Häst som tränger mot mitten vid longering

L

LitenMyra

Jag har en liten fråga angående longering.

När jag longerar min häst vill hon inte gå ut på volten utan tränger in mot mitten, hur får jag ut henne på spåret igen?

Tacksam för svar!

/Myran

Sv: Häst som tränger mot mitten vid longering

på vissa hästar räcker det med att skaka lite på linan. Andra håller volten om du håller pisken mot hästens framdel när den drar sig mot mitten. Endel hästar håller volten bättre om linföraren går med själv på en liten, liten volt. Ibland hjälper det att ha en medhjälpare som leder hästen på voltspåret i början. Prova dig fram och se vad som fungerar.

Samma fråga figurerade i ett pat trådar här bara för ca en månad sedan, leta, för där fanns mycket klokt. Lycka till.

Gör dig stor och gå emot framdelen på hästen. och så fort den går utåt, så går du tillbaka. Se till att du inte går för långt fram när du longerar då blockerar du hästens väg framåt det kan även vara därför den tränger inåt.

LitenMyra skrev:
Jag har en liten fråga angående longering.

När jag longerar min häst vill hon inte gå ut på volten utan tränger in mot mitten, hur får jag ut henne på spåret igen?

Tacksam för svar!

/Myran
Använder du longerspö?

min medryttarhäst vill ibland inte gå ut i ena hörnet på ridbanan när man longerar/tömkör. hon har blivit skrämd av grannungarna där flera gånger och är hon på bushumör kan hon ta tillfället i akt att helt enkelt byta riktning, in mot volten.

jag gör som såa tt jag går med på en liet mindre volt, och på den delen där hon brukar tränga inåt breder jag ut armarna och linan och fungerar som en vägg, så håller hon sig på voltspåret.
ibland funkar det att skaka linan också, som någon annan skrev, brukar funka det med!

Min häst gör med sådär ibland, då brukar jag antingen peta ut henne med hjälp av långt dressyrspö, eller slänga änden av linan mot henne (nej, jag är ingen nh-repviftare :p )

jo det använder jag, men eftersom hon är hyffsat pigg brukar hon öka så fort man rör pisken, även om man inte använt det som en drivande hjälp

Jag brukar stryka med pisken över hela hästen innan jag börjar longera. Då ska hon stå helt still. Min reagerade likadant som din gör i början (med att öka på) men hon har lärt sig nu att stå helt stilla. Använder aldrig nånsin pisken på något annat vis. Det är bara till att hålla på och hålla på tills de vänjer sig att den inte är farlig...kan ta tid. Beröm är ju A och O där!

Jag har samma problem. Jag brukar då korta upp linan, så linan inte är längre än att jag kan nå hästen med longerspöt. Sen markerar jag med linan mot bogen. Använder den inte som drivande hjälp, då det verkligen inte behövs:smirk: . Sen att jag får gå på en större volt det får man se som en bonusgrej att man får motion;)

du måste visa hästen att du inte vill att hon ska gå in mot mitten! Då brukar det inte funka med ett longeringsspö. Om hom gär in mot mitten, prova att slänga upp händerna ock skarpt säga "Nej!" (inte skrika, bara skarpt ock tydligt). Din häst kommer säkert att hoppa bak lite med förvåning, med sen kommer hom att gå ut på volten igen (belöna henne mad rösten när hon är ute på volten) . Efter du har gjort detta detta ett par gånger försöker hon inte komma in mot mitten igen (men on hon försöker så bara gör samma sak som innan). :D

lycka till!

Om du har den på en lite mindra volt kan du gå snett bakom den, då flyttar den sig utåt. min häst är precis likadan, men detta funkar verkligen jättebra.

Något som jag brukar göra med hästar som inte tar ut volten ordentligt är att sätta ett par tömmar på hästen, ytter tömmen placerar man längsmed hästen och sedan bak över haserna, innertömmen hållar man så att den är placerad på samma sätt som vid longering. Anledningen till att jag föredrar detta sätt är att när hästen går in mot mitten så kan man bara ta ett lätt tag om yttertömmen och leda ut hästen på rätt spår igen. :idea:

nej inga inspänningar

jag brukar tömköra en del, och då är det ju inga problem, bara att ta i yttertömmen som du sa, men detta problem dyker upp vid longering

andvänd loger piskan mot bogen ..

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Buzzter
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Zevzan
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30