Hackamore...

Tillräckligt hårt för att det ska börja verka vid 45 graders vinkel.

mvh Jessica

Det ska inte börja verka vid 45 grader (fast jag kanske missförstod dig) det ska ta stopp vid 45 grader precis som en stång så får den inte gå bakom 45 grader.

Med andra ord så är det lite olika hur hårt man spänner et beroende på vilket hack man har. Jag spänner min rätt hårt för det ger efter en del när man tar i det (vet inte hur jag ska beskriva det), men när jag hade ett annat så kunde jag spänna lite lösare.

Om hacket går bakom 45 grader så förlorar det liksom sin verkan och börjar nypas istället. Kanske inte rätt ord, men jag vet inte hur jag ska förklara det.

ja rider på både hack och pelham men ja har aldrig tänkt på att det var samma sak.kansek ja till o me spänt för hårt (ca 2 fingrar vid kedjan) :o

Det finns bara ett sätt att få reda på det. ;)

Ta tag i bettet oavsett om det är hack eller stång och se hur långt bak det går innan det tar stopp. Man får vara lite smidig för att inte hästen ska "ta illa upp" av den lilla manövern. Tänk också på att det troligtvis går lite längre bak när du rider för då kan det ju hända att man måste ta tag i dem (någon gång).

japp.. pelhamet har ja fått hjälp av min tränare, så det sitter bra. det sitter nog inte för löst iaf. rider inte på det så jätteofta men det är ju viktigt att det funkar när man behöver det..

Ska det ta stopp vid 45 grader? Jag hade hört verkan vid 45 grader så det är så jag haft det, men det du säger verkar vara ganska logiskt, kanske skulle ta å testa det nästa gång :)

Se bara till att du har det tillräckligt högt upp!
Jag fick lära om nyligen. Hackamore (och sidepull) ska sitta ovanför de två "knölarna" som finns där näsbenet "växer ut"... Ganska högt upp med andra ord...

Nån som förstod?

Inte jag :angel: :smirk:

Ska det inte sitta som en nosgrimma ungefär? Var iaf det svaret jag fick när jag frågade här.

Så har i alla fall jag lärt mig och eftersom det har så lika verkan med den stång så tycker jag att det är logiskt, men jag kanske har lärt fel.

Det funkar i alla fall bra på mitt sto att ha det så. :D

jag spänner det rätt så löst, vet inte om det tar stopp vid 45 grader eller inte :crazy: men det funkar jättebra.
min häst är absolut inte stark,
det är inte därför jag har det utan pga av att han håller på/har fått sina 5-årständer..
jag skulle lika gärna kunna rida utan kedjan och det skulle funka ändå ;), närå men han funkar bra att rida med grimma osv oxå så behöver ingen hårt spänd kedja.

:)

Stämmer säkert som du skriver. Jag har säkert spänt lite för löst då. :smirk:

mvh Jessica

Se bara till att du har det tillräckligt högt upp!
Jag fick lära om nyligen. Hackamore (och sidepull) ska sitta ovanför de två "knölarna" som finns där näsbenet "växer ut"... Ganska högt upp med andra ord...

Antar att du menar strax UNDER kindknölen? Ovanför kan man ju inte stoppa fast det :). Man brukar säga ca 2 fingrars bredd under kindknölen- ungefär som en engelsk nosgrimma. Så här sitter mitt hack: Hackamore

Spänner mitt ganska hårt. Får in ca två fingrar men absolut inte mer....

Jag menade inte kindknölarna, utan de där två små som man känner på framsidan, där nosbenet "kommer ut"...
Jag ska se om jag hittar en bild, så att jag kan förklara bättre.
Men det ska sitta ganska högt upp...

Liknande trådar

Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
409
Senast: Sirap
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka