Här har jag stått och varit duktig mamma.

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sweet Chili

Halva dagen har jag stått och lagat hemlagad mat till min 6 månaders. Alla möjliga sorter och gott blev det. :d När sen sambon kom hem från jobbet och vi skulle sätta oss för att äta, tar jag fram en av burkarna med potatismos med ärtor och majs till lilltösen. Ivrig som vanligt är hon när hon ser sin tallrik. Första skeden in i munnen och sen, hemska barn bara ryser i hela kroppen, spottar och fräser, länge och väl tills maten rann ut över hakan på henne. :( :( :cry: Sårad!? Nä, jag känner mig verkligen inte sårad. :crazy: :crazy:

Hon tokvägrade. Testade sedan en burk som är köpt, nä inte det heller. Sen fram med havregröten och lilltjejen strålar av lycka. Gröt är det godaste som finns!

Så fram med Era tips. Är det bara till att vänta ett tag till? Eller hur gör man? Det enda hon tycker om är Havregröt, Banangröt, katrinplommonpuré och morotspuré. Allt annat åker ut. Inte ens något av de sötare puréerna vill hon ha.
 
Sv: Här har jag stått och varit duktig mamma.

Duktig du är som orkar stå och laga mat själv.

Jag är lat och köper burkar till min 7 1/2 månaders dotter. Fast vid smakportionerna i början gjorde jag mycket själv.

Har inte så mycket tips då det mesta slinker ner hos min dotter men jag tror inte du skall göra så stor affär av det hela. Hon är inte så gammal än. Ge henne det hon tycker om och prova lite annat efterhand. Går hon upp i vikt som hon ska så behöver du inte oroa dig.

Lycka till
 
Sv: Här har jag stått och varit duktig mamma.

Tack!

Ja, jag tänkte jag skulle försöka vara duktig som gör maten själv. Det är ju både mycket billigare och sen är det ju faktiskt ganska lätt. Jag har ju köpt på mig en hel del färdiga burkar, och så har jag sparat dem efteråt och diskat ur dem. Lagt i den maten jag lagat och så fryst in. Gör man storkok så är det jättesmidigt.

Hon går upp bra i vikt och äter stora portioner av gröt morgon och kväll. Ersättning och välling utöver detta. Så jag är inte orolig för henne på det sättet. Tycker bara att det vore nyttigt med lite variation. Men det får väl ta sin tid antar jag.
 
Sv: Här har jag stått och varit duktig mamma.

Det är ju inte alltid man får den uppskattning man vill av sina barn... :)

De är ju så charmiga..

Är säkert ingen fara alls, det kommer, kan jag lova. Hon var ju inte så gammal heller.
 
Sv: Här har jag stått och varit duktig mamma.

Vår lillkille ville inte alls börja med mat, grönsakspureérna gick rätt bra så länge det höll sig på smakis-nivå men när det var dags för kött gick det inte alls. Vi fick helt enkelt vänta ut honom (pratade med BVC). Vi gav honom det han ville ha och sen testade vi lite då och då. Tror inte att han började äta riktiga portioner med mat förrän han var 7,5 månader eller så.
Så inte tror jag att det är någon fara inte, ta det bara lugnt. Allra helst om hon går upp i vikt. Vår BVC-sköterska sa att det är större risk att man får större problem om man tragglar och tvingar varje dag. Ge lite då och då menade hon på. Och det funkade iaf för oss, nu älskar han mat, men bara hemlagat. Burkar går inte alls, har kanske två burkar som går an, mer är det inte...
 
Sv: Här har jag stått och varit duktig mamma.

Duktig du är som lagar barnmat,har stått & pysslat med jag också ikväll,då sonen föredrar det mer än burkarna.

Det han inte gillat har jag inte gjort så stor affär av(tex välling),jag erbjuder honom att smaka,så tycker han att det är blää men efter ett tag så brukar det mesta slinka ner.
Man kan ju inte göra så mycket mer än att erbjuda,vissa smaker går långsammare än andra.

mvh Zaria
 
Sv: Här har jag stått och varit duktig mamma.

Haha jag känner igen det där så väl... Men hunden uppskattade all min hemlagade mat... Elin tokvägrade den fullständigt...

Men det tog tid att vänja in henne på nya smaker... Hon älskade majspuré på burk, min hemgjorde var vidrig... Så det åt hon enbart ett tag... Sen började jag blanda i kanske en tsk av något annat för att vart efter öka på den andra sorten... Så fick jag göra med allt tills det vände och hon åt allt man satte fram...
 
Sv: Här har jag stått och varit duktig mamma.

Ta det lugnt förr eller senare börjar hon äta mat . Det är ingen brådska . Låt henne äta det hon tycker om o smyg in lite annat då och då.Min yngsta dotter nu snart 15 år åt endast gröt, välling ,nyponsoppa och bananer de första 2 åren.Sen började hon långsamt äta annat . Fick sina tänder sent och ville inte ha bitar i maten .Men var inte orolig är det för ensidig kost ge vitaminer o mineraler ,äter hon välling så får hon i sig vad hon behöver.
 
Sv: Här har jag stått och varit duktig mamma.

Min äldsta var lite ovillig att äta sånt som inte var sött och gott, spottade åt det mesta, lösningen för oss var att blanda det söta som hon gillade, tex katrinplommonpure, med vanlig mat, först mycket gott och lite mat, sedan mindre och mindre sött tills hon åt bara matpureer utan sött i. Tog inte så lång tid och funkade jättebra för oss.
 
Sv: Här har jag stått och varit duktig mamma.

inget av min 2 barn har gillat pureer hemlagade eller köpa något vidare (jo Emma gillade sempers hallon/vinbär så mycket att hon t.o.m. åt gröt:eek: !!! - men den slutade dom tydligen med) utan båda gick direkt på mat i bitar som stoppats i med gaffel (jo dom både lever och har ögonen i behåll) eller fingrar (mina och deras egna)
 
Sv: Här har jag stått och varit duktig mamma.

Stolt! :banana: :banana: Idag gjorde jag kyckling och pasta...och hon åt. :D :D Så kul. Vore ju jätteskönt om hon så småningom skulle kunna tänka sig att äta hemlagat. Men som Ni alla skriver, jag får låta henne ta den tid hon behöver. Mammas lilla älskling...:love: :love:
 
Sv: Här har jag stått och varit duktig mamma.

Sweet Chili skrev:
Ivrig som vanligt är hon när hon ser sin tallrik. Första skeden in i munnen och sen, hemska barn bara ryser i hela kroppen, spottar och fräser, länge och väl tills maten rann ut över hakan på henne.

:rofl:
Stackars liten, vilken besvikelse för henne! Hon trodde ju det skulle bli något gott!;) ;) ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp