häst halt hos fodervärden.

Uppsnarjd

Trådstartare
Har en häst ute på foder, fodervärden har nu sagt upp kontraktet och jag började leta efter nu fodervärd. Då blir hästen halt, visar sig vara inflammation i ytliga böjsenan strax under framknät, och det är ju ganska lång läktid på senskador.

Hur hade ni gjort nu? Tagit hem hästen i väntan på att den ska bli frisk, försökt få fodervärden att ha kvar den, letat ny fodervärd?
Känner mig alldeles villrådig:confused:
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Jag har exakt samma situation men bärrandsröta, nu litar jag på fodervärden att han ger henne bästa tänkbara vård, så hästen åkte tillbaka till honom, hon får komma hem när hon är friskförklarad.
Så litar du på din fodervärd, föreslår jag dig göra samma sak :)
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Jag litar blint på min fodervärd, men de har ju sagt upp kontraktet och det tyder på att de inte vill ha kvar hästen (tror tom de skaffat en ny foderhäst redan).
Tänkte att eftersom de är de som "orsakat" skadan, kan man tvinga dem att ta hand om den?
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Jag hade kontrakt, så har ni det så kan du det, att du vill ha hem hästen friskförklarad :)
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

JO vi har kontrakt. Står att fodervärden ansvarar för skada på hästen enligt gällande lag.
Men vad säger den lagen exakt?
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

jag vet inte, men min fv sa helt enkelt inte emot, utan ansåg det som ett rimligt krav, att han tog sitt ansvar :)
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Lagen säger inget om vem som ska ta hand om en skadad häst, står det inget i ditt kontrakt om skicket på hästen vid tillbakalämnandet så får du lita på fodervärldens goda vilja eller om denne inte tar hand om hästen fixa det själv eller hitta någon annan som är villig (lär blir svårt).
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Det står inte i kontraktet att hästen ska lämnas tillbaka i det skick som hästen var i när fordervärden tog över "eller nått liknande"?

Brukar inte det stå i ett standardkontrakt? Borde väl vara så att står det att fodervärden ansvar för skada så ansvarar den för hästen så länge den har skadan?

Vad du inte ska göra iallafall är att ta hem hästen i det läget (om du vill att fodervärden ska ansvara för skadan).
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

står "för den händelse hästens skick avsevärt försämras under fodervärdstiden skall fodervärden ersätta den skada som därigenom uppkommit.
Fodervärden skall stå för de kostnader som kan uppkomma för att hästen skall återfå gott skick i detta fall"
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Jag tolkar ordalydelsen som fodervärden har rätt att lämna tillbaks hästen men måste betala för vården. Det kan bli knepigt dels pga ordalydelsen "avsevärt försämrat skick" dels för att du enligt kontrakt inte har rätt att kräva att fodervärden lämnar tillbaks i skicket utan bara har rätt till ersättning. Och vill inte fodervärden betala ersättning så kan det bli en dyr historia att få ut pengarna i den mån man över huvudaget får dem, vad som ingår i avsevärt försämrat skick är inte självklart.
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Fast jag tror nog det är rätt lugnt att man kan hävda avsevärt sämre skick när en häst som överlämnats i fullt ridbart skick, kommer hem med senskada som tar minst 6 mån att läka.

Gör helt klart med fodervärden vem som står för vad INNAN du tar hem hästen, se till att skriva ned det ni kommit överens om i 2 ex som ni undertecknar och sen ska det inte vara nåt problem för dig att få fodervärden att stå för skadan.
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Det knepiga är inte vad du och jag tycker utan att som kontraktet är skrivet så har fodervärden rätt att lämna tillbaks hästen och vill denne sedan inte betala godvilligt så måste ägaren processa, i värsta fall i domstol för att få pengarna. Och vad domstolen säger när man kommer så långt det vet vi inte i förväg men vanligen brukar det sluta med tomma plånböcker och en förlikning.

Skrivningen i avsevärt sämre skick är inte så lovande i sammanhanget, jag vet inte vad som egentligen krävs här, men det är öppet för tolkning. skrivningen "I samma skick" hade gjort det mycket lättare att få rätt och framförallt att "hästen ska återlämnas i samma skick". Den som är smart och inte vill stå för något vägrar förmodligen skriva under någon överenskommelse utan hävdar att hästen visserligen har en skada men att den inte är i väsentligt sämre skick. Det krävs också att man gjort en veterinärbesiktning i samband med överlämnandet.

Nu behöver det inte gå så illa, det finns många som vill göra rätt för sig, men det är inte alla.
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Sitter och funderar på om det gjordes nån veterinärbesiktning i samband med överlämnandet, men minns faktiskt inte. (Jag var inte ens inblandad i själva överlämnandet utan det skötte fodervärdarna på egen hand)
Men när de hämtade henne tränades hon för att starta L:A hoppning och var i full tävlingskondition.
Så jämfört med det måste väl hon vara i avsevärt sämre skick nu?
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Sitter och funderar på om det gjordes nån veterinärbesiktning i samband med överlämnandet, men minns faktiskt inte. (Jag var inte ens inblandad i själva överlämnandet utan det skötte fodervärdarna på egen hand)
Men när de hämtade henne tränades hon för att starta L:A hoppning och var i full tävlingskondition.
Så jämfört med det måste väl hon vara i avsevärt sämre skick nu?


Säkerligen, men hur bevisar du det om det blir tvist? Och om fodervärden krånglar är du beredd på att gå till domstol?

Om fodervärden går med på kraven är allt lugnt förståss.
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Säkerligen, men hur bevisar du det om det blir tvist? Och om fodervärden krånglar är du beredd på att gå till domstol?

Om fodervärden går med på kraven är allt lugnt förståss.

Tidigare fodervärd skulle säkert ställa upp och vittna om det, men det kanske inte räcker?
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Alltså jag förstår ditt dilemma men : om fodervärden sagt upp kontraktet och skaffat ny foderhäst osv hade iallafall aldrig jag , velat ha kvar min häst skadad i dennes vård. Risken är ju att engagemanget saknas så att säga .
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Är du beredd att bråka för det? Vad skulle fodervärldens vittnesmål egentligen räcka till? Det är inte något expertvittne antar jag så det är mest tyckande och det mest bekymmersamma är enligt mig lydelsen i "avsevärt sämre skick" vet e katten hur en domstol skulle tolka det. Går det så långt så finns det risken att din plånbok blir smalare och inte får påfyllnad.

Kan du inte göra upp med fodervärden i godo så tänk noga efter om du är beredd på några års strid och eventuellt stora kostnader som resultat. Är du det så fine, ta kontakt med en advokat och gå igenom förutsättningarna, men ha i åtanken att advokaten vill ha betalt även om du förlorar och en del kanske inte är helt ärliga om möjligheterna.
 
Sv: häst halt hos fodervärden.

Tänkte att eftersom de är de som "orsakat" skadan, kan man tvinga dem att ta hand om den?

Är det en förslitning? Då kan jag tycka att fodervärden bör stå för kostnaderna pga slarvande vid ridningen ev ridit hästen för hårt och antagligen slarvat med att hålla koll på ev små svullnader, är det en hagolycka men hästen är i bra skick så hade jag inte låtit fodervärden stå för kostnaderna, tagit hem hästen hade jag gjort oavsett, hade aldrig låtit en fodervärd som sagt upp avtalet ta hand om en skadad häst.

Varför har du den ute på foder? Är det pga ekonomin så förstår jag att det blir problem att ta hem hästen men annars hade jag nog tagit hem den och gett den en bra konvalecent så att hästen sen blir frisk och hållbar igen.

Sen tänkte jag också på det här med besiktningen innan, jag tror ju inte att dom ultraljudade hästen på besiktningen vilket gör att hästen faktiskt kanske redan hade en förslitning där som inte då märktes av. En besiktning säger ju faktiskt ingenting om hästens senor.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
30 688
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 773
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp