Ha hund i Göteborg

A

AnonymaRut

Kära hundfolk!jag har ett problem som jag grunnar på alldeles för mycket:/ bor för tillfället på landet med skogen utanför dörren och nära till stranden så rastnings och aktiveringsmöjlihjeterna är optimala! Problemet är dock att jag har en grandis på 8 månader och planen är att jag/vi sla flytta till Gbg i augusti! Hur funkar det att ha hund i stan? Var rastar man dom? Var tränar man? Finns det brukshundklubbar? Kan man träna spår och sådant eller måste jag lägga alla sådana planer på hyllan? Kort och gott ge mig all tänkbar fakta om hund och storstad!
Mvh/ anonymarut som hoppAs på att få sina nerver lugnade!

Sv: Ha hund i Göteborg

Nu bor ju jag inte i Gbg, men i en annan storstad. Att ha hund fungerar bra här. (Hade dock föredragit att bo på landet.) Vi brukar köra ut lite utanför stan och lägga spår etc., även träningen är förlagd "utomstads". Det jag skulle säga är väl att det är bra om man har bil.

Rastrundor och sådant kör vi runt kvarteret eller i någon närliggande park. Finns även gott om hundrastgårdar där jag bor, men de är oftast ganska så ohygieniska (i den aspekten att folk struntar i att plocka upp och slänger in massa annat skit som inte ska vara där..).

Sammanfattning: bil - bra att ha ;)

//Rogan

Klart man kan ha hund i Göteborg :). Har du bil är det så klart lättast men det går bra att ta sig runt kommunalt med.
Var du rastar och tränar beror förstås på var du bor, du kan ju bo centralt eller mer förortsaktigt. I många av förorterna finns det en hel del natur runt omkring. Bor du mer centralt finns det ju parker mm att rasta i även om man kanske åker iväg för att få ströva i skogen också.
Var skall ni bo?
Det finns faktiskt gott om brukshundsklubbar, i synnerhet om man ser till Stor-Göteborg. De har lite olika inriktning och målsättning, en del är också lättare att ta sig till än andra om man inte har tillgång till bil.
Du kan ju åka på öppna träningen på några olika och känna efter var du trivs bäst, en del klubbar tycker jag är lite svåra att komma ny till men det beror ju lite på hur bra man är själv på att "knö sig in" också.
Välkommen till Göteborg :laugh:!

Till vilket område ska du flytta? I de flesta förorter finns det MASSVIS med natur och det finns dessutom ofta en massa elljusspår. Det finns flera brukshundklubbar Kallebäck funkar tillexempel om man inte har bil. Men det ploppar upp hundtränare och hundkurscenter som svampar ur marken.
Hundrastgårdar har det byggt en hel del på bara ett par år.

Kan tyvär inte svara på om det finns gott om klubbar där men min syster bor där och ca 50m utanför deras lägenhet finns en hundrastgård. Ca 100m från den finns en till! Som är riktigt fin dessutom! :) Ska tilläggas att de inte bor jätte centralt, de har ca 10min till stan med buss o bor i västra frölunda. Fin natur och hundar ÖVERALLT = Lekkompisar :idea:

Jag instämmer med de andra om att det beror helt på vart man bor. I förorterna tycker jag att det finns hur mycke natur som helst.

Jag bor mitt i stan med två hundar. Rastningsrundor blir på gatorna runtomkring och närmsta gräsplätt medans våra långpromenader sträcker sig över både naturreservat, parker, staden och utanför.
Jag tycker även att det går alldeles utmärkt att hitta lite utrymme för spår och lydnad tränar vi på innergårdar eller grusplaner/parkeringari närheten de gånger vi inte åker till klubben tex.

Var kommer ni att bo?

Välkommen till stan :-)

Göteborg är en bra stad att ha hund i. Jag har nyligen flyttat från Göteborg till landet. Det jag saknar med stan var alla upplysta promenadstråk och elljusspår.
Här på landet blir det lite skralt när det är mörkt även om man har ficklampa med sig så går inte jag i skogen i bäckmörker.
Delsjön är ett friluftsområde där vi hängde mycket men det finns faktiskt gott om natur insprängt i hela stan.
Dessutom hade vi jättemycket hundkompisar i Göteborg. Här på landet borde finnas massa hundägare men man ser dem aldrig på promenaderna :confused:
Utbudet på kurser och aktiviteter är ju dessutom super!
Så jag tycker att du ska glädjas åt att flytta till stan:)

Jag brukar bara hälsa på i Göteborg och vi har hunden med oss ibland, men rastningsmöjligheter finns det många! :D Syrran bor i Majjorna så jag brukar gå upp till slottsskogen och promenera, där kan man roa sig länge! ;)
Men rastningsrundorna blir i närheten av lägenheten och det finns många olika alternativ nu när jag äntligen har lärt mig att hitta där! :angel:

Min pojkvän bodde i Göteborg innan och hade valpen med mig dit ett par gånger. Han bodde i Linnéstaden och vi hade rastgård precis utanför, sen gick vi till Slottsskogen och miljötränade, lekte och rastade. Jag upplever att möjligheterna att ta sig ut i naturmark med kollektivtrafik inte är särskilt svår heller.

Jag bor i Malmö och upplever att det är mycket svårare att få ett hundliv här än i Stockholm/Göteborg pga byggnadssättet. Malmö är ju förvisso parkernas stad, men här är inte alls som i Göteborg och Stockholm, här finns inga skogsområden i "förorterna" heller, Malmö känns mycket mer tättbebyggt...

Skojjar du eller? Det är ju guld! :D Jag bor i GBG och har en hund med halvstort stimuleringsbehov. Vi flyttade hit från landet. Så fort man vant sig är lärt sig alla bra ställen så flyter det på som om man aldrig gjort nåt annat :D Här finns möjligheter till miljöträning i världsklass :D

Göteborg är en bra stad att ha hund i. Jag har nyligen flyttat från Göteborg till landet. Det jag saknar med stan var alla upplysta promenadstråk och elljusspår.
Här på landet blir det lite skralt när det är mörkt även om man har ficklampa med sig så går inte jag i skogen i bäckmörker.
Delsjön är ett friluftsområde där vi hängde mycket men det finns faktiskt gott om natur insprängt i hela stan.
Dessutom hade vi jättemycket hundkompisar i Göteborg. Här på landet borde finnas massa hundägare men man ser dem aldrig på promenaderna :confused:
Utbudet på kurser och aktiviteter är ju dessutom super!
Så jag tycker att du ska glädjas åt att flytta till stan:)

Ja, rottweilern föredrog nog att bo i stan trots att han i princip alltid var lös på landet. Där HÄNDE ju ingenting nytt, möjligen något nytt viltspår men dem fick han ju ändå inte följa...
I stan fick man åka buss och spårvagn, passera okända hundar nästan varje promenad osv.

Liknande trådar

Övr. Hund ...och då menar jag inte en bra tävlingshund. Jag är för tillfället rejält sjuk och har legat däckad i sängen i tre dagar. Att göra...
Svar
10
· Visningar
1 121
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025