Ha två vuxna hingstar ihop?

S

stina23

Någon som har erfarenhet om det går eller har de ihjäl varann??

Sv: Ha två vuxna hingstar ihop?

de är ganska stor risk att släppa ihop två vuxna hingstar eftersom de kan/är rivaler. En kompis till mig har en russ hingst, han kröp imellan staketet och in till deras varmblodshingst och de slogs! de sprang,bet,sparkade varandra tills den ena inte orkade längre och de kunde få tag på honom. (russet jagade slut på varmblodet). som tur var hade de inga allvarliga skador men hade de inte fått tag i någon av dem så hade de nog blivit de till slut. spec eftersom ingen gav sig.

MEn jag tycker det e en annan sak iom de gått ihop sedan de var små...tror inte att de skulle slåss på liv och död då...Men jag vet inte.
jag skulle nog hellre släppa hingsten med en vallack.

Vi har två vuxna hingstar i hop. Det går jättebra. Dom har gått tillsammans sen de var 2år, och det kanske spelar in. Nu är det och har alltid varit en tydlig rangordning mellan dom sen första dagen och den ranglåga hingsten har alldrig gjort något försök att utmana. Dom går dock inte tillsammans om det finns icke dräktiga ston i någon av hagarna brevid. Dräktiga ston går bra även i samma hage.

Jag tycker att det är bra om man kan ha hingstar tillsammans, det blir ju lätt tråkigt för dem annars att stå själv, men man ska nog vara försiktig och tänka sig för. Våra hingstar får nog ses som ett undantag.

Jag har mina två hingstar tillsammans, dock är den ena 4 år och den andra 2. Men jag hade även haft min förra 3-årishingst tillsammans med dessa.
Jag skulle inte få för mig att släppa ihop två vuxna hingstar tillsammans, om de inte känner varandra. Dock brukar det gå bra att introducera en yngre individ i flocken.

Det beror nog på om de är vana att gå med andra hästar, om det finns ston i närheten osv. Det är inte ovanligt att ha hingstar tillsammans men att släppa ihop två stycken som inte är vana kan nog bli farligt.

Skulle inte rekommendera att släppa ihop med en valack istället heller, valacken blir lätt "hack-kyckling".

"Min" hingst går tillsammans med en valack och det går hur bra som helst. Dom är lite grabbiga och småtjafsar med varandra men dom är aldrig elaka. Nu är dom i och för sig halvbröder och har gått ihop sen dom var små men förra sommaren gick en annan valack ihop med dom och dom blev väldigt bra kompisar allihopa.

Det där måste man ju kolla själv lite, du känner ju trots allt dina individer bäst själv. Jag skulle aldrig släppa in min hingst till någon anna hingst. Detta eftersom han aldrig gått med annan häst i hage (inga kommentarer behövs om det, vi köpte honom vid tre års ålder och uppfödaren hade valt att inte ha honom med någon annan). Redan vid tre års ålder märkte vi att han verkligen hatar andra hingstar. Han är en sådan som skall slå ihjäl sina konkurrenter. Valacker och ston går bra att ha i hagen bredvid...men inte en hingt. då kommer han antagligen igenom. Och skaderisken blir ju isåfall enorm. Däremot vår andra hingst...han skulle nog kunna gå med vem som helst...han bara älskar andra hästar...men han är ju dock en riktig mes :smirk: :rofl:

Kan du inte ha dem i hagar brevid varandra ett tag, för att se hur spänningen är mellan dem?

Min kompis har en 3 årig och en 7 årig hingst ihop. Det är inga som helst problem. Men då har dom iofs gått ilag sedan den yngre va ½ år.

Jag har alla mina hingstar ihop på vintern, Den äldsta hingsten går på sommaren med ston på fribetäckning och de andra hingstarna går ihop hela sommaren men iof sig så kommer det till något föl till hösten om man har fått något hingstföl.
Sen när de ska över till vinterhagen så släpper jag in de andra hingstarna till den gammla och det funkar hur bra som helst, men nu är ju mina som sagt vana vid att gå ihop med andra hingstar och de är ju då åldrarna just nu 7-1 år .

Jag har erfarenheten att två hingstar som är vana vid varann går bra ihop i samma hage, eller en äldre hingst och en unghingst. Men två "medelålders" som inte är vana vid varann har jag inte sett så goda resultat med.

jag å verrdogan hade våra jämngammla 4 åringar i hop... men funkade inte så länge då de härjade å busa hela dagarna i ända å min shire va ju lite för hårdhänt på hennes lilla grabb så vi kände det att om han skulle få in en klockren spark med sinna 10:or till fötter så skulle inte hennes hästs ben må så bra... hennes går med hennes vallack å det funkar jätte bra medans min får gå själv för han är så dum mot alla andra hästar.....

Beror helt på vilken vana de har att vara i närheten och "umgås" med andra hingstar. ;)

Någon som har erfarenhet om det går eller har de ihjäl varann??
Svårt att säga, det är så mycket som spelar in: har de gått med hingst tidigare, finns det andra hästar i närheten som kan ge upphov till konkurrens, hur de är som individer etc. Att ha hingstar ihop brukar annars gå bra om de känner varandra och har ett "normalt" hästspråk. Skulle nog pejla av läget litet innan jag släppte ihop dem t.ex. genom att ha dem i angränsande hagar eller boxar och se hur de beter sig. Tyvärr har ju många hingstar fått gå ensamma, (varför förstår jag inte eftersom det brukar gå utmärkt att ha dem med valcker, dräktiga ston eller andra hingstar så de får vänja sig från början), vilket gör att risken finns att de har ett stört beteende i kontakten med andra hästar.

Svårt att säga, det är så mycket som spelar in: har de gått med hingst tidigare, finns det andra hästar i närheten som kan ge upphov till konkurrens, hur de är som individer etc. Att ha hingstar ihop brukar annars gå bra om de känner varandra och har ett "normalt" hästspråk. Skulle nog pejla av läget litet innan jag släppte ihop dem t.ex. genom att ha dem i angränsande hagar eller boxar och se hur de beter sig. Tyvärr har ju många hingstar fått gå ensamma, (varför förstår jag inte eftersom det brukar gå utmärkt att ha dem med valcker, dräktiga ston eller andra hingstar så de får vänja sig från början), vilket gör att risken finns att de har ett stört beteende i kontakten med andra hästar.

:bow: Mycket tänkvärt.

:bow: Kunde inte ha skrivit bättre själv. Så klokt:bow:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
830
Senast: Luff
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 833
Senast: Lea88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar