Häst som "kastar" i sig maten

lovehorses

Trådstartare
Jag har nyligen skaffat en till häst. Min andra häst äter i lugn och ro och tar gott om tid på sig. Så jag e van med det.
Den nya hästen äter snabbt, lite för snabbt tycker jag som inte är van med det. :o

Till natten får han 4 kg hösilage i ett hönät med stora rutor. De äter han upp på 30-45 minuter. Vad ska han göra resten av 8 -10 timmarna?! :confused: Domdera i boxen som han gör nu.

Han får ca 10 kg hösilage uppdelat på 4 givor.
Ger till natten i hönät för sysselsättningen men det verkar inte hjälpa.
Har nu provat halm men ingen större förbättring i längden heller.
Har satt in grankvistar för sysselsättning, de kasta han ut igen.:angel:

Fundera nu på om man sku ge fler givor, speciellt på em/kvällen så att han sku va lite mätt när han kommer in.

Ideer/tips hur ni har gjort när ni haft glupska hästar?!
Eller är det bara att gilla läget.;)
 
Till min funkar det prima med halm, han äter det gärna. Tyvärr har ju inte alla den lyxen.

Det är inte så att du kan öka givan? Jag tänker att han kanske slänger i sig maten för att han är hungrig.
 
Hur stor är hästen? Och vad har du för ts-halt i grovfodert? 10 kg hösilage med en ts-halt på typ 60 % ger ju bara 6 kg foder..
 
Det är en tinker/varmblodkorsning på ca 155 i mankhöjd. E åt de lättföddarehållet
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad ts va 73 om jag inte minns fel.
Det är ett bra foder som passar hästar som tränas extremt mycket om jag förstod det rätt. ;)

Har funderat på det om han är hungrig om man sku öka lite men vill inte för mycket.

Han motioneras inte mycket, hagprydnad.

Kanske man sku prova öka några kg till?!?!?!
 
Jag har nyligen skaffat en till häst. Min andra häst äter i lugn och ro och tar gott om tid på sig. Så jag e van med det.
Den nya hästen äter snabbt, lite för snabbt tycker jag som inte är van med det. :o

Till natten får han 4 kg hösilage i ett hönät med stora rutor. De äter han upp på 30-45 minuter. Vad ska han göra resten av 8 -10 timmarna?! :confused: Domdera i boxen som han gör nu.

Han får ca 10 kg hösilage uppdelat på 4 givor.
Ger till natten i hönät för sysselsättningen men det verkar inte hjälpa.
Har nu provat halm men ingen större förbättring i längden heller.
Har satt in grankvistar för sysselsättning, de kasta han ut igen.:angel:

Fundera nu på om man sku ge fler givor, speciellt på em/kvällen så att han sku va lite mätt när han kommer in.

Ideer/tips hur ni har gjort när ni haft glupska hästar?!
Eller är det bara att gilla läget.;)
Nät med mindre hål?
 
Tycker det låter som om hästen får lite lite grovfoder, har du analys på ensilaget så skulle jag använda något foderberäkningsprogram för att kolla foderstaten.
Min ponny får precis det hon ska när det gäller grovfoder med sitt hö/hösilage men har fri tillgång på halm i boxen samt fri tillgång på halm i hagen och småpillar i halmen när hon blir hungrig.
 
Jag köpte en aktivitetsboll till min glupska häst. Den spottar ut godis när hästen rullar den. Tack vare den har ättiden ökat markant eftersom hästen då tar några tuggor hö och sedan rullar på bollen någon minut för att sedan ta några tuggor hö till osv. Hönät funkade inte ens med småmaskor, hon blev snarare frustrerad över att hon fick ut så lite hö per tugga. Nu tar hon småtuggor av sig själv.
 
Byt ut nattfodret till fri tillgång till halm istället. Komplettera med lusern eller något annat proteinfodermedel. Det låter på din beskrivning att du inte har räknat ut någon foderstat till hästen baserat på grovfodrets näringsinnehåll. Om du inte gjort det så gör det.
 
Efter mycket funderande... jag har funderat flera dagar för den som undrar.:)

Provar nu att öka foder givan till 13 kg/dag.
morgon 3 kg
kl 12 3 kg
kl 17 2 kg
kl 20 1 kg + kraftfoder
ca kl 22 4 kg

Halmen tar jag bort för den va inte av intresse alls.
 
Jag avskyr stressätning! Mer grovfoder helt klart. Om hästen blir supertjock så hade jag testat tipset om att bara ge halm på natten i typ en vecka så att hästen kan äta hela sin giva hösilage på dagen. Hela poängen är alltså att bara ge halm i boxen så att det blir en vana.
 
Jag har nyligen skaffat en till häst. Min andra häst äter i lugn och ro och tar gott om tid på sig. Så jag e van med det.
Den nya hästen äter snabbt, lite för snabbt tycker jag som inte är van med det. :o

Till natten får han 4 kg hösilage i ett hönät med stora rutor. De äter han upp på 30-45 minuter. Vad ska han göra resten av 8 -10 timmarna?! :confused: Domdera i boxen som han gör nu.

Han får ca 10 kg hösilage uppdelat på 4 givor.
Ger till natten i hönät för sysselsättningen men det verkar inte hjälpa.
Har nu provat halm men ingen större förbättring i längden heller.
Har satt in grankvistar för sysselsättning, de kasta han ut igen.:angel:

Fundera nu på om man sku ge fler givor, speciellt på em/kvällen så att han sku va lite mätt när han kommer in.

Ideer/tips hur ni har gjort när ni haft glupska hästar?!
Eller är det bara att gilla läget.;)

Hur har hästen haft det innan med mat och hagkompisar? Jag tycker det låter som en häst som är stressäter för att få i sig sin mat innan någon annan tar den.

När jag köpte min var han lägst i rang och när dåvarande ägaren slängde ut hö i hagen var det inte alltid tillräckligt till alla hästar så de fick slåss om maten och då åt min när han kom åt, annars gick han undan. I flera år höll jag på med hönät för att få honom att äta långsammare men det hade faktiskt motsatt effekt, ökade givan, han hade fri tillgång på halm - stressade ändå. Tog bort nätet och så fick han en egen hage - vips så tog det inte lång tid innan han saktade ner sitt ätande och äter numera 2 kg på nästan 2 timmar mot 20 min tidigare :D
 
Blanda hö och halm i nätet då kanske det tar längre tid för honom att äta. Tänker om han nu inte åt halmen så kanske han måste sortera allt...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 254
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp