häst- diabetes ?????????????????

Jag har då aldrig hört det.... tror jag...
Varför undrar du det?
 
Fick höra att betfor kunde skapa sockersjuka och blev orolig min får ca 6 dl( blötlagd) per dag
 
Detta måste vara nått nytt i så fall...
Jag har hållt på med hästar på fritiden i ca 25år och jag har arbetat med hästar i ca 10 år och jag har aldrig hört om sockersjuka hos hästar. Det jag har hört är att endel hästar som bara får betfor 1 gång /dag tex morgon kan bli "loj" och seg på em pga att blodsockerhalten sjunker på dom, men dessa hästar brukar också reagera med "stirrighet" strax efter betfor intaget. Dessa hästar är bara lite mera socker kännsliga än andra, men dom har för den skull inte diabetes.
Det bästa för hästen är att hålla en så jämn blodsocker nivå som möjligt hela dygnet.
 
Det låter ju otroligt!!! men hundar kan ju få det, så är det en omöjlighet för hästar att få det, de kan ju få magsår
 
Hästar kan utveckla insulin resistans. Det är inte samma sak som diabetes. Att det skulle vara beroende på betfor har jag svårt att tro.
Sök på diabetes så får du fram en förklaring...
 
det finns två typer 1 o 2 fick fram att insulinet inte räcker för kroppens behov och kroppcellerna förlorar sin känslighet det beror även på fetma en häst kan vara för överhullig och celler har dom ,dom kan ju vara allergiska mot pollen som vi...få magsår som vi....m.m.
 
Har pratat med AGRIAS-vetrinärer och dom säjer att en häst kan få diabetes men det är ovanligt......
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag är 17 och är livrädd för diabetes, iallafall typ 1. Något av symptomen stämmer in, exempelvis trötthet och så kallad...
2
Svar
22
· Visningar
1 483
  • Artikel
Hästnyheter Ökad kunskap om insulinreglering hos häst kan användas för att bättre förstå hur typ 2-diabetes hos barn kan förebyggas och behandlas...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej alla! Sitter med en skoluppgift om diabetes och att mäta sitt blodsocker. Jag får inget riktigt grepp om hur detta fungerar, hur...
2
Svar
27
· Visningar
1 237
Kropp & Själ Har läst detta på flera sidor, minns inte vilka. Undrar om nån här provat och sett att det fungerar? Kan ju inte vara farligt iallafall...
Svar
18
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp