häst skötsel

Hej detta är min första tråd men jag undrar en sak hur sköter ni er häst
Dagsrutiner:
Alla dagar : Tittar till hästen, känner genom henne att hon inte är svullen / varm / har ont / har fästingar eller sår. Sprayar insektsspray sommartid. Kratsar hovar. Övrigt sköter stallägaren om ( ge mat , mocka osv ) . Flera ggr i veckan: Rykta, motionera, sköta utrustning . Var 8:e vecka: hovslagaren på besök. Någpngång i året massage, tandläkare , duscha hästen. Ungefär så är skötselrutinerna. Sedan är det ju massor med smågrejer man gör vid behov: täckesbyte , ändra i foderstaten v.b , kolla hästens hull mm. Jag glömde ett bland det viktigaste: Pussa hästen = ) Alla dagar = )
 
Daglig koll av allmäntillstånd, mycket grovfoder och utevistelse, just nu i form av lösdrift. Passande utrustning och veterinär vid behov.

Borstning och pyssel före ridning, dvs 5-6 daga/vecka. Stretch och massage efter vid behov.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Undrar om det är någon tävlingskarens i Equi Jewal?
Svar
1
· Visningar
248
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
676
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp