Häst och universitetsstudier

Mirre

Trådstartare
Ni som läser på universitetet och har häst, hur hinner med allt?

Funderar på att läsa till psykolog, det är fem års studier som väntar då.
Men suget efter häst finns ju också, har varit hästlös några år nu så abstinensen är enorm ;) Vänta 5 år till känns inte speciellt lockande.
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Äsch, det handlar bara om prioriteringar!
Dock kan det ju vara just inkomsten under studietiden som sätter käppar i hjulet... :(

Pluggat ett år till lärare nu, men till hösten har jag faktiskt sökt psykolog! (hoppas på att komma in...) Med en egen ridhäst, plus några som jag ridit åt folk några dagar i veckan :)
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Jag läser till Civilekonom i Växjö, är klar med första året nu till sommaren och har hästen med mig. Står ganska billigt (1700 inkl hösilage, anläggning med litet ridhus, paddock och bra hagar. Jag har klarat mig, men sparade i princip alla mina sommarjobbspengar från förra sommaren och det är nog tack vare dom jag har gått runt utan att behöva dra ner för mkt på allt. Det ultimata är ju att ströjobba lite så man får en extrainkomst, sen beror det ju även på din hyra och hästens stallhyra, hur mkt du vill träna och så vidare. Jag har i princip köpstopp på både kläder och hästgrejer, vilket jag trodde skulle bli jättejobbigt med det är det faktiskt inte, bara så värt det. Jag får lite hjälp hemifrån, tex när de drog vargtänderna betalade mamma räkningen, och hon sätter ibland över pengar till försäkringen. Jag kan bara säga att jag inte har ångrat mig!!


Såg nu att du frågade om tiden och inte om pengarna! Tiden är absolut inga problem så länge du planerar lite... Det är ju betydligt mer fritt att plugga än att jobba heltid, så om du inte har tid som student är jag tveksam till om du någonsin kommer ha tid? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst och universitetsstudier

Jag tyckte inte tiden var något problem, tvärtom var det väldigt skönt att vara i stallet o få koppla bort alla måsten och borden några timmar varje Dag!

Med ekonomin var det lite besvärligt men med en stallhyra på 250kr plus hö så kom jag undan billigt! Dock helt utan faciliteter och i en halvbra lösdrift men ändå! Hästen var lycklig o jag var lycklig! Vem behöver lyx när man har häst? Käka knäckebröd, gröt och dricka vatten är finfint. Böcker finns på biblioteket och man kan jobba på kårpuben istället för att supa upp bidragen ;-)
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Ursäkta för ett litet trådkap, men jag sitter i liknande situation..

Och det jag undrar över är hur mycket av studiemedlet man FÅR och hur mycket man får LÅNA?

Jag har samlat ihop lite pengar, men undrar ändå.. Det är ju 3-5 år man ska plugga, rätt lång tid att få pengarna att räcka :nailbiting:
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Jag bodde fortfarande hemma större delen av pluggtiden så jag behövde inte bekymra mig så mkt om "hushållsliga" bestyr ;) sen när jag flyttade hemifrån tog det lite mer tid, men prioriterar man bara går det finfint! (Vi hade 35 schemalagda obligatoriska timmar/vecka, de övriga fem timmarna plus övrig tid fick användas till studier)
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Lite så tänker jag också.
Dem där pengarna ska ju räcka till en del ändå.

Tidsmässigt så är det väl prioriteringar som sagt, dock har jag barn också som vill ha tid. Dock är stora sonen lika hästtokig som jag, mini så liten så han hänger bara med på allt. Så dem går ju att ha med mycket i stallet.
 
Sv: Häst och universitetsstudier

För mig har det gått bra. har haft häst under tiden jag har pluggat och har fortfarande.

för mig har tiden sällan varit ett problem speciellt som jag haft medryttare nån dag i veckan, då har det varit snävare ekonomiskt.
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Har ingen egen häst, på grund av ekonomin, men hinner utan problem lägga några timmar i stallet eller på annan fritidsaktivitet varje dag utan att behöva stressa. På vintern känns det ju dessutom (i alla fall för mig som älskar skogsturer) som en fördel att plugga. Har sällan föreläsning varje dag/hela dagen utan kan vara i stallet på förmiddagen och sen plugga på kvällen tex.

Dessutom finns det ju så mycket man kan förenkla om man inte hinner med allt. Ha hästen på lösdrift för att slippa mockningen, skaffa medryttare, lägga på häst täcke om det är lerigt ute... Eller vad man nu hittar på.
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Jag tar för givet att man har för avsikt att jobba hela sommaren! Sommarpengarna får man sedan dela ut över pluggmånaderna! Så pengarna behöver förhoppningsvis inte räcka i fem år, utan ett år i taget och det du har sparat/sparar under tiden rör du helt enkelt inte :)
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Jag läser första året på ekonomprogrammet och har två egna hästar; en ridhäst och en shettis. Det ÄR tufft, periodvis för tufft, men jag tycker på det stora hela att det är värt det. Tvingas jag välja mellan plugget och hästarna, så väljer jag hästarna.

Det handlar om att planera, prioritera och bita ihop. Jag hade helst velat rida varje dag, men det brukar bli 4 gånger i veckan, typ varannan dag. Plus
motionera ponnyn ungefär 2-3 ggr/vecka. Mockning och skötsel varje dag, men det kan klaras av på en timme om jag skyndar mig lite.

Jag försöker köra arbetsdagar med plugget, vi har sällan schemalagt hela dagar utan mellan 2-5 timmar/ dag 4-5 dagar i veckan. Jag är på skolan 8 - 16 och pluggar även mellan lektioner/föreläsningar, sedan stallet och så är jag ledig på kvällarna när jag kommer hem. Har inte bästa disciplinen men försöker hålla mig till detta. Har klarat mig ok genom första året, satsar på att hålla mitt schema bättre nästa år och kanske skaffa medryttare...

Jag har fått välja bort studentföreningar och sånt som kräver extra engagemang, lite tråkigt ibland men hästarna är viktigare.

MEN! Om du inte redan har häst så rekomenderar jag dig att läsa åtminstone en termin innan du köper häst, bara för att se hur det känns med tid och pengar. Jag har sån tur att jag kan ha hästarna hemma hos mamma 20 minuter bort. Jag betalar bara de löpande kostnaderna, annars hade jag aldrig haft råd.
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Säger som de andra här - det är inte tiden utan pengarna som gör att det kan vara kämpigt att ha häst och studera. Jag har turen att min häst inte kräver en massa olika fodersorter utan det är stallhyra (där allt ingår), försäkring och hovslagare som kostar för mig. Skulle jag ha jobbat som tidigare hade jag inte haft tid med någon häst pga av arbetstiderna men istället haft mer än väl råd med det. Så det är prioriteringar som de andra också tar upp. Jag väljer min häst i första hand istället för resor, kläder eller annat. För mig är det värt den "uppoffringen" alla gånger.
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Jag läser till sjukgymnast och jag känner verkligen att jag inte har tid att ha egen häst... Det är ett högt tempo på utbildningen, och jag är väl inte så pass effektiv så jag får lägga ner mkt tid på kvällar och helger för att plugga.

Min gammelpålle tog vi bort för ett år sedan, och efter förra sommaren så var jag lite sugen på att skaffa häst. Men jag tänkte till en gång till, och bestämde mig för att vänta ett tag till. :) Har ett bra samarbete med min faster, så jag får rida hennes häst 2 ggr i veckan samt träna och tävla. Så det räcker gott och väl för mig just nu!

Jag tror absolut att det går att kombinera häst och universitetsstudier, det gäller då att vara effektiv, ha god planering och kunna prioritera. (Inget för mig allstå.. ;))
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Och det jag undrar över är hur mycket av studiemedlet man FÅR och hur mycket man får LÅNA?


Jag får runt 700 i bidrag per vecka och 1530 i lån. På en månad där jag får ut för fyra veckor får jag alltså totalt lite mindre än 9000, varav 2800 är bidrag.
Jag har inga tilläggsbidrag eller merkostnadslån.
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Beror väl på hur bra läshuvud man har och vilket program man läser. Jag tyckte inte alls det var några problem att hinna med studier och hästar, däremot så får man ju jobba 50% om man skall ha råd att ha häst och då blir det lite kämpigare. Fick planera så jag inte jobbade lika mkt när jag hade tentor men det var inte många lediga sekunder i dygnet...

Jag hade redan hästarna men skulle inte rekommendera att köpa ny häst när du vet att du har 5 års studier framför dig.
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Som student har du generellt mycket mer egen tid än när du arbetar. Du har dina föreläsningar - men sedan kan du själv bestämma när och var du ska studera/ha grupparbeten/skriva själv.

På ett heltidsjobb med kontorstider så sitter du "fast" 8-17+restid. Så ser det ytterst sällan ut som student.

Däremot är ekonomin tuffare givetvis. Siffrorna får du räkna på, CSN + extrajobb.

När jag var student, med häst och hund, gick det runt. Dock inte med några enorma marginaler, jobbade helger vilket var tacksamt genom OBn. Men jag älskade att bestämma själv över tiden i så stor utsträckning. :love:
 
Sv: Häst och universitetsstudier

Jag har utan problem fixat det. Hästen kostar 1500 i månaden i hyra (lösdrift, hösilage och kraftfoder ingår, plus att hon som har stallet mockar lösdriften), hästen är oskodd så hovslagaren går bara på 350 kr/varannan månad och hästen är så ung att träningar och tävlingar inte har varit aktuella. Försäkringen är 3500 kronor/år. Nu är min häst ganska billig i drift p.g.a. sin låga ålder, det hade givetvis varit dyrare med en äldre häst som kanske ska helskos och tränas för tränare, men det beror ju lite på dina ambitioner också. Jag bor hemma, så jag kommer undan med en billigare "hyra" till föräldrarna jämfört med om jag skulle haft egen lägenhet i stan.

Tidsmässigt har det verkligen inte varit några problem. Vi har max gått tre heldagar i veckan, resten har varit hemmaplugg. Då handlar det om att prioritera, jag har fått sitta med skolarbete kvällar och helger mot att kunna vara i stallet i dagsljus. Nu hade jag redan häst innan jag började plugga, och jag kom direkt från gymnasiet, så varken tiden eller ekonomin var bättre innan jag började plugga. Jag hinner betydligt mer nu än när jag gick i skolan 8-16, och då hade jag ändå två tävlingshästar.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 872
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp