsosam mat för människor, dvs att äta långsamma kolhydrater, mycket hela korn som kroppen får jobba med, omättade fetter och mer protein, kom jag att tänka på hur hästar fungerar, och om jag kanske skulle försöka ge min häst en bättre foderstat baserat på detta.
Människan får ju en blodsockerhöjning (mer eller mindre kraftig beroende på hur snabba kolhydraterna är) som sedan dras ner utav hormonet insulin (fettinlagrande) och det är dåligt för uthålligheten och muskelbyggandet.
Snabba kolhydrater skall istället intas efter träning.

Men hästar då? Det är ju många hästar som inte äter något speciellt precis efter träning?
Hur funkar deras blodsocker, och har de överhuvudtaget insulin?
Går "GI-metoden" att tillämpa på dem?

I så fall skulle det innebära att hästen INTE får något muslifoder eller morötter på morgonen utan istället äpplen och hel havre. Och så givetvis höet. Efter träning skulle hon däremot få sitt mål med muslifoder, och till kvällsmat endast hö.

Vad tror ni?
 
Sv: Hästar, insulin och GI

Det där var en mycket intressant tanke....
Det borde även fungera på hästar, men jag vet inte om det funkar lika bra som på människor... eller det kanske skulle funka bättre på hästarna efter som att där är det nog lättare att påverka intaget.
Skriv till SLU och fråga dom...
Det kanske rent av är gjort nån sån studie och om det inte är gjort så kanske det är intressant att göra en.
Berätta om du skriver dit och vad dom svarar...
 
Sv: Hästar, insulin och GI

Jag har äran att ha en Insulin Resistent –häst.
GI-läran för hästar skiljer sig en del från människans, t.ex. så ska IR hästar INTE fodras med traditionell kraftfoder eftersom stärkelsen spjälkas snabbt ner till glukos och ger blodsocker toppar.
GI som jag använder mig av utgår från betfor utan tillsatt melass (sköljd betfor).
IR hästar bör inte äta morötter, äpplen, havre och korn. Grovfoder analyseras utifrån stärkelse och socker innehållet. Vid låga värden behöver man inte åtgärda något men vid höga halter av socker eller stärkelse ska höt läggas i blöt ett antal timmar i ljummet vatten för att lösa upp polysackarider (korta kedjor) och disackarider, delar av grovfoder kan bytas ut mot betfor.

Principen är enkel, man grundar energiintaget på foder som är rika på fruktos. Fruktos omvandlas i levern till glukos och eftersom processen är betydligt långsammare kommer halten glukos i blodet att hållas stabilt. Hästars lever belastas inte av processen och det finns inga dokumenterade nackdelar med denna typen av utfodring.
Traditionellt här i Sverige så klassas hästar som har ett insulinvärde över 60uIU/l som IR. I andra länder ställer man diagnos IR beroende på Glukos:insulin kvoten.
En IR häst har en ämnesomsättningsrubbning och är därför betydligt känsligare men principen borde vara den samma...
/N
 
Sv: Hästar, insulin och GI

Hoppas det inte är ett sto och hoppas ännu mer OM det är ett sto att hon INTE går i avel...
 
Sv: Hästar, insulin och GI

Tycker du verkar väldigt kunnig och påläst, därför tycker jag att det är lite konstigt att du använder dig av betfor? Det jag har lärt mig är att alla rotsaker har ett högt GI, dvs snabba kolhydrater. Därför ska man undvika dessa om man är insulinokänslig / diabetiker. (Det gäller både morötter och sockerbetor)
Däremot skulle hela korn vara bra, så hel havre och hel korn borde vara ok? (Är det till människor iaf.)
Fruktosgrejen är jag helt med på, därför borde äpplen vara BRA att ge en sådan häst. De innehåller långsamma kolhydrater, har därför ett lågt gi och är rika på fruktos.

Men det är intressant i alla fall att hästar är lite lika oss ändå.

Så jag kommer nog att prova en sån foderstat. Vad tror ni om denna? Eller är det dumt att ge olika foder till en häst på en dag, blir den kanske dålig i magen då?

Frukost blir då hel havre och några äpplen, nån skvätt rapsolja. Sen hö hela dagen fram till träning, efter träning musli och morötter = snabba kolhydrater som snabbt återställer glukosbalansen i musklerna. Till kvällen bara hö och eventuellt lusern.
 
Sv: Hästar, insulin och GI

När man sköljer betfor försvinner sockret o kvar blir protein o betfiber, betfibrerna bryts ner av grovtarmsmikroberna o tas upp som fettsyror. Alltså ingen stärkelse.
Korn bör vara betydligt bättre än havre eftersom bara 20% av kornets stärkelse tas upp i tunntarmen som socker, resten i grovtarmen som fettsyror. Av korn bildas en relativt stor del propionsyra som kroppen omvandlar till socker men detta går långsamt.
PL
 
Sv: Hästar, insulin och GI

Ah, hoppades att du skulle svara! :)
Där ser man. Jag trodde att själva strukturen på rotsakerna var det som gjorde att de fick ett högt GI. Och då spelade det ingen roll om det var mycket fibrer i eller ej.
Men det kan vara fel såklart, jag har bara en referens.
Korn bör vara bättre än havre ja, men det har jag aldrig hört talas om att man kan ge till hästar helt? Utan då skulle det vara kornkross - vilket då borde ge ett högre GI eftersom strukturen gör den mer lättsmält.
Havre rekommenderas männikor att äta i högre utsträckning, i syfte att sänka GI och äta nyttigare (t ex havregrynsgröt), så jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det här..?
 
Sv: Hästar, insulin och GI

Värden är inte teoretiska äpple, morötter och olika spannmål har fodrats och man har följt glukos/insulin halten. Dessa foder ger en spik på glukos och insulin kurvan och därför betraktas som olämpliga till IR hästar. Jag får återkomma om det teoretiska förklaring till det.

Francess: Nej, det är inte ett sto men det finns inget som tyder att IR skulle vara ärftligt. Min åsikt är att IR hästar inte lämpar sig som mammor men det är mer av praktiska och humanitära skäl än avelhygieniska.
 
Sv: Hästar, insulin och GI

Är IR något som din häst fått på äldre dagar?
 
Sv: Hästar, insulin och GI

Kan du inte berätta vad en IR häst har för symptom???? Hur upptäckte du att du hade en IR-häst????
 
Sv: Hästar, insulin och GI

En viktig skillnad mellan häst o människa är att hästen täcker en stor del av sitt energibehov via fettsyror från grovtarmen dessa produceras från fibrer o den del av stärkelsen som når tunntarmeno ger långsam energi.
Den låga tunntarmsmältbarheten gäller krossat korn.
PL
 
Sv: Hästar, insulin och GI

imported_Dreamer skrev:
Korn bör vara bättre än havre ja, men det har jag aldrig hört talas om att man kan ge till hästar helt? Utan då skulle det vara kornkross - vilket då borde ge ett högre GI eftersom strukturen gör den mer lättsmält.
Havre rekommenderas männikor att äta i högre utsträckning, i syfte att sänka GI och äta nyttigare (t ex havregrynsgröt), så jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det här..?

Du kan ge korn hel till hästar...
Men då måste det kokas eller stöpas (man häller kokande vatten över kornet och låter det stå i minst 1 tim).
 
Sv: Hästar, insulin och GI

jag vet att värdena inte är teoretiska, det är dom inte heller i böckerna jag läst om GI (för människor). Äpplen har lågt GI, rotsaker har högt. (Generellt).
Så det är därför jag blir konfunderad när du säger tvärtom?
Nån som vet om det finns någon bra källa till info om detta, typ GI-tabell för hästar? Eftersom det verkar som att det funkar lite annorlunda där!
 
Sv: Hästar, insulin och GI

Dremer: Varsågod:
Corn 117
Oats and molasses 105
Barley 101
Oats 100
Oats and oil 86
Alfalfa and molasses 85
Wheat 71
Vetch blend hay 53
Carrots 51
Wheat bran 37
Timothy hay 32
Alfalfa cubes 30
Alfalfa hay 26
Bermuda grass hay 23
Rice bran 22
Beep pulp 1


(Saxad från Equine Cushing Group / Studie utfört av Anne Rodiek, Ph.D., Professor of Equine Sciences)
(Tack Sissu, jag låg ett steg fore… :p )


Puppan2: Symptom för IR:
Fång (Speciellt vintertid utan överintag av stärkelseriktfoder)
Fångnacke
Onormal törst (för lite-för mycket)
Fettansamlingar på ovanliga ställen (spec. ovanför ögonsockeln)
Lätt att gå upp i vikt
Ständigt hungrig
Diagnos ställs mha plasma prov, glukos (många lab) och insulin (SLU) Kostnad varierar.

Rikkan:
I människor kan insulinresistens bero på överintag av socker eller långvarig fetma (förstadie till TypII diabetes). Hos hästar är det inte klarlagt om fetma beror på IR eller om det är tvärt om. Mineralbalansen kan spela en viktig roll eftersom många symptom kan ebba ur när dieten uppnår den perfekta balansen (mycket svårt). Min personliga erfarenhet är att så väl gallighet som puls (vid kotan) försvann när jag minskade på den total NSC halten i dieten.
/N
 
Sv: Hästar, insulin och GI

:idea: Ante mig!!

Antar att du är med i alla grupper, :o på mig som inte tänkte :D

Mina tankar är ju annanstans just nu.

MVH/
 
Sv: Hästar, insulin och GI

Vet man ifall hästen i dessa tillfällen visar agg, ilska, humörsvängningar?
 
Sv: Hästar, insulin och GI

"Glycemic Index
of Practical Horse Feeds," ARI project No.
002-2-034. To view and/or obtain a copy of the
complete final report, or to obtain additional
information about this or other research projects,
visit the ARI web site at: ari.calstate.edu. / citat från Dr. E. Kellon
Eller http://ari.calstate.edu/FundedProjects/pdf/Rodiek.pdf
Tyvärr är inte rapporten klar och de värden jag citerade har inte publicerats än. Se det som ett bonus :)
/N
 
Sv: Hästar, insulin och GI

Se det tills vidare bara som ett pilotförsök, hon skriver själv i kommentaren till ett av diagrammen att skillnaden mot havre inte är statistiskt signifikant förrän nere på GI 53!
Jag reagerar mot att hon skriver att upptaget av flyktiga fettsyror inte påverkar blodsockret, det är inte sant, propionsyran ombildas till glukos. Halten av propionsyra ökar när stärkelse från tex korn eller majs når grovtarmen.
Jag undrar vidare varför det inte står i vilken form hon gett majsen, processning av majs påverkar nämligen smältbarheten väldigt mycket.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp