Hackamore eller sidepull?

E

Etolie

Hej! För och nackdelar med hackamore och sidepull?
Vilket tycker du fungerar bäst?

jag använder båda.

rider dressyr på hacket då det hjälper honom att komma ner och fram, det trivs vi jättebra på, och ett pluss är att man måste rida med vikthjälper :) har ett snällt hack, mjukt TJOCKT läder på nosdelen, bara läder som kinkedja, och korta skänklar, men jag behöver knappt rora tyglara.

däremot lyssnar han inte ett dugg på det :crazy: kommer det till kritan så har jag inget att säga till om alls, han förstår bara förhållande tag om dom inte kommer logiskt rakt bakåt (dålig förklaring). kommer trycket både på nacken, käken och nosen fattar han ingenting. ;)

så när jag gör någontin annat så rider jag på sidepull och det funkar jättebra, men det funkar inte så jättebra att rida dressyr på. iaf inte för mig ;)

hoppas det hjälpte lite iaf :)

Inte konstigt att din häst bara förstår bakåtriktade tygeltag med hackamore. Det är bara på det sättet ett hack kan fungera d.v.s. positionera och inverka på hästens huvud bakåt, framåt och i höjdled. Det beror på hackamorets konstruktion, vilken är densamma som ett stångbett med undantag för att hackamore verkar över nosryggen istället för i munnen.

Med sidepull kan man ta ledande och ställande tygeltag eftersom det inverkar på hästen på samma sätt som ett tränsbett. Med sidepullet kan man alltså positionera och inverka på hästens huvud åt alla håll.

När det gäller hackamore gäller det att skilja på hack och hack. Det vi kallar hackamore i Europa är egentligen inte ett hackamore, möjligen ett mekaniskt sådant. Det "riktiga" hackamoret består av en bosal (typ ögla i råhud om hästens nos) och mecatetyglar (av rep eller tagel) som knyts i bosalen under hästens haka. Det inverkar dock på ungefär samma sätt på hästen som ett mekaniskt hackamore och används ibland som övergång mellan tränsbett och stångbett vid westernridning.

En mildare (och billigare) variant på hackamore är ridning i repgrimma med grimskaftet knutet i grimman under hästens haka. Med denna anordning kan man även delvis påverka hästens huvud i sidled, men inte lika effektivt och precist som med sidepull eller tränsbett.

Vad är det för skillnad mellan en sidepull och en western grimma? :bow:

jag tror jag skrev att han inte förstod förhållande tygeltag med hacket?? det var iaf så jag menade. eller vad menar du?? att placera hans huvud är det enda jag kan göra med det? isåfall har du rätt, men det är det enda jag behöver göra, resten fixar jag med sitsen. ;)

Hmm, jag läste nog för fort och missade ett intet innan de bakåtriktade tygeltagen. Ursäkta!

Det jag försökte förklara var att rida dressyr med hackamore ofta kan vara lite knepigt eftersom det ofta blir svårt att ta ledande och ställande tygeltag med det lika effektivt som med tränsbett eller sidepull. Tygeltag som man kan behöva använda i dressyr som komplement till sitsen om man vill få en häst som går korrekt formad även på volt och i rörelser och inte bara knäcker av i nacken. Men samtidigt är ju folk och fä olika, så det som inte funkar för ett ekipage kanske är alldeles utmärkt för ett annat. Knäck i nacken kan man få till med annat än hackamore också. Vet av egen och andras erfarenhet att man ibland kan lura sig på hur bra och rätt hästen går om man nöjer sig med var den har huvudet och inte får med resten av kroppen. OBS! Jag påstår inte att du rider på det sättet. Det har jag inte en susning om.

okej :)

nja..avknäppt i nacken har jag väldigt svårt att tro att han är då jag alltid rider honom framför lod. inderekta böjande tygeltag fungerar aldeles utmärkt. direkta ledandande har jag aldrig varit i behov av, det löser jag med sitsen.

huvudets placering har jag helt lagt ner, då han av vissa exteriöra orsaker inte kan "gå på tygeln" däremot jobbar jag desto mer med resten av kroppen. ;)

men däremot har, precis som du, sett många med hack(och andra hävstångsbett) som rider sina hästar i en falsk form, så jag vet vad du menar.

och, bara ett snabt ps, (som egentligen inte har med tråden att göra)

var du på campouten? vem van sadeln??

Jaha, just ja, det var ju du. :)Jo, jag var på campouten, men bytte vecka p.g.a. min häst hade problem med en hov in i det sista. Fredrik (fr 2:a veckan) vann sadeln och var väl värd den. Jenny vann tränset och Lovisa (2:a veckan) vann grimma m.m. Jag kom på 5:e plats bland dem som tävlade på min vecka. Var du med i tävlingen? Hur gick det?

okej..jag jag märkte att du inte var med v1. nä jag var inte ed på tävlingen. flög av precis innan (satt barbacka i hagen och hästen nosade på elstängslet :angel:) så jag tog det lite lugnt. men vi vann teampenningen! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
409
Senast: Sirap
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka