Ha häst på sin egen tomt?

Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Jag skulle inte rekommendera att ha en unghäst ensam med en shettis. Den behöver stora ytor att röra sig på tillsammans med kompisar i egen ålder.
-finns studier som visar att hästar som vuxit upp på lösdrift och större marker är hållbarare.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

En normal ridbana är 20x40meter, dvs 800 kvadratmeter. TS skriver om en yta som blir knappt tre gånger så stor som en normal ridbana.

Visst kan man önska hagar på flera hA till alla hästar, men jag tror att TS mycket väl kan ha två hästar på den ytan varav en är en shettis. Det är, som redan framförts, vanligt med betydligt mindre hagar än så utan att hästar verkar fara illa av det.

Och jag skrev en "större normal ridbana" just för att jag inte menade minimimåtten för en dressyrbana. De flesta ridbanor häromkring är mycket större än minimimåtten, runt 1500-2000 kvm.

Problemet som jag ser är att det rör sig om en ung häst som behöver ytor och kompisar för att bli stark och hållbar och givetvis må bra. Hade det rört sig om äldre hästar så hade det varit en annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Tack igen för all input! :)

För att göra utropstecken av frågetecknet så kan jag meddela att jag flyttade min unghäst till shettisen, de är bästisar & busar en del ihop. De står på lösdrift, med stora hagar där de kan röra sig mycket & med två ston som ger en liten flock på 4 hästar i blandade åldrar. På gården finns tillgång till paddock (med staket, wow ;) ) & mycket annat, stallet ligger 20-30 min hemifrån, men det är det helt klart värt så bra som det känns :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Uppvärmd sjukbox måste man ha tillgång till som sagt, men det kan räcka att man har avtalat med ett närliggande stall/granne om att man får hyra in sig där vid behov. Så hade vi och vi fick tom ett sånt där speciellt tillstånd (är det typ paragraf 16 det heter?) eftersom vi funderade på att ha verksamhet.

Detta är nog något som kan vara från fall till fall som man får kolla upp noga före.
Grannstallet har bara tillåten mankhöjd på 1.50 i stallet pga takhöjden. På lösdriften togs det in 2 hästar på 1.60-1.70 och ville hänvisa sjukbox till annat stall/att de hade andra alternativ på boxar men detta var inte godkänt som skäl vid inspektion utan de fick i det fallet flytta hästarna då man skulle ha aktuell sjukbox i aktuellt stall/på gården.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Jag har en 3-åring går ihop med en 14 år gammal minishettis, hemma på en åkermark precis bredvid vårt hus och på lösdrift. Så väldigt mycket precis som du har tänkt :)

Det funkar kanonbra, hon och lillen busar på riktigt ordentligt ibland men han är nästan busigare än henne (hon=unghästen) Jag har hö på storbal i hagen, det räcker i c.a 10 dagar åt mina på vintern, sen har jag världens bästa bonde som kommer med ny bal när jag ringer.
Sjukhage har jag gjort i vanliga stora hagen så jag bara kan dela av om det behövs. Har ingen sjukbox utan då det behövs har jag systrar jag får låna boxplats av.

Vinterhagen är väl 3-4000 kvm kanske (har dålig koll, kan vara större), ingen särskild dränering då det inte är min mark.

Jag älskar att ha mina hästar hemma :love:
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

2000kvm är ingenting efter några veckors slitage. Ni kommer behöva grusa upp åtminstone något område, t.ex. runt ligghallen/vatten/foderplats för hur väl dränerat det än är så kommer det att bli bara jord o lera med den belastningen. Jag hade två hästar på 5000kvm i lösdrift hemma på tomten(oxå väldränerad skogstomt). Där blev bara jord och på lågpunkter rejäl lera, hästarnas roligaste sysselsättning var att äta bark så träden började dö...

Bered dig oxå på att du kommer få mocka hage regelbundet, det blir mkt skit på så liten yta.

Du måste lösa gödselstack på lagligt vis, container, tät släpkärra, gjuten platta.

Ligghallen låter det ju som du har koll på. Är måtten rätt för just dina hästar?

Så länge grannarna är de där 100metrarna bort och ni inte bor i tätbebyggt område så får du absolut lov att ha dom hemma.

Jag kan ju säga att vi sålde vårt "hus med stall" då jag tröttnade på leran(o vi grusade upp stora områden), att behöva stödfodra från augusti till juni, att mocka hage jämt och fjäska för en idiotgranne för att få sommarbete. Vi köpte istället en gård med 8hektar, gott om plats, lite för mkt gräs bara ;-) Älskar att ha hästarna hemma men själen o samvetet mådde alltför dåligt av att se dom stå i lera jämt...
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

...och jag håller inte med. Jag hade en 4-årig shettishingst som sällskap och uppfostrare till min paintkorsning som då var knappt 1 år och dom gick tillsammans tills det blev dags för kastrering av min kille. Suverän kombo! Kunde inte hittat en bättre lekkamrat och lärare...jisses!!! Shettisar är klart underskattade!

TS: jag ser inga hinder med att ha hästarna på tomten. Du verkar ordna utifrån deras väl så go for it!
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Tack för ännu mer tips & råd.

Jag kände att det var väldigt troligt att det skulle bli så som du beskriver, men i den sits jag var då hade jag inget val, jag var tvungen att komma därifrån & jag tror att det hade kunnat fungera ett tag :)

Nu står inte min häst hemma, hon kommer att göra det "en vacker dag" när vi flyttar till en liknande gård som du verkar bo på nu, så härligt! :)

Hon står på en lösdrift 20-30 min hemifrån, där jag trivs jättebra & hon har landat otroligt bra, så där får hon stå tills vi flyttar om några år och kan ta hem henne.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Tack så mycket! :)

Jag håller med angående shettisar, valacken som jag skulle ha fått ta hem som sällskap till min fröken står på den lösdrift dit jag har flyttat henne, de blev bästisar på en gång, busar med varandra samtidigt som shettisen även talar om hur man ska bete sig.
Det står även två ston i samma lösdrift, ett äldre & ett på 6 år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp