Häst utan sällskap

Dingelass

Trådstartare
Någon som kan tipsa mig om vart jag kan läsa om lagar kring detta?

Funderar kring hur jag ska komponera ihop hästarnas betesperioder och om det skulle vara möjligt att ha en kvar hemma på gården ett par veckor men vet inte om det skulle vara olagligt?
Självklart vet jag ju att de mår bäst av få gå tillsammans men det skulle lösa hela situationen och bara vara tillfälligt, förhoppningsvis får jag ett positivt besked i veckan och då är problemet ur världen och alla kan gå samtidigt men spånar på andra lösningar så länge...
 
Sv: Häst utan sällskap

Din häst behöver social kontakt
Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.
Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.
---
www.jordbruksverket.se
 
Sv: Häst utan sällskap

Det är inte olagligt när det gäller tillfälliga lösningar, även om det kanske inte är utalat något exakt hur länge tillfällig är. Risken att du åker dit för ett par veckor är minimal om du bara tänker på lagligheten. Jag tror du mer behöver fundera på hur hästen klarar det än på paragraferna.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst utan sällskap

Låt inte hästen stå ensam.
Min fick göra det ett tag, 2 veckor. Det hästen gick aldrig att ha själv mer, någonsin. Det gick inte att ta in hästarna var för sig, båda var tvungna att gå in samtidigt. Annars blev det fina akrobatik rörelser i luften.
Man kunde inte rida ut själv, inte gå på promenad, inte ta in och borsta mm.

Det är ingen bra idé.
 
Sv: Häst utan sällskap

Min fick också stå ensam ett tag, betydligt längre än två veckor. Blev väldigt glad när hästkompisen var tillbaka igen, men inte mer än så. Är precis lika lugn och okomplicerad att ha själv i alla situationer som innan.

Alla fungerar olika.

Till ts-
Går det inte att lösa på annat vis, så är det nog helt okej enligt lagen att temporärt ha häst ensam. Hur gör man annars när man har egen gård med två hästar och den ena tex akut åker in på klinik?
Däremot kanske du kan kolla om det finns nån annan häst i närheten som kan hålla din ensamma häst sällskap, som har samma "krav på bete" som din eller vad det nu gäller?
För även om min häst inte tog några men av det, så var det verkligen ingen lycklig häst den perioden..
 
Sv: Häst utan sällskap

Nu har vi "andra djur" på gården, så någon häst blir aldrig helt ensam, utan får sällskap med får, men hur en häst klarar att vara utan andra hästar är väldigt individuellt.

Vi betäcker ett eller ett par ston varje år. Det innebär att allt som oftast riskerar en av hästarna att vara ensam en eller två veckor, om det inte finns någon unghäst hemma. Det är svårt att veta exakt hur länge hästarna blir kvar hos hingsten.

Av de hästar vi har eller har haft, så kan EN av de nuvarande, inte vara utan hästsällskap. De andra tycker att första dygnet ungefär är pest, men sedan så märker vi att de helt enkelt tyr sig till oss människor istället. Vi brukar lägga extra tid på den ensamma hästen, så förutom rid- eller körturer blir det enkla små korta promenader i skogen, en extra borstning, eller lite klickerträning i hagen.
Ingen av hästarna "blir konstig" efteråt, när kompisarna kommit tillbaka.

Den som har svårt att vara ensam, fortsätter att vara orolig under hela tiden den är ensam, så den slipper numera ensamveckor. Vi har provat två gånger med den hästen, men numera så löser vi det på annat sätt. Tilläggas bör, är att den hästen, som vi köpte som vuxen, alltid har haft smärre problem med att vara ensam i box eller hage när de andra hästarna rids eller körs.

Om du känner din häst/hästar, och du vet att de är lugna när de är ensamma i stall och hage, så kan du prova.

Det är definitivt inte olagligt att ha hästen ensam hemma en kortare tid.

Hur ska man annars kunna åka i väg på en tävling över en helg med sin häst?
Ska båda hästarna läggas in på klinik/stallas upp i annat stall när en är sjuk?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst utan sällskap

Bara för att din häst är flockbunden och osäker ensam och inte fixade det så betyder det inte att det gäller alla hästar. Trygga och självständiga hästar klarar av att vara själv några veckor, förutsatt att de har en ägare som de litar på och som spenderar mkt tid med dem. Att placera hästen ensam i en hage går förstås inte, det är grymt.

Jag hade min häst själv några somrar när övriga hästar i stallet åkte i väg på sommarbete. Det var inga problem alls, han var lika glad och trygg som vanligt och nöjd med sitt tvåbenta sällskap. Märkte ingen skillnad på honom alls, men jag var hos honom större delen av dagen så helt ensam var han ju inte. På natten hade han sällskap av sina katter.

Även om det inte är idealisk så är det inte så att alla hästar far illa av att inte ha hästsällskap i en begränsad period. Går ju även att låna några får att ha med hästen, då har du uppfyllt lagens krav på sällskap.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 433
Senast: tanten
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Mia_R
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 361
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp