Hackamore eller bett?

L

Linker

Vad rider ni med, och varför? För/nackdelar mot dom båda? Jag rider med både hackamore och bett, har fått för mig att de går bättre med bett. Men har börjat rida med hackamore oftare nu. Hur vet man att hästen trivs med sitt bett eller trivs med att ridas utan, förutom att det går bra och att hästen är sammarbetsvillig? :idea:

Sv: Hackamore eller bett?

Jag rider för närvarande enbart med tränsbett, men har använt både tränsbett och kapson tidigare i utbildningen av min unghäst.

Hackamore är en svåranvänd betsling som kräver ett ganska välutbildat ekipage för att fungera bra. Annars är det mest en effektiv nödbroms då det ger ganska diffusa och dubbelsidiga signaler.

Att hästen är samarbetsvillig och "reglerbar" brukar vara ett bra tecken på att betslingen funkar.

Hackamore är ett ganska svårt "bett" att rida på. Det begränsar förmågan att inverka. Det blir svårare att ge nyansierade signaler.

Däremot finns det en typ av hästar som brukar fungera utmärkt på hackamore, de som är heta, känsliga och har en orolig mun. Med rätt ryttare kan ett hackamor då göra underverk.

tycker du att din häst verkar fungera bäst på tränsbett och den inte har något fel i munnen så tycker jag att du ska rida på det.

Jag tycker att man alltid ska eftersträva att kunna rida på ett tränsbett.

Hackamore är ett ganska svårt "bett" att rida på. Det begränsar förmågan att inverka. Det blir svårare att ge nyansierade signaler.

Däremot finns det en typ av hästar som brukar fungera utmärkt på hackamore, de som är heta, känsliga och har en orolig mun. Med rätt ryttare kan ett hackamor då göra underverk.

tycker du att din häst verkar fungera bäst på tränsbett och den inte har något fel i munnen så tycker jag att du ska rida på det.

Kan bara hålla med. Jag har en ponny av ovanstående sort och hackamoret gjorde underverk. Men man kan inte använda det lika nyanserat så jag försöker vänja honom vid bett när jag tränar dressyr. Jag tycker helt klart tränsbett är bäst och att man ska rida på det om man kan.

Kan bara hålla med. Jag har en ponny av ovanstående sort och hackamoret gjorde underverk. Men man kan inte använda det lika nyanserat så jag försöker vänja honom vid bett när jag tränar dressyr. Jag tycker helt klart tränsbett är bäst och att man ska rida på det om man kan.

Annars finns ju kapson eller sidepull som är mer lika tränsbett i sin inverkan, och därför brukar fungera mycket bra till dressyrridning.

Men ska man tävla är det ju bra att kunna använda bett.

De ända hästen behöver göra enligt mig är att svänga och stanna när jag ber om det, så hackamore funkar bra eftersom att han är både het & känslig och förtillfället lallar vi bara runt i skogen. :) Varför tycker du att man ska eftersträva att rida på ett tränsbett? Är det inte bättre att eftersträva att rida utan så lite utrustning som möjligt?

Fick för några veckor sedan problem med min unghäst när jag
red på bett som vanligt. Förstod att det var tänderna som spökade och beställde tid hos tandläkare.
Men men de kan ju tyvärr inte komma direkt när man ringer så
vi fick vänta ca 4 v.
Snokade reda på ett hackamore som jag fått med en sadel som
jag köpt. Och provade.

Oh fy tusan vilken skilnad på häst :love::love::love:
Helst galet hur bra han går på hackamoret :banana:
Trampar under sig o går superfint i form och lyssnar på varje liten signal.

Tror tyvärr han haft problem med tänderna ett tag nu.
Kanske redan när jag startade igång honom efter hans skada.
Så jag har inte sett denna markanta skillnad träningen har gjort.

Tandis var ute i dag och han rekomenderade faktiskt att
rida med hackamoret i mellanåt för att se om det är någon skillnad mot bettet.
Är det de så kan man börja misstänka problem med tänder alt bett.

Så det tänker jag defenitivt göra i fortsättningen :bow:

rider min häst på hackamore för han funkade inte på bett...
eller när hästen tar sats och skenar över 50cm hinder och närapå springer in i väggen (vilket han har gjort en gång me :S :O) då kallar jag iaf inte det som att han trivdes med sitt bett ;P

ride rpå hackamore det går mkt bättre han kan tom va lite seg ibland ^^,

www.bubblare.se/movie/murat

fast dock är det ju folk som missuppfattar att rida på hackamore eftersom det ger hävstångseffekt och man lätt kan dra in näsan p åhästen är det många som tror att hästen går mkt bättre och går i form med hacket när den eg. bara kräker på nacken

ett ex. var en tjej som köpte en häst från ridskolan där jag rider ^^, nu 1 år senare rider hon honom på hackamore och hävdar att hon lärde honom att gå i form ^^, -.-

Jag eftersträvar inte att använda så lite utrustning som möjligt utan jag eftersträvar att använda den utrustning som passar bäst för hästen/ekipaget. Där den kan slappna av psykiskt och fysiskt och arbeta på ett korrekt och avslappnat sätt.

Sedan är väl inte ett hack mindre utrustning än ett vanligt träns med ett tränsbett??

Eftersom jag själv tävlingsrider så utgick jag från det när jag svarade eftersom du inte skrev vilken typ av ridning du höll på med.

Ett hack är ju absolut inte ett snällare bett på alla hästar och i fel händer, snarare tvärt om, därför tycker jag inte att ett hack hör hemma i en nybörjares händer.

Jag rider oxå både med hack och tredelat.
På banan tredelat och ute i skogen oftast hack.
Min pålle går bra på både och, men verkar gilla hacket lite mera=).
Jag tycker det känns bra att kunna variera lite.
/J.

Ett hack är ju absolut inte ett snällare bett på alla hästar och i fel händer, snarare tvärt om, därför tycker jag inte att ett hack hör hemma i en nybörjares händer.
där har du helt rätt!

jag rider på ett vanligt tredelat bett och ett pessoa eftersom att min ponny kan bli sjukt stark och då är det rätt skönt ibland med pessoa, spec barbacka så har man iaf lite kontroll xD

vet folk som rider på hack för att deras hästar får skav av vanliga bett och kan därför inte rida på bett. Annars vet jag ingen som rider alltid på hack. Men visst känns det bättre på hack så kan man ju rida på det. Men innan man börjar S-K-A man veta hur man ska rida på det. Jag tycker man ska rida för en tränare som vet hur man ska rida på olika bett och hjälptyglar så man lär sig.. Om man nu inte är ute efter att förstöra sin häst dvs.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka