Hämta häst

saravi

Trådstartare
Funderar på hur långt man kan köra en häst i transport? Har hittat en häst som jag är intresserad av att köpa,men det tar ca 3,5 timme därifrån och hem.. Är det för långt eller brukar det generellt gå bra med transportvana hästar att stå stilla så länge?

Har även tänkt på om man ska be nån som tidigare kört med hästsläp att köra bilen,eller om man kan göra det själv om man har en bra bil och tar det försiktigt?

Tacksam för svar!
 
Sv: Hämta häst

Min första häst stod ca 2,5 timmes resväg bort, eftersom han är extremt svårlastad så övervägde jag inte ens att lasta ur honom och göra om hela proceduren igen halvvägs, han mådde fint när han kom fram, började käka gräs så fort han kom ur transporten. Givetvis stannade vi och kolla honom flertalet gånger under resan hem. Skulle nog tipsa om van chaufför när det är en såpass lång bit att åka, så kan du ju passa på att provköra själv också en liten bit och känna på hur det är.
 
Sv: Hämta häst

har hamtat hastar i uppsala och sormland. 6+ timmar for bada.. stannade varannan timme (mat och toa for mig, bensin for bilen och vatten/vila for hasten) utan nagra problem. Har ocksa kort hastar fran texas till Illinois (tot 18hr) dar de var pa transporten hela tiden med stop forstas.. de aven overnattade i transporten, vilket man far i usa. samt andra langkorningar.
Sen har jag importerat hastar som statt pa transport fran Amsterdam efter en 9 hr flygresa. De stod fran 8 pa morgonen till 6 pa kvallen pa transporten, en tjusig sadan med air ride och allt.. de stannade varannan timme med dessa ocksa men hasten var kvar pa trailer.. Nattetid stod de i "bed&breakfast" stall..

Skulle inte ha nagra problem med att kora hast langre strackor och lata den stanna pa trailer. Oppna dorrar och sta still ca 30 minuter sa hasten kan vila muskler.. Ja ta inte ner baklammen forstas.. men oppna framdorr. Erbjud vatten, vissa dricker andra inte, och se till att de inte ar svettiga eller varma eller mar daligt.
Och kla inte pa hasten allt du ager och har. Benskydd/fleecelindor runt om, linda inte for hart, och kanske svanskydd/fleecelinda sa du har lite har kvar pa svansen nar du kommer fram.. Med top luckan stangd ar det varmt nog i transporten om det inte drar ngnstans.. Ngt att checka ocksa..
Varma tacken ar inte att rekommendera.. hellre da ett tunt skrit tacke eller tunn fleece om vadret ar minusgrader.
Nar du kommer hem och lastar av, promenera hasten 30 minuter eller sa, lat den fa stracka pa benen och lukta runt omkring. Inte viktigt att den halsar pa nya hastar direkt utan nar den har gatt och kanns lugn och avslappnad ta in till box och lat den fa vatten och SEN ho. Jag skulle inte ge den kraftfoder forsta kvallen och hasten svalter inte ihjal om den missar en fodring.. Ge inte heller massor av ho pa en gang utan flera ggr om du har mojlighet.. lite nar den kommer in i boxen, sen mer nar du lamnar stallet for kvallen.. Bast ar om du kan fa med dig en ration av det ho som anvands var hasten kommer ifran.. kanske spara lite av det och blanda in i det grovfoder som du sedan borjar att ge.
OK mer info an du kanske ville ha men lycka till, man kan transportera hastar langre an du tror.. kom bara ihag att stanna emellanat..
 
Sv: Hämta häst

Bara man kör lugnt och vägarna inte är för krokiga så brukar det gå fint. Jag hade inte lastat ur hästen på den resan men däremot så hade jag gjort några stopp så hästen fick vila imellan och dricka lite.
 
Sv: Hämta häst

*kl*

Jag har inte lyckats hitta någon häst nära mig, ena i Dalarna, andra nere i småland, båda en resa på ca 6-7 timmar hem med hästen.
Båda hästarna har stått riktigt snällt, den första var en 2-åring som vi inte lastade ur någon gång men vi stannade ju på vägen så hon fick stå helt still. Var oberörd av resan, mumsade mestadels hö.

Andra hade heller aldrig åkt transport, 7 år gammal, men stod snällt hela vägen hem, med några stopp + 1 timme i kö i göteborg i gasande sol, det var inte roligt men han tog det bra.

Min 3:e häst hämtade ja hem för 2 veckor sedan i Oskarshamn, tog 6 timmar hem, inga problem där heller.
Så 3,5 timme är ju ingenting ;-)
 
Sv: Hämta häst

3,5h tycker jag inte är speciellt långt..
Jag åker 8h med min häst. bor i vanliga fall i västmanland, men pluggar på wången (jämtland).

När man åker långt måste man se till att hästarna åker bra, har alltid boggie transport. Har med mig hö och låter hästarna äta medan jag äter lunch. Och stannar även fler gånger och låter de vila lite. Brukar även ha med mig "betfor soppa", en liten näve betfor och massa vatten med lite salt i. Oftast brukar hästarna inte vilja dricka när man åker, så då får man lura dem lite ;)

Har du en bra bil och transport så behöver du inte vara orolig :)
 
Sv: Hämta häst

Vår häst är van att åka numera och 3,5 timme är absolut ingenting. Det är ungefär sträckan från Göteborg ner till Bökeberg Arena i Skåne. Hästen är alltid fräsch vid framkomst och vi ger både mat (inkl. kraftfoder) samt rider samma dag som vi anlänt. Inga som helst problem.
Jag har aldrig reflekterat över att 3,5 timme skulle vara *för* långt att resa för en häst.
Är hästen bara ok att åka med så behöver du inte vara orolig. Har du en häst som stressar upp sig så gäller ju lite annat förstås.
Erbjud lite att dricka under resan samt en liten paus där släpet är still en stund så den får vila lite. Liksom chauffören. :) Lycka till med resan och det kommer säkert att gå alldeles utmärkt.
 
Sv: Hämta häst

3,5 timmar är inte särskilt långt tycker jag, inga problem med en häst som är van att åka. Stanna inte för många gånger i onödan heller, hästen måste inte äta och dricka hela tiden. Du kan ju gärna be säljarna att se till att hästen har fått sträcka på sig i hagen innan avfärd och att den druckit och ätit ordentligt med grovfoder.
 
Sv: Hämta häst

Jag tycker inte heller att 3,5h är speciellt långt.

Det tog det att köra hem min lillkille när jag köpte honom och då var han inte van att åka transport.
Han hade bara gjort det ett par ggr och då korta sträckor.

Jag köpte en till häst nu i somras och självklart stod hon i skåne å jag bor i dalarna, tog 12h att köra hem henne.
Men då hade vi flera och ganska långa pauser så hon var i bra skick när vi äntligen kom hem.

Så om du kör vettigt och tar en paus eller två så är det inga som helst problem.
Jag körde 3,5-4h enkel resa i våras bara för att prova ut en ny sadel till lillkillen :cool:
 
Sv: Hämta häst

Säger som dom andra, 3 1/2 timme är inget att fundera över. Jag har hämtat 2 hästar längre bort än så.

Ta gärna med dig någon som har kört tidigare, inte för att du inte fixar att köra själv men det är roligare o tryggare med sällskap när man åker så långt. :)
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 328
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 796
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 818
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp