M

misterhultspyret

vad är det för några för och nackdelar med hackamore bett?
till vilken sorts häst annvänds det? pigga? hårda?
vad ska man tänka på ang hackamore?

Hackamor är egentligen väldigt skarpt överhuvudtaget.
Det gäller att vara mjuk i handen.
Ska man välja ett bettlöst träns hade jag hellre valt ett sidpull

en fördel med hackamore (kan ingenting om sidepull.)
är vid hoppning med het häst som brukar bita tag i bettet och sticka.
är även bra om hästen har sår/lätt får sår i mungipor.

nackdelen är att det är svårare(tycker jag, menhar bara ridigt en speciell häst på hackamore) att få kontakt med hästen. :)

jag måste säga att jag inte alls tkr hackamore är ett starkt bett! finns betydlgt starkare bett. Ett ponnyhack är väldigt snällt mot hästen. man kan hanvända det tex om hästen har tandproblem, eller om den helt engelt inte gillar bett. det man ska tänka på är att det inte går att ta ledande tygeltag. Ska man dra av nosryggen på en häst med ett ponnyhack(om det är satt rätt) så ska man vara lika stark som min morfar gånger 5 :banana: :D

Nackdel; i motsats till t ex sidepull har hackamore hävstångseffekt (som stångbett). Kan ju iofs vara bra om man är ute efter den effekten men jag har en häst som lätt blir spänd i nacken så jag föredrar egentligen sidepull. Min syster rider dock pållan på hackamore i skogen för extra nödbroms. Jag tycker att är man ute efter ett bettlöst alternativ på en snäll och lydig häst väljer man bosal eller sidepull. Är man bara ute efter en nödbroms väljer man hackamore- det går i princip inte att använda hacket till så mycket annat :crazy:

hackamore är väldigt begränsat. det fungerar ju inte med ett ledande tygeltag ex. har man däremot en häst som är känslig för skänklar och vikthjälper så funkar ju alltid ett hackamore som broms, men inget mer..personligen tycker jag att ett sidepull är bättre. det går att ta ledande tygeltag och det blir inget (rätta mig om ni tycker att jag har fel) direkt tryck på nacken. det är min åsikt iallafall. :smirk:

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
728
Senast: Fiorano
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.