Hade ni startat i la:1?

lis

Trådstartare
Red programridning idag och fick 60% i la:1. Hade ni anmält er till lokal tävling då eller vad vill ni att ni ska ligga på för % innan ni startar en klass? Jag funderar på att anmäla mej till la:1 men egentligen vet jag inte om vi har i La att göra än:crazy: Jag har startat lc:2 innan i år men då har jag legat på 65% på programridningarna.

Sv: Hade ni startat i la:1?

Det är klart att du kan!
Lycka till!

Hur gick det på Lc:2an tidigare i år då?
Jag skulle inte gått vidare direkt från LC till LA, någon LB emellan hade jag tagit och haft som krav att vara minimum godkänd.
I Halland finns det ju så många tävlingar.

Om allt känns bra hemma, alla rörelser fungerar och så är det ju bara att pröva!
Går det inte bra på tävlingen går det ju alltid att starta en lättare klass nästa gång och träna vidare :idea:
Vad säger din tränare?

Jag har legat på allt mellan 58-64% i Lc:2 på tävling. Lb:2 64% på programridning. Min tränare tycker att jag ska ge mej ut och tävla för att få mer tävlingsrutin och som det är nu så är det halterna som krånglar lite och att hon blir spänd i fattning från skritt.Spänner sig lite i den förvända galoppen också.Annars ligger jag mestadels på 7.or

Kanske bättre att rida fler L:B på tävling så att hästen har en chans att bli avspänd inne på banan innan du börjar med rörelser som hon tycker är svårt även på hemmaplan? (Dagens längsta mening...)

Jag själv skulle backa och rida fler LB. Kanske ett par tävlingar till med LB och sedan gå upp och rida LA igen! :idea: Speciellt om hästen är lite spänd.

Lycka till!

Varför inte testa! Du har ju inte så mycket att förlora på det, och ju fler gånger du rider ett program desto bättre går det ju i allmänhet! Rider du två klasser kan du ju starta en LB och en LA? Känner du att alla krumelurer sitter så är det ju bara att testa, om inte annat så för rutinens skull. Känner du då att det var för tidigt att starta så är det ju bara att träna mera och komma igen senare! :laugh: Dessutom tycker jag att LA:1 (åtminstone förra, vet inget om senaste) är en väldigt "mjuk" övergång mellan LB- och LA-klasser.

Jag ska starta Lb:2 det är helt bestämt.Men jag var inne på att starta Lb:2 och La:1 och det är det jag är lite tveksam till.Ena dagen så går hon som en klocka. Nästa så spänner hon sig.Detta är alltså på borta plan. Rider jag hemma går det mkt bättre.Det att hon inte står helt rakt och stilla i halterna och spänner sig är inte hemma utan det är när hon är borta och måste titta på allt och inte kan koncentrera sig.Har jag nämnt att det är ett litet fullblodsto:D?

Ang din fråga så beror det på lite. Om du inte behöver tävla för att få tävlingsrutin, dvs göra dig av med onödig nervositet, samt att du inte litar på att du skulle låta bli att begära mer än vad hästen för tillfället klarar av så kanske jag skulle ha avvaktat ett tag, om jag vore du.

Men generellt tycker jag att många är för fega att tävla. Om du får 45 % i LA:1 men du har tagit det lugnt och bara provat på att tävla och låtit hästens sinnestämning för dagen avgöra hur mycket press du sätter, så vad gör det? Det är ju inte så att man blir portad från tävlingar bara för att man inte har 60%....

Jag blir mer less på de som tävlar LC-LB år efter år och vinner på 65-70% utan att gå upp till LA.... Ökar man inte utmaningen så utvecklas man inte heller på samma sätt, men det viktiga är att göra det med hästen i första rummet.

Det är ju rätt ovanligt men visst ser man ibland ryttare som är superspända och direkt superarga på sina orutinerade och möjligen något outbildade hästar som på tävling inte presterat så bra som ryttaren hoppats på. Blir man så kanske man ska tävla det man känner att man klarar och där förväntningarna har en möjlighet att uppfyllas.

Men jag tävlad lokal LB:2 ett par gånger på min femårig arab en gång i tiden och han gick möjligen på tyglen då och då men inte i något speciellt bra tävlingsform men målet var inte att vi skulle vinna utan målet var att bekämpa min tävlingsnervositet (mina ben blev till spagetti varje gång jag kom in på banan) och jag brydde mig inte så mycket om hög nacke i fattningar, dåliga halter, osv utan förväntningen var bara att han skulle gå runt. Och pressen för mig kändes mindre då han bara var 5 än att jag skulle ha tränat och tränat hemma ett par år till och sen haft pressen att verkligen prestera när vi väl tävlade.... :crazy:

Och vi blev inte sist men procenten låg väl på allt mellan 47 och 52 %.... :D

Att hästen spänner sig kan också ofta bero på att du spänner dig för att det är tävling och det försvinner inte hur mycket du än tränar hemma... Jag tycker du ska lita på din tränare och ge dig ut och tävla. Se det som en träning på att tävla och rid då alltid två klasser varje gång för man brukar rida mycket bättre andra klassen då man är lite förbannad över sina egna missar i den första... :D

Lycka till!

Kör på du! Lokaltävling är inte mycket värre än programridning, och jag håller inte med dem som tycker du skulle rida fler LB. Det är ju knappt någon skillnad i svårighet mellan LC och LB - skillnaden kommer först i LA. Och i dressyr är det ju aldrig direkt farligt att ge sig på en högre klass - i hoppning o fälttävlan är det ju en riskbedömning man får göra.

Kör hårt o lycka till :)!

kl

det är ju ganska tråkigt att rida C o B så om det sitter något så när varför inte ta det som ett delmål att försöka genomföra tävlingen med en avspänd häst. det e ju i A det börjar bli kul o rida dressyr, så in på banan o ha kul, kul kul, tänk inte på procenten utan på att göra ett trevligt pass för din häst.

jag tycker oftast at hästarna tycker det är roligare att tävla ett mer varierat program...men du ska känna att du kan ge hästen stöd och hjälp så hästen klarar nivån. hästen räknar ju inte %

Har ridit ytterligare en programridning La:1 idag. Och hon kändes helt okej förutom att hon spände sig i den förvända galoppen men vi hamnade på 59% och jag var jätte nöjd:laugh:.Så jag har tänkt att prova att starta La:1 lokalt för att se hur det går för oss. Men min genomknäppa tränare tycker iofs att jag ska starta La:3 i stället för han tycker att det är mkt lättare att rida på lång bana:confused:

Din tränare är nog inte helt knäpp. LA3 är det gamla unghästprogrammet och mycket snällare än LA1.
Jag försökte rida en LA1 på en programridning för ett tag sedan på min storgalopperande pålle...:eek: Ganska hemskt kan jag säga, iallafall när vi kom till galoppdelen...:angel:

LA3 funkar mycket bättre för oss!
Men om du känner dig osäker på lång bana så är det jättebra att börja med LB2. Det är också ett trevligt program där du inte sätter hästen på pottkanten med knepiga vägar. ( Om man jämför med LB3 som inte är helt snällt om du har en orutinerad häst.)

Var och tävlade La:1 igår och fick 61,57%:banana: Mkt nöjd med min ritt och min häst var en ängel:love:Det var långt ifrån en perfekt ritt,men nu vet jag i alla fall att vi kan bli bra om vi tränar:)

Bravo!

Se där - det var väl inte så mycket att grunna på? ;) Gick ju till och med bättre än programridningen! Och över 60% är ju godkänt och kan ofta räcka till placering (kanske det gjorde det nu också?).

/Camilla

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025