Ha med hästen på ridlektion

C

clarinho

Vad har ni för erfarenheter av att ha med privathästen på ridlektioner (i grupp) 1 gång/vecka? Ger det mycket? Eller är det bättre att träna någon gång ibland men privatlektion?

Sv: Ha med hästen på ridlektion

Det beror väl på hur bra tränaren är.
Jag har både bra och väldigt dåliga erfarenheter.

Det som jag iaf ser som mest positivt är att det antingen kan vara trevligt för hästen att få vara bland hästar, eller som bra träning att ha många hästar runt omkring.

För mig och min dam, har det gett jättemycket att vara med på ridskolelektion (liten specialgrupp) regelbundet en gång i veckan. Att bara rida då och då, för tränare har för mig lett till att vi hinner "tappa" en hel del, mellan träningarna och få "börja om" ett par pinnhål längre ner igen.

Och sen har det också lett till att min dam inte hoppar ur skorna, varje gång vi möter främmande hästar i skogen, vilket hon gjort tidigare.

jag rider för privatlärare, tre, fyra gånger i månaden (har ett uopehåll nu då int banan tillåter) och det ger jättemycket! just när man rider privat så får man hjälp med allt, och jag flåsar alltid efteråt!! även fast jag inte är fet och har mycket bra kondition :rofl: hon e duktig min ridlärare.. för mej o min häst skulle det bara vara en fördel att hoppa över någon vecka ibland, så vi verkligen hinner träna på de programmen vi tränat på på senaste lektion..

Jag känner som så att om man rider privatlektion så är ju all ridlärarens uppmärksamhet riktad mot just mig och min häst. Men å andra sidan kanske man som någon redan skrivit tappar en del om man kanske bara rider privatlektion 1 gång/månad.

Positivt med grupplektion är ju att träffa andra hästar, samt att det då är varje vecka.

Är lite kluven faktiskt. Och jag funderar som ni säkert förstått på något av alternativen.. :)

Det ger mer att rida privatlektion om man vill lära sig något
och inte bara motionera sin häst.

När jag slutade rida på ridskolan så räknade vi ut att det kostade
lika mycket att rida en gång i veckan privat som att rida i grupp.

Om man rider i grupp blir det regelbundet och en gång/vecka. Allroundträning. Rel billigt. Passar om man har en ganska stabil häst som är bra grundutbildad och fungerar bra i grupp = inte behöver specialträning.

Jag jan inte förstå hur en privatlektion kan vara billigare eller "samma pris" som någon skrev. Borde kosta tre ggr mer om ridskolan ger egen-häst-rabatt och privattränaren inte jobbar svart.

Själv har jag bara positiva erfarenheter av det. Mina barn har med sig vår d-ponny varje vecka till ridskolan och de turas om med att ha honom. Hästen är en mkt stabil och trevlig ponny som inte rör en fena mot de andra hästarna.

Vi får bl.a :
- regelbunden motion på bra underlag.
- hjälp med att "rida ihop" barnen och ponnyn
- ha glädjen med att ta med ponnyn till nya miljöer och hitta på saker ihop med den.
- rida i ridhus, skönt, eftersom vi endast har tillgång till skog och åker hemma. Slipper lera regn is och stenhård frusen mark.
- hjälp med övningar som vi tar med hem och övar på mellan gångerna.
m.m m.m

Jag tycker som många andra att det beror på lite. Jag har provat båda delarna. Fördelen att rida i grupp är att det är bra träning för hästen att vara med andra hästar. Dessutom tycker jag att det är kul att rida med andra. Fördelen att rida privatlektion är att då utgår man från hästen mer vad den kan och man lär sig mkt mer. Det blir också mer tillfälle att fråga och få råd om hur man kan träna vidare.
Sedan beror det naturligtvis på hästens utbildningsnivå också.

Det ger nog mkt hästen får träffa och träna bland andra hästar miljö träning m.m

jag skulle hellre ha ridigt med privat ponny
sen i mellan åt kan man ju rida någon privatlektion

Det beror ju helt på vad det är för grupp! Är det på en ridskola, eller med andra privatryttare? Jag red min häst i en hoppgrupp med privatryttare, det var toppen. Vi blev ett rätt tight gäng, åkte tillsammans på tävlingar och sådär. Plus att det var peppande att kolla på de andra. ("Red Ida banan felfritt ska banne mig jag också göra det!")

Men, som sagt, det beror ju helt på hur gruppen är sammansatt, hur väl instruktören förmår hålla igång alla samtidigt (man vill ju inte sitta bort tiden och bara titta på de andra) och hur mycket uppmärksamhet man får.

Att komma in med hästen på en "vanlig" ridskolelektion hade jag nog inte varit så förtjust i.

Mitt tips: PROVA! Det brukar väl gå att få göra ett test-inhopp?

Jag tror inte dom har grupper med bara privatryttare på ridskolan där jag bor. Men det finns ju mer avancerade grupper om man säger.

Jag tror att jag ska prova som du skriver, jag tror dom har prova 5 gånger erbjudande eller något liknande :)

Tack för allas inlägg!

Jag rider med min häst i ridlektionsgrupp en gång/vecka. Både jag och hästen tycker det är superkul! Men sen beror det nog också på lite vad man har för mål med sin ridning osv.
T.ex. jag är bara en skogsmulleryttare och hästen är 21 år. Om jag hade haft lite mer "mål" med min ridning hade jag kanske ridit privat för tränare istället. Jag rider i lektionsgrupp för att jag/hästen tycker det är lite kul att träffa andra hästar och "komma iväg" lite hemifrån nån gång i veckan. Vi tar inte träningarna så "seriöst".
Hehe, hopaps du förstod vad jag menade med mitt knäppa inlägg ;S

På ponnyn jag hade red jag rätt ofta på ridskolan. När jag fick hand om henne red jag redan på ridskolan och valde att rida kvar där även den efterföljande terminen. Mkt p.g.a. att hon inte var så utbildad och det var kul att rida mer utbildade hästar ibland, och lite olika hästar. Blev dock sen så att jag red privat hoppträning (fast i grupp, så alltså privatekipageträning snarare) varannan tisdag (men blev varje senare) och jag red i hoppspecial på ridskolan varje onsdag och dressyrspecial varje torsdag. Blev att jag red dressyrspecialen med min ponny nästan varje vecka och hoppspecialen de veckor jag inte red den andra hoppträningen.

För mig gav det mycket, både att jag fick hjälp med dressyrträningen (mina snälla föräldrar betalade alla lektionerna och allting kring hästen och tävlingar m.m. men ville inte betala ÄNNU mer) och att rida henne med andra hästar mer än bara en gång per vecka. Min dressyrridlärare var verkligen jätteduktig så jag fick superbra hjälp. Red då även i tält och det var superbra miljöträning för min tjej när det blåste som f-n, och hon hade andra lugna hästar runt sig som coolade ner henne.

Men om jag skaffade en ny häst ny skulle jag inte börja rida på ridskola bara för det... men det är inte bara bortkastade pengar. Men nu skulle jag hellre lägga pengarna på privata dressyrlektioner. Men gärna även gruppträningar just för att träna med andra.

Jag tror att jag ska prova att rida med Bisse på ridskolan efter jul. Får se om det ger något, annars slutar jag där och rider privatlektioner lite mer sällan :)

låter inte det ok?:D

Jag tycker det funkar bra att rida med på vanliga lektioner med egen häst och dessutom ta privatlektioner emellanåt - kanske 2-3 ggr/månad. Betalar halva priser jämfört med lektion på ridskolehäst så då har man ju råd att ta enskilda lektioner också.

Hej vist lär man säg på att ta med hästen på ridlektioner men när man rider så många i en grupp är de svårt att få all den hjälp man kanske behöver, så de beror lite på va du söker för typ av tränning. men personligen tycker ja att privatlektioner där man rider ensam är de bästa för då fokuserar sig tränaren på enbart dej och din häst och då får man bäst träning.
Lycka till

Jo, jag kände också att det är så. Men då kan jag inte rida speciellt ofta; kanske 1 gång/månad eller något. Och 4 gånger/månad i grupp kanske är rätt ok. men jag ska testa i grupp så märker jag ju om det ger något eller är helt värdelöst :D

När jag red på lektionshäst på ridskola för ett antal år sen, så tycker jag inte att det gav så mycket.. Men det kanske ger mer på egen häst.
Ska nog testa iaf :)

*kl*

Jag har med damen varje vecka, funkar jättebra. Hon får miljöträning och så samtidigt som min ridlärare är jättebra på att anpassa lektionen efter alla hästar och deras olika nivåer.:D

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama