Sv: Hade ni startat i la:1?
Ang din fråga så beror det på lite. Om du inte behöver tävla för att få tävlingsrutin, dvs göra dig av med onödig nervositet, samt att du inte litar på att du skulle låta bli att begära mer än vad hästen för tillfället klarar av så kanske jag skulle ha avvaktat ett tag, om jag vore du.
Men generellt tycker jag att många är för fega att tävla. Om du får 45 % i LA:1 men du har tagit det lugnt och bara provat på att tävla och låtit hästens sinnestämning för dagen avgöra hur mycket press du sätter, så vad gör det? Det är ju inte så att man blir portad från tävlingar bara för att man inte har 60%....
Jag blir mer less på de som tävlar LC-LB år efter år och vinner på 65-70% utan att gå upp till LA.... Ökar man inte utmaningen så utvecklas man inte heller på samma sätt, men det viktiga är att göra det med hästen i första rummet.
Det är ju rätt ovanligt men visst ser man ibland ryttare som är superspända och direkt superarga på sina orutinerade och möjligen något outbildade hästar som på tävling inte presterat så bra som ryttaren hoppats på. Blir man så kanske man ska tävla det man känner att man klarar och där förväntningarna har en möjlighet att uppfyllas.
Men jag tävlad lokal LB:2 ett par gånger på min femårig arab en gång i tiden och han gick möjligen på tyglen då och då men inte i något speciellt bra tävlingsform men målet var inte att vi skulle vinna utan målet var att bekämpa min tävlingsnervositet (mina ben blev till spagetti varje gång jag kom in på banan) och jag brydde mig inte så mycket om hög nacke i fattningar, dåliga halter, osv utan förväntningen var bara att han skulle gå runt. Och pressen för mig kändes mindre då han bara var 5 än att jag skulle ha tränat och tränat hemma ett par år till och sen haft pressen att verkligen prestera när vi väl tävlade....
Och vi blev inte sist men procenten låg väl på allt mellan 47 och 52 %....
Att hästen spänner sig kan också ofta bero på att du spänner dig för att det är tävling och det försvinner inte hur mycket du än tränar hemma... Jag tycker du ska lita på din tränare och ge dig ut och tävla. Se det som en träning på att tävla och rid då alltid två klasser varje gång för man brukar rida mycket bättre andra klassen då man är lite förbannad över sina egna missar i den första...
Lycka till!