Hälla havren direkt i betforen?

Fibusen

Trådstartare
För första gången på evigheter ska jag nu börja fodra med havre och betfor igen,då nya hästen äter det i dagsläget. Är inte alls hemma med det längre,så jag har iiiingen aning om detta,så här kommer därför en säkert ganska dum fråga:

Kan man hälla i havren direkt i betforen och hälla på vatten? Eller måste det ligga separat när betforen ska svälla? Påverkar det havrens/betforens kvalité av att ligga tillsammans i blöt? Tänkte om havren blir dålig av att ligga i blöt i 12-14 timmar?

Och hur gör ni som kommer sent till stallet och ska servera betfor vid insläppet? Tex om vi kommer ut vid 17-18,och hästarna ska in runt 19-19.30,hinner betforen svälla så pass mycet så det är ok att ge den då?
 
Senast ändrad:
Sv: Hälla havren direkt i betforen?

Jag har alltid blandat och aldrig upplevt det som ett problem?

Om man häller på varmvatten brukar det svälla snabbare :)
 
Sv: Hälla havren direkt i betforen?

Har du havre till då?

Tänkte hur det blir om man även har tex kraft groov som man vill blöta,kan man ha det i samma också?
 
Sv: Hälla havren direkt i betforen?

så länge det är hel havre är det bara bra eg då kornen blir lättare att tugga (väldigt förenklat)
 
Sv: Hälla havren direkt i betforen?

Du har inte möjlighet att fodra med Kwik beet? Det sväller upp på 10-20 minuter i varmt vatten.
Jag gör en soppa på müsli och kwik beet till min, det är lite havre i müslin och det går bra. :)
 
Sv: Hälla havren direkt i betforen?

Vanlig betfor sväller oxå på 30 min. i varmt vatten o sockret lakas ut bra- som jag häller bort på diabeteshästen
inte ens min matglade äter kvickbeet *yack*.

Jag har svårt att ge foder som kräver olika mkt tuggning ihop.
Ger hel havre o betfor för sig.

Krosshavre kan jag blanda med soja, kli o linfrökakan- som jag alltid ger efter träning som proteindrink o belöning.
 
Sv: Hälla havren direkt i betforen?

Jag hade hällt vatten på betforen och sedan lagt havren ovanpå utan att blanda. Känns fräschare även om det såklart går bra att blanda det helt.

Varför har du betforen i blöt så länge som 12-14 timmar, förresten? Nu på vintern funkar det väl, men det blir ju sunkigt när det inte längre kan stå "kylskåpskallt".

I kallvatten räcker det bra med 30 minuter, så jag brukar blötlägga när jag kommer till stallet om jag ska ge innan jag går hem, eller innan jag går om det ska ges på kvällen och jag är där på em.

Ger helst inte alls på morgonen...
 
Sv: Hälla havren direkt i betforen?

Han får både morgon och kväll,om vi är där kl 19 på kvällen så är det 12-13 timmar innan han kommer ut. Har funderat att bara ge på kvällen.
 
Sv: Hälla havren direkt i betforen?

vi blandar under dagen, o hästarna får det när de kommer in på kvällen. Jag blandar allt i samma o fyller på med vatten. Det jag har i bamoras hink är: lusern, betfor, havre D&H stud balancer, mineraler, vitaminer o linfrö.
 
Sv: Hälla havren direkt i betforen?

Har du havre till då?

Tänkte hur det blir om man även har tex kraft groov som man vill blöta,kan man ha det i samma också?

Jag blandar i ordning 2 hinkar med ett par dl betfor i botten, 2 kg lucern, 0.5 kg krafft groov 125, 150 g soja, 0,5 dl olja och blöter en sådan omgång till lunch och en omgång till kväll. Att jag blöter i två hinkar, beror på att de hinkarna är så små och fodret sväller rejält. Häller över i murarhink 18 l's och fyller på med lite vatten till innan servering.

Och som tidigare har sagt, det går utmärkt att "snabbfixa" betfor med varmvatten.
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Jag satt här å funderade på min treårings kommande foderstat (går på bete nu) och han fick betfor hela våren tillsammans med kornkross...
2
Svar
30
· Visningar
2 894
Senast: Underbar
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 496
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp